دوشنبه 10 ارديبهشت 1403 | Monday 29 April 2024

برترین‎های سه سوگواری عاشورایی در آیینی با حضور فعالان فرهنگ، ادب و هنر در استان بوشهر معرفی شدند.

به گزارش دیارجنوب، دبیر اجرایی سوگواره استانی "عرشیان نینوا" در این آیین اظهار کرد: در پی انتشار فراخوان چهارمین سوگواره استانی عرشیان نینوا بیش از ۲۵۰ اثر از ۵۵ شاعر آیینی استان به دبیرخانه سوگواره ارسال شد.
حیدر منصوری افزود: فراخوان سوگواره در اوایل شهریور ماه در بخش عمومی محوریت نهضت عاشورا، حماسه حسینی کربلا و بخش ویژه «امام سجاد (ع) و فرزندان امام حسین (ع) » منتشر شد.
وی ادامه داد: داوران سوگواره غلامرضا ابراهیمی، غلامحسین دریانورد و حیدر منصوری که در پایان برترین‌ها را به ترتیب زیر انتخاب کردند.

soogvare 1
منصوری ادامه داد: براساس رای داوران این رویداد، حدیث زنگنه، بهراد باغبانی نیک و سید محمد علی حسینی به عنوان برگزیدگان بخش اصلی معرفی شدند و فرشید ابراهیمی و مجید بوری رتبه قابل تقدیر را در این بخش به دست آوردند.
وی افزود: همچنین، حسین پروند رتبه برتر بخش ویژه و فریبا جلالیان رتبه تقدیری این بخش را از آن خود کردند.
دبیر اجرایی سوگواره استانی عرشیان نینوا افزود: در رویداد «چراغ‌داران شعر آیینی» نیز از اسکندر احمدنیا به پاس چند دهه تلاش در عرصه شعر آیینی با اهدای تندیس به صورت ویژه تجلیل شد و مجید عابدی و سید حسن شجاع به عنوان دیگر برگزیدگان این رویداد معرفی شدند.
دبیر اجرایی نخستین سوگواره عکس «نگاه عاشوراییان جنوب» ویژه استان‌های جنوب کشور نیز گفت: نخستین فراخوان این سوگواره در شهریور ۱۴۰۱ منتشر و بیش از ۲۵۰ اثر به دبیرخانه ارسال شد.
امید پارسایی فر افزود: در این رویداد هنری محسن کیانپور، جلیل گلستانیان و امین چاهشوری داوری این سوگواره را به عهده داشتند.
وی یادآور شد: در بخش حرفه‌ای عکاسی سید حسین فتاحیان (یاسوج)، اکبر شکوه (تنگستان) و اسحاق آقایی (یاسوج) به ترتیب رتبه‌های نخست را به خود اختصاص دادند.

soogvare 1
پارسایی فر افزود: در بخش حرفه‌ای عکاسی علی‌رضا محمدی (خوزستان)، سراج غلام‌زاده فرد (بوشهر)، درسا صولتی (بوشهر)، محدثه بشریان (بندرعباس)، محمد بشریان (بندرعباس)، بخش مردمی عکاسی (تقدیری) و مهدی امن (قم) شایسته تقدیر معرفی شدند.
دبیر نخستین سوگواره استانی مجالس برگزیده تعزیه و شبیه‌خوانی «تعزیه‌ای برای افلاکیان» حوزه هنری استان بوشهر نیز گفت: نسخه‌نویسی، اشقیا خوان، اولیا خوانی، کودک خوان، معین البکایی، طراحی لباس مورد ارزیابی قرار گرفت که برای تقویت و اهمیت والای این هنر دینی است.
علی قربانی افزود: ما شاهد بروز استعدادها در نسل جدید تعزیه استان هستیم که باید با برنامه ریزی تقویت و حمایت شوند.
وی یادآور شد: در این سوگواره علی قربانی، محمد لطفی و عبدالمحمد انصاری داوری اثرهای ارسالی را عهده‌دار بودند.
قربانی افزود: در بخش نسخه‌نویسی سید علی امامزاده‌ای، حاج حسن فخاری، محمدحسن خسروی، بخش اشقیا خوان، مرتضی فیروزی، سید محمد امامزاده‌ای و حاج حسن فخاری به عنوان برتر معرفی شدند.

soogvare 1


وی گفت: در بخش اولیا خوان نیز احمدرضا قربانی، امان‌الله ابراهیمی، عباس خالدی، مریم رنجبر، محبوبه باشی و فاطمه دشتیان به عنوان برتر دست یافتند.
قربانی افزود: در بخش کودک خوان نیز غزل فاتح، فاطمه نور محمد و غلامرضا مختاری به عنوان برترین‌های این بخش معرفی و در بخش معین البکایی نیز حاج حسن فخاری، غلامحسین علمدار و محمد رحمانی و در بخش طراحی لباس حسین علمدار به عنوان برتر دست پیدا کردند.
در این آیین همچنین از غلامحسین علمدار به‌پاس یک‌عمر فعالیت هنری در عرصه" معین البکایی" در تعزیه، تقدیر به عمل آمد و تندیس ویژه سوگواره نیز به وی تقدیم شد.
همچنین محمد رحمانی معین البکای شهر عالی شهر نیز به‌ عنوان گروه اجراکننده در ششمین همایش تعزیه راهیان اربعین کشور مورد تقدیر قرار گرفت./ ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group