دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو ممکن است در زمان تکه‌تکه کردن گوشت تازه دامِ آلوده به انسان، منتقل شود برهمین اساس توجه به نکات بهداشتی ضروری است.

 

به گزارش دیارجنوب ، " محمدباقر مهبودی" روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران با بیان اینکه احتمال انتقال این بیماری در هنگام ذبح دام نیز وجود دارد اظهار کرد: کریمه کنگو، یک بیماری ویروسی مشترک بین انسان و حیوان است که ناقل آن کنه است.

وی افزود: به دلیل افزایش فعالیت کنه‌ها در فصول بهار و تابستان، خطر آلوده شدن دام‌ها به این ویروس و در نتیجه احتمال ابتلای انسان به بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو افزایش می‌یابد.

مهبودی یادآور شد: شهروندان برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری در زمان قطعه‌قطعه کردن گوشت، از دستکش استفاده کنند.

این کارشناس بهداشتی با تاکید بر اینکه کشتار دام‌ها، حتی دام‌های اهدایی توسط خیرین و نذورات باید در کشتارگاه و با رعایت مسائل بهداشتی انجام شود افزود: در زمان ذبح دام و تماس با لاشه آن و همچنین در زمان قطعه‌ قطعه کردن گوشت، از وسایل حفاظت فردی بخصوص دستکش استفاده شود.

مهبودی تصریح کرد: باتوجه به اینکه انجماد گوشت بلافاصله بعد از ذبح، ویروس را از بین نمی‌برد و لاشه دام تازه ذبح‌شده باید حداقل به مدت ۲۴ ساعت در دمای یخچال نگهداری شود تا ویروس‌های احتمالی موجود در آن از بین برود.

کارشناس بیماری‌های واگیر معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر هشدار داد: در سفر به مناطق روستایی، از تماس با دام‌ها خودداری شود و همچنین از جدا کردن کنه‌ها از روی پوست دام‌ها و له کردن آن‌ها با دست خودداری شود.

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group