دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر یکی از مزیت‌های مهم استان بوشهر را تولید ۶۰ درصد میگو پرورشی کشور دانست و گفت: ۹۰ درصد این محصول تولیدی به کشورهای مختلف صادر می‌شود.

به گزارش دیارجنوب به نقل از تسنیم ، علی باستین شامگاه یکشنبه در جلسه با رایزنان بازرگانی ایران، اظهار داشت: لازم است رایزنان بازرگانی در همه کشورها هدف و یا لااقل در کشورهایی که به نوع قطب و یا ویترین اقتصادی هستند مرکز تجاری داشته باشند.

وی اضافه کرد: این مراکز تجاری و توسعه تجارت باید علاوه بر نمایشگاه و فروشگاه دائمی محصولات ایرانی دارای بخش‌های حقوقى و مالی باشد تا تجار ایرانی بتوانند به راحتی محصولات خودشان را عرضه کنند و دغدغه انتقال ارز، قراردادها و سایر چالش‌های آنها با طرف خارجی برطرف شود، این مهم تنها با راهبری رایزنان بازرگانی و با همت اتاق مشترک بازرگانی انجام شدنی است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر معرفی ظرفیت‌های بازارهای کشور را یکی دیگر از مأموریت‌های رایزنان بازرگانی دانست و بیان کرد: انتظار‌ می‌رود همه رایزنان بازرگانی و اتاق‌های مشترک بازرگانی نسبت به شناسایی و معرفی ظرفیت‌های بازار کشورهای مختلف فعال‌تر عمل کنند.

باستین تأکید کرد: از آن همه مهمتر رایزنان باید چارچوب‌ها ضوابط قوانین و استانداردهای کشورهای مختلف را شناسایی و به نحوه شایسته به تجار ایرانی منتقل کنند.

وی برگزاری دوره‌های آموزشی در این خصوص را بسیار کارگشا دانست و افزود: اخیراً سازمان توسعه تجارت ایران جلسات تبیینی و آموزشی برگزار کرده که نقش مهمی داشته است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر بیان کرد: یکی دیگر از کارکردهای مهم رایزنان می‌تواند شناسایی و ارائه مسیرهای انتقال ارز حاصل از صادرات استا تا تجار بتوانند راحت‌تر به امر تجارت بپردازند.

باستین با بیان اینکه استان بوشهر به عنوان یکی از شش استان خرماخیز و مجری و مسئول میز ملی خرما کشور است گفت: استان بوشهر وظیفه دارد دغدغه‌های فعالان حوزه خرما در کل کشور از جمله استان سیستان و بلوچستان را هم پیگیری کند.

وی یکی از محصولات مهم تولیدی استان بوشهر که دارای مزیت صادراتی است را میگو پرورشی دانست و افزود: اکنون حدود 60 درصد میگو پرورشی ایران در استان بوشهر تولید و بیش از 90 درصد آن بیش از 35 هزار تن سالانه صادر می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر صادرات 30 هزار تن خرما استان را مورد اشاره قرار داد و تأکید کرد: با توجه به اجرایی شدن طرح‌های توسعه‌ای امکان افزایش صادرات خرما در استان بوشهر فراهم شده است.

باستین خرما تولیدی استان بوشهر را ارگانیک و ارزان دانست و تصریح کرد: بخشی از خرما استان بوشهر گونه کبکاب به‌صورت غیرمستقیم از امارات متحده عربی به آفریقا صادر می‌شود که لازم با شناسایی عرضه‌کنندگان اصلی و عمده خرما در این کشورها شناسایی و ارتباط‌گیری شود تا به‌صورت مستقیم این محصول به کشورهای یاد شده صادر شود.

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group