دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه جمعیت آهو در منطقه حفاظت شده «مند» امسال ۱۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است، گفت: امسال بیش از یک‌ هزار و ۵۰۰ راس آهو در منطقه حفاظت شده «مند» استان بوشهر شمارش شد.

به گزارش دیارجنوب ، عبدالرحمن مرادزاده با اشاره به ظرفیت زیست انواع جانواران در مناطق حفاظت شده، اظهار داشت: قسمت‌های جلگه‌ای و دشتی منطقه حفاظت شده «مند» و پارک ملی دیر- نخیلو ، بستر مناسب برای زیست انواع گونه‌های ارزشمند جانوری اعم از پرندگان، خزندگان و پستانداران فراهم کرده است.

وی اضافه کرد: در این میان پستانداران ارزشمندی از جمله آهو، گربه جنگلی و وحشی، کفتار، گرگ، شغال، روباه ، گراز و دیگر جانواران در این مناطق زیست می‌کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر آهو را شاخص‌ترین گونه منطقه حفاظت شده مند دانست و خاطرنشان کرد: زیست آهو زیبایی خاصی به طبیعت منطقه داده و از محورهای اساسی در برنامه‌ریزی مدیریتی منطقه است.

مرادزاده از عملیات شمارش آهو در منطقه حفاظت شده «مند» دشتی خبر داد و تصریح کرد: در ابتدای آبان ماه جاری با حضور کارشناسان و مأموران اجرایی حفاظت محیط زیست و همیاران محیط زیست، عملیات شمارش پستانداران منطقه حفاظت شده «مند» اجرایی شد.

وی از افزایش جمعیت آهو در منطقه حفاظت شده «مند» دشتی خبر داد و تصریح کرد: خوشبختانه با تدابیر حفاظتی و حراستی لازم و حضور و فعالیت شبانه‌روزی مأموران در کنار همکاری جوامع محلی جمعیت آهو در منطقه «مند» دشتی روند افزایشی داشته است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه جمعیت آهو در منطقه حفاظت شده مند امسال 11 درصد نسبت به سال قبل افزایش یافته است گفت: امسال بیش از یک‌ هزار و 500 راس آهو در منطقه حفاظت شده «مند» استان بوشهر شمارش شد.

وی با اشاره به نحوه شمارش آهو در منطقه حفاظت شده «مند» دشتی اضافه کرد: شمارش آهو در این منطقه حفاظت شده از مدل ترانسکت خطی و با بهره‌گیری از موتورسیکلت و تجهیزات پایشی استفاده شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اهمیت حفاظت و حراست از تنوع زیستی این زیستگاه‌های مهم از جمله آهو زیبای منطقه را یادآور شد و بر همکاری مردم محلی و سمن‌های زیست محیطی برای مشارکت در حفاظت بهینه از این جانواران تأکید کرد.

مرادزاده افزود: تداوم انجام فعالیت‌های آموزش‌های زیست محیطی، استمرار تغذیه دستی آهو در صورت کمبود علوفه طبیعی در منطقه و فعالیت‌های پژوهشی در خصوص رفتارشناسی و خصوصیّات زیستی این جانواران از برنامه‌های دارای اولویت به‌منظور حفاظت و مدیریت بهینه این گونه ارزشمند است.

وی ادامه داد: محیط‌بانان به صورت شبانه‌روزی در مناطق حضور دارند و مشغول حفاظت از طبیعت و حیات وحش هستند و در راه حفاظت از طبیعت از هیچ کوششی دریغ نمی‌کنند./تسنیم

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group