دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: پیش بینی می‌شود حدود پنج هزار تن کنجد از مزارع استان بوشهر برداشت شود.

به گزارش دیارجنوب ، کبری توکلی با اشاره به وضعیت کشت کنجد در استان بوشهر اظهار داشت: مناسب‌ترین زمان کاشت کنجد از اواخر خرداد تا دهه سوم تیرماه است.

وی افزود: شهرستان‌های دشتستان، دشتی، تنگستان مهمترین کانون‌های تولید کنجد در استان به شمار می‌رود و امسال چهار هزار و ۸۰۰ هکتار از ارقام مختلف بومی استان و مقاوم به ریزش که به دور کمتری آب نیاز دارد کاشته شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر بیان کرد: کوتاه بودن دوره تولید، کم آب بر بودن، وجود کارگاه‌های روغن گیری و فرآورده‌های جانبی در استان، وجود بذرهای مناسب اقلیم استان، وجود دانش تولید در بین کشاورزان و درآمد اقتصادی مطلوب باعث شده است تا کشاورزان بوشهری کنجد را به عنوان یک محصول تابستانه و کم آب بر بعد از برداشت غلات به عنوان محصول دوم کشت کنند.

وی خاطرنشان کرد: برای افزایش بهره وری و تأثیر بر عملکرد اجرای طرح‌های (PVS) مقایسه ارقام معمولی با ارقام مقاوم به ریزش، و طرح‌های (PNT) تغذیه‌ای و کشت مستقیم از مهمترین طرح‌های الگویی است که با حمایت سازمان جهاد کشاورزی و مرکز تحقیقات و آموزش و شهرستان‌های دشتستان و دشتی در کانون‌های تولید اجرا شده است تا اثرات مسقیم را تولیدکنندگان مشاهده کنند.

توکلی یادآور شد: زمان برداشت کنجد از ابتدای مهرماه و تا اواسط آبان ماه ادامه خواهد داشت و پیش بینی می‌شود حدود پنج هزار و هشت تن کنجد از مزارع استان بوشهر برداشت شود که نسبت به سال گذشته هزار و ۵۰۰ تن بیشتر است./مهر

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group