دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

عاطفه غلامزاده در یادداشتی به نقد و بررسی رمان " عشق هرگز نمی میرد " اثر امیلی برونته پرداخته است.

به گزارش دیارجنوب، نقد و بررسی این کتاب به شرح ذیل است:
امیلی برونته نویسنده رمان معروف بلندی های بادگیر که در ایران به ( عشق هرگز نمی میرد) با ترجمه جهانپور ملکی از انتشارات نیک فرجام روانه بازار شده است.
قابل به ذکر است امیلی برونته نویسنده رئالیست است که کتاب بلندی های بادگیر را با نثر روان و زیبا و شاعرانه قلم زده است.
کتاب به عنوان داستان رمانتیک یاد می شود و از عجیب ترین آثار انگلیس است اگر می خواهید درباره ی جامعه عصر ویکتوریا اطلاعاتی به دست بیاورید و آن را احساس کنید توصیه می شود این رمان کلاسیک مربوط به دوره ی ویکتوریایی را مطالعه کنید.

ketab naghd
خلاصه کتاب: ماجرای بلندی های بادگیر در مورد کودکی است به نام هیت کلیف که با ورود به عمارت وادرینگ هایتس یا ( همان بلندی ها بادگیر ) سرنوشت اعضای آن عمارت به طور کل تغییر می باید و وارد میسر ناخوشایندی می شوند
شخصیت های اصلی داستان کاترین با هیت کلیف پیوند عاطفی و ریسمان محبت را نسبت به او از همان دوران کودکی در قلب خود می بندد و این موضوع سرآغاز روایت عاشقانه غم انگیز که آمیزه ترس و نفرت و انتقام در دل تاریخ است.
اما ازدواج کاترین با ادگار لنتیون که از خانواده ثروتمند و اشرافی بود سر آغاز انتقام هیت کلیف شد .
"قابل به ذکر است با ورود هیت کلیف به عمارت فرزند ارشد خانواده از همان دوران کودکی رفتار بسیار نامناسب ی که پر از تحقیر همراه داشت و به تنهایی خشم و نفرت بود که در وجود هیت کلیف ریشه دوانده بود"
جملاتی از متن کتاب:
روح از هر چه ساخته شده باشد جنس روح او و من از یک جنس است
چگونه می شود ارواح مردگان و خفتگان در این گورها ، دنیایی پُر از هیاهو و آشفته روی زمین داشته باشند و بعد از مرگ هم هیچگاه به آرامش نرسند؟
خیانت و خشونت‌ مثل یک نیزه ای است که هر دو سرش تیز است از یک طرف شخص خائن را مورد حمله قرار می دهد و نيزه دار را قبل از دشمنش هلاک می‌کند.
نقد کتاب: شخصیت های خاکستری داستان بسیار غم انگیز بوده است که رنج ها را در روح آدمی رخنه می کند و باعث می شود به زیبایی با شخصیت ها ارتباط برقرار کنیم
کتاب یک عاشقانه عادی نیست حتما بارها شنیده ایم عشق و نفرت دور روی یک سکه اند عشقی که در بلندی های بادگیر مورد توجه مخاطب قرار می‌گیرد عشقی است که مملو از نفرت و خشم همراه شده است امیلی برونته با تصاویری بکر و دلنشین که در عین تلخی است داستانی خلق میکند که مخاطب همزاد پنداری داشته باشد چرا که داستان از زبان خدمتکاری روایت می شود روایت عشقی از سال های دور که دختری به نام کاترین با کولی زاده ای به نام هیت کلیف است که عشق نافرجام را بیان می کند و به خوبی روايت انتقام جوی هیت کلیف را به تصویر کشانده است.
شخصیت پردازی های قدرتمند، توصیفات زیبا، به جذابیت این اثر کلاسیک کمک شایانی کرده است و خواننده با توجه به دیده ها ذهنی که همراه با تصورات خیال انگیز است تا انتهای داستان همراه می شود و این باعث محبوبیت و استقبال خوانندگان شده است رمان براساس شاعرانه استوار است حس عمیق ی بر پیوند عناصر طبیعت واقع شده است این اثر چون کاملا زنانه بوده است از وجود عاطفه منشأ گرفت و به روان شناختی احساسات اشاره دارد.
سخن آخر:
امیلی برونته ( نام اصلی: امیلی جين برونته ) شاعر و نویسنده بریتانیایی است
همچنین تاکنون‌ با الهام گیری از رمان بلندی های بادگیر آثار هنری زیادی چون فیلم های سینمایی ،و تئاتر ساخته شده است.
مشخصات کتاب:
بلندی های بادگیر
امیلی برونته
ترجمه " جهانپور ملکی
ناشر : نیک فرجام
تعداد صفحات: 438
پی‌نوشت: کتاب حاضر توسط ناشران و مترجمین مختلف در سال های متفاوت منتشر شده است.

نقد و بررسی: عاطفه غلامزاده

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group