دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

استاندار بوشهر گفت: ۴۰ میلیون مترمکعب از سد چمشیر به این استان اختصاص یافته است که نیمی از این ظرفیت به منطقه ویژه شمال در شهرستان دیلم انتقال می‌یابد.

به گزارش دیارجنوب به نقل از ایرنا احمد محمدی‌زاده روز دوشنبه در نشست با مسئولان دستگاههای اجرایی استان بوشهر با تاکید بر اجرایی شدن خط انتقال آب از سد چمشیر به شهرستان دیلم و منطقه ویژه شمال استان بوشهر اضافه کرد: زیرساخت‌ها در منطقه ویژه شمال استان و شهرک‌ها و نواحی صنعتی برای جذب سرمایه‌گذاران توسعه یابد.

وی باتاکید بر گره‌گشایی از مشکلات سرمایه‌گذاران مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان گفت: با توجه به مصوبه تخصیص ۲۰ میلیون مترمکعب گاز به‌عنوان خوراک سرمایه‌گذاری صنایع به منطقه ویژه شمال استان بوشهر از این ظرفیت برای توسعه صنایع استفاده شود.

محمدی‌زاده اضافه کرد: علاوه بر این سهمیه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای نفت برای توسعه صنایع پایین دستی منطقه ویژه شمال استان بوشهر مصوب شده است.

سد چمشیر به عنوان بلندترین سد بتنی غلطکی غرب آسیا ۲۶ تیرماه سالجاری توسط رئیس جمهور در استان کهگیلویه و بویراحمد افتتاح شد.

مطالعات ساخت این سد در سال ۱۳۷۳ و عملیات اجرایی از سال ۱۳۹۱ با اخذ مجوزهای لازم از سازمان‌های ذیربط و با اعتباری حدود ۲۳۰ میلیون یورو شروع شده بود، اما عملیات ساخت آن با توقف و کندی مواجه بود که با تلاش‌های ۲۲ ماهه دولت‌ مردمی و تخصیص اعتبار ویژه، تکمیل و به مرحله بهره‌برداری رسید.
سد چمشیر با ارتفاع ۱۵۱ متر و طول تاج ۵۸۰ متر، دارای مخزنی به حجم ۲.۳ میلیارد متر مکعب، دریاچه‌ای به طول ۴۸ کیلومتر و مساحت دریاچه ۵۱ کیلومترمربع در تراز نرمال است.

مهمترین هدف از احداث این سد، تعدیل شوری رودخانه زهره و بهبود کیفیت آب پایین دست است که با ذخیره‌سازی سیلاب در ماه‌های تر و رهاسازی آب در طول سال به ویژه در بازه زمانی خرداد تا مهر ماه می‌تواند ضمن جلوگیری از ایجاد خسارت ناشی از سیل، باعث شکوفایی و رشد اقتصادی منطقه و تامین امنیت غذایی شود.
آبگیری سد چمشیر 27 دی ماه سال گذشته با موفقیت انجام شد و خوشبختانه نتایج پایش مستمر کیفیت آب مخزن به همراه کنترل و تنظیم میزان رهاسازی آب حاکی از نقش بسیار مثبت سد چمشیر بر روی کیفیت آب پایین دست است.

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group