دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: میزان جوجه ریزی در سال گذشته بیش از ۱۷ میلیون قطعه و حاصل آن تولید ۳۴هزار تن گوشت مرغ بود که به بازار داخل و خارج از استان عرضه شد.

به گزارش دیارجنوب، نوذر منفرد روز شنبه ۲۷ خرداد ماه با حضور در دفتر خبرگزاری ایسنا ضمن گرامیداشت سالروز تاسیس جهاد سازندگی اظهار کرد: برای اولین بار واحد مرغ مادر از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ شروع به تولید کرده و اولین واحد جوجه کشی سواحل جنوب کشور هم اینک در حال تولید جوجه یکروزه موردنیاز واحدهای مرغ گوشتی است.
وی افزود: میزان تولید گوشت قرمز در استان که نتیجه فعالیت واحدهای دامداری صنعتی و روستایی است ۸۰۰۰ تن است. ظرفیت ایجاد شده در واحدهای پرواربندی قریب به ۳۵هزار راس است، و طی سال گذشته بیش از ۲۰ هزار راس گوساله در استان پروار و به بازار داخل استان و خارج استان همچنین کشورهای همسایه ارسال شد.

morgh bazar
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه سطح گلخانه‌ای استان ۴۳۶ هکتار و ۸۴ هزار تن محصول در سال تولید می‌شود، بیان کرد: عمده محصولات گلخانه‌ای استان و بازار مصرف آن گوجه فرنگی، خیار، فلفل دلمه‌ای، پاپایا است و عمده محصولات به صورت صادرات به کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه است.
منفرد گفت: میزان تولید نشاء استان ۱/۱ میلیارد اصله نشاء است که علاوه بر مصرف استان به استان‌های فارس، هرمزگان و خوزستان ارسال می‌شود.
وی عنوان کرد: تعداد واحدهای صنایع تبدیلی و غذایی استان که به بهره برداری رسیده اند ۲۶۳ واحد با ظرفیت تولید ۶۹۹ هزار تن (صنایع تبدیلی و غذایی) و جذب ماده خام ۸۲۵ هزار تن و اشتغال ۶ هزار و ۱۰ نفر است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر در حوزه خرما و آبزیان بیان کرد: ۱۰۳ واحد بسته بندی و فرآوری خرما با تولید ۱۰۷ هزار تن و ۴۱ واحد فرآوری و عمل آوری آبزیان با تولید ۸۲ هزار و ۵۰۰ تن و همچنین چهار واحد تولید خوراک آماده آبزیان با تولید ۵۶ هزار و ۹۰۰ تن محصول است.
منفرد در زمینه وضعیت صنایع خرما گفت: ۱۰۳ واحد با جذب ۱۲۵ هزار تن ماده خام و اشتغال ۳۰۵۰ نفر و همچنین سردخانه در حوزه ذخیره خرما ۷۷ واحد با ظرفیت ۶۰ هزار و ۲۵۰ تن که امکان ذخیره خرمای استان و در متعادل کردن عرضه و تقاضای محصول خرما نقش بسیار به سزایی ایفا می‌کند.
گاهی وی سطح زیرکشت گندم را بیش از ۱۰۰ هزار هکتار عنوان نمود و بیان داشت: در استان ۱۵ هزار هکتار آبی و ۸۵ هزار و ۴۴۱ دیم بوده که میزان عملکرد دیم ۹۵۰ کیلوگرم در هکتار و آبی ۳۵۰۰ تن در هکتار است.
وی افزود: میزان خرید تضمینی ۱۲۲ هزار و ۷۸۰ تن و خرید بذر ۱۴ هزار و ۸۰۰ تن و میزان بذر خودمصرفی ۱۳ هزار تن که در جمع میزان کل تولید گندم استان ۱۵۰ هزار و ۵۸۰ تن است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: در راستای کنترل آفات چوبخوار خرما (سوسک کرگدنی و شاخک بلند) از جمله مهمترین اقدامات انجام گرفته بیان نمود: تخصیص بخش قابل توجهی از اعتبارات ملی و استانی به آموزش و آگاهی سازی باغداران در مواجهه با این آفات، ارائه شیوه‌های مدیریت تلفیقی آفات در قالب تکریب باغات و رعایت بهداشت باغ، تهیه و تدارک تله‌های نوری به همراه مولدهای برق در مناطقی که به شبکه برق دسترسی ندارد به منظور کاهش جمعیت حشرات بالغ و تهیه پوشش‌های مناسب برزنتی و پلاستیکی به همراه سموم تدخینی برای کنترل لاروها و حشرات بالغ در تنه درختان، ترویج روش‌های مناسب مدیریت آفت در تاج درخت نظیر طعمه مسموم و ... اشاره کرد همچنین در اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ با مشاهده آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در یکی از باغات شهرستان دشتی اقدامات اساسی صورت و کانون کوبی و امحای درختان آلوده و همچنین تیمار درختان قابل نگهداری انجام گرفت.
منفرد در حوزه توسعه بازرگانی و تنظیم بازار بیان کرد: بازار مرغ استان، تابعی از بازار بزرگ مرغ در کشور است، با توجه به کاهش قیمت‌ها و اضافه تولید مرغ در اواخر پائیز و زمستان گذشته، واحدهای تولید جوجه نسبت به کاهش تولید اقدام کردند. از طرفی مشکلات در واردات نهاده‌های دامی هم به موضوع اضافه شد و باعث کاهش تولید مرغ در فروردین و اردیبهشت شد. ما آن مقطع را با توزیع گسترده مرغ منجمد مدیریت کردیم، در این دو ماه حدود ۱۵۰۰ تن مرغ منجمد توزیع داشتیم.
وی افزود: مجموعه بازرسی و نظارت این سازمان با حدود ۱۲ نفر نیرو در کل استان در حال انجام وظیفه هستند. بخش‌های آردو نان، کالاهای اساسی، مرغ و تخم مرغ، نهاده‌های دامی، میوه و سبزی و ۹۹ قلم کالاهاو مجصولات فراوری شده کشاورزی در حوزه وظایف نظارتی این مجموعه است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: مبلغ ۱۰۷ میلیارد تومان اعتبارات ملی و ۵۶ میلیارد تومان اعتبار استانی به سازمان جهاد کشاورزی اختصاص یافته که در پروژه‌های آب و خاک (لایروبی قنوات، احداث کانال آبیاری، انتقال آب با لوله، احداث جاده بین مزارع) عملیات به زراعی، مبارزه تلفیقی علیه آفات، افزایش ضریب خوداتکایی، طرح‌های کوچک تامین آب و در حوزه دام و طیور هینه می‌گردد. وی تسهیلات پرداخت شده به تولیدکنندگان و سرمایه گذاران بخش کشاورزی را حدودا ۱۰۰۰ میلیارد تومان عنوان کرده و بیان کرد: با پرداخت تسهیلات ظرفیت جدید و همچنین تکمیل زنجیره ارزش تولید گوشت مرغ، میگو و سایر زیربخش‌ها گردیده است.
وی در پایان اظهار کرد: در زمینه اشتغال حدودا ۱۴۰۰ نفر شغل مستقیم از سوی بخش خصوصی ایجاد شده است./ ایسنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group