دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به کاهش ۵۴ درصدی بارندگی در استان گفت: میزان آبگیری سد رئیس‌علی دلواری اکنون نسبت به سال قبل ۶۶ درصد کاهش یافته است.

به گزارش دیارجنوب ، عبدالطیف عباسی‌نژاد با اشاره به آغاز آبیاری نخیلات دشتستان از طریق سد رئیس‌علی دلواری خبر داد و اظهار داشت: بیش از 70 درصد خرما استان بوشهر در دشتستان تولید می‌شود.

وی با اشاره به اتمام گرده‌افشانی نخیلات خاطرنشان کرد: یکی از منابع مهم تأمین آب نخیلات دشتستان سد رئیس علی دلواری است که بر اساس تقویم آبیاری و هماهنگی انجام شده میان نمایندگان باغداران و سازمان جهاد کشاورزی، آبیاری 1.2 میلیون اصله نخل آغاز شده است.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر مساحت نخیلات تحت پوشش شبکه آبیاری سد رئیس‌علی دلواری را 7 هزار و 700 هکتار اعلام و بیان کرد: این شبکه آبیاری یکی از مهمترین مناطق تولید کننده خرما در استان بوشهر است و تأمین به موقع و با حجم مناسب آب، موجب افزایش کمی و کیفی این محصول استراتژیک خواهد شد.

عباسی‌نژاد با بیان اینکه روش سنتی آبیاری اعم از غرق آبی سبب راندمان پایین آب در دسترس کشاورزان می‌شود، خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش 54 درصدی بارندگی در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته، باید روش‌های آبیاری اصلاح و نوین شود.

وی از ادامه فرآیند آبیاری نخیلات پس از اتمام گرده‌افشانی تا پیش از فصل برداشت محصولات دانست و افزود: با توجه به کاهش 66 درصدی آبگیری سد رئیس‌علی دلواری در مقایسه با سال گذشته، لازم است کشاورزان ضمن رعایت الگوی مصرف و افزایش راندمان آب در دسترس، نهایت همکاری در فرآیند آبیاری داشته باشند تا آب با حجم و زمانبندی برنامه‌ریزی شده در اختیار بهره‌برداران قرار گیرد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با اشاره به رو به پایان بودن آبیاری دیگر شبکه‌های پایاب سد رئیس علی دلواری گفت: به‌صورت همزمان با آبیاری در شبکه آبیاری آبپخش، روند توزیع آب در شبکه‌های آبیاری شبانکاره، کلل و حاشیه رودخانه حله نیز طبق تقویم آبیاری ادامه دارد.

عباسی‌نژاد اظهار کرد: تعهدات تأمین نیازهای زیست محیطی رودخانه شاپور، رودخانه حله و تالاب حله از محل رهاسازی سد رئیس علی دلواری و تنظیم در بند بصری نیز به‌عنوان یکی از اولویت‌های در حال انجام است.

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group