دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: زنگ گندم از جمله بیماری‌های خسارت زایی است که در صورت کنترل نشدن، به گندم‌های سراسر کشور آسیب جدی وارد می‌کند و شرایط ابرناکی، بارندگی‌های بیش از حد نرمال و دمای معتدل باعث ایجاد شرایط مساعد برای شیوع و گسترش این بیماری می‌شود.

به گزارش دیارجنوب، احمد سبحانی یکشنبه ۳۰ بهمن ماه اظهار کرد: در جلسه ستاد گیاه پزشکی استان بوشهر که موضوعات مهم فصلی بررسی می‌شود با حضور و مشارکت مدیران ستادی و شهرستانی جهاد کشاورزی استان، در خصوص عوامل خسارت زای گندم بحث و تبادل نظر شد و در ارتباط با پایش و ردیابی عوامل خسارتزای مزارع گندم و جو در ادامه فصل تصمیمات لازم گرفته شد.
وی تصریح کرد: در سال جاری به دلیل بارش‌های خوب استان بوشهر وضعیت رشد گندم در شرایط مطلوبی قرار گرفته است، اما به علت بالا بودن احتمال فعالیت عوامل خسارت زای گندم شامل آفات، بیماری ها و علف‌های هرز (زنده) و عوامل غیرمترقبه مانند سیل، گرما یا تندباد شدید (غیرزنده) ممکن است وضعیت مطلوب فعلی دچار تغییر شود.

zang gandom
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر درباره کنترل علف‌های هرز در مزارع تاکید کرد: با توجه به وضعیت مطلوب مزارع گندم دیم، لازم است علاوه بر کنترل علف های هرز در مزارع گندم آبی، این عملیات در مزارع گندم دیم نیز انجام شود.
سبحانی ادامه داد: از دیگر آفاتی که توانایی خسارت رساندن در ادامه فصل به گندم‌های استان را دارد، شته‌های غلات است.
وی درباره شرایط رشد شته افزود: شته‌ها از شیره برگ وخوشه تغذیه می‌کنند و اگر شرایط بارندگی مساعد باشد و دما در شرایط متعادل قرار گیرد در ادامه فصل نیز آفت شته می‌تواند برای گندم‌های استان بوشهر خطرآفرین باشد.
مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر عنوان کرد: باتوجه به پیش بینی‌های اداره کل هواشناسی استان بوشهر از اواسط اسفند تا اواسط فروردین شرایط جوی ابرناکی بر استان بوشهر غالب می‌شود که در این شرایط بیماری زنگ و آفت شته در مزارع با تراکم بالا ایجاد خسارت می‌کنند.
سبحانی اضافه کرد: مبارزه به موقع با بیماری زنگ و آفت شته از طریق سموم مناسب از بروز خسارت‌های حتمی به محصولات کشاورزی جلوگیری می‌کند.
وی در ادامه از کارشناسان جهاد کشاورزی سراسر استان خواست تا ردیابی و پایش آفات و بیماری های مزارع گندم را تا پایان فصل داشت در اولویت‌ قرار داده و به کشاورزان تحت پوشش اطلاع رسانی لازم را انجام دهند./ ایسنا

 /

استان بوشهر

Template Design:Dima Group