شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

دبیر کانون تخصصی خدمت رضوی سلامت استان بوشهر در حاشیه اولین نمایشگاه استانی عرضه ملزومات ایرانی و اسلامی در شهر بوشهر گفت: تا کنون تعداد ۳۶۰ نفر خدمات پزشکی ویزیت رایگان، بررسی فشارخون و دیابت دریافت کرده اند.

به گزارش دیارجنوب ، محمد مهدی رضایی گفت: خادمیاران کانون تخصصی خدمت رضوی سلامت همزمان با برگزاری اولین نمایشگاه استانی پوشاک و ملزومات ایرانی اسلامی در قالب برنامه چهار شنبه های امام رضایی در محل برگزاری این نمایشگاه در عمارت میلاد حضور یافته و خدمات ویزیت رایگان و غربالگری دیابت و فشار خون را اجرا کردند.

وی افزود: در این برنامه که با حضور دو خادمیار پزشک عمومی برگزار شد تعداد ۵۰ نفر از خدمات کانون‌ سلامت رضوی بهره مند شدند که در مجموع از ابتدای اجرای پویش ملی غربالگری دیابت و فشار خون تعداد این افراد به۳۶۰ نفر می رسد.

دبیر کانون خدمت رضوی سلامت اشاره داشت: بدلیل کم تحرکی مردم استان بوشهر میزان شیوع دیابت در سطح بالاتری نسبت به میانگین کشوری قرار دارد و برخی مطالعات نیز بیانگر میزان بالای شیوع دیابت در شهرستان دشتستان است.

این پزشک خادمیار افزود: برآورد می‌شود که در حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد از افراد بالای ۱۸ سال مبتلا به فشار خون می باشند که از این میزان ۴۶ درصد از بیماری خود آگاهی ندارند که به دلیل بی علامت بودن آثار مخربی بر قلب و کلیه گذاشته و نقش مهمی در ایجاد عارضه های قلبی، عروقی، سکته های مغزی و میزان مرگ و میر دارد.

وی ادامه داد: همچنین انتظار می رود در حدود ۸.۷ درصد از افراد بالای ۳۰ سال به دیابت مبتلا باشند که از این میزان نیز بسیاری از بیماری خود آگاهی ندارند.

این پزشک جهادگر گفت: هم وطنان عزیزی که سن بالاتر از ۳۰ سال دارند باید برای تشخیص زود هنگام و پیشگیری از آسیب های جدی این دو بیماری خاموش به طور سالانه به مراکز بهداشتی_درمانی محل زندگی خود مراجعه و از نظر فشارخون و قند خون ارزیابی شوند.

دبیر کانون تخصصی خدمت رضوی سلامت تاکید داشت: مراقبت هایی مانند ورزش و تحرک لازم به میزان حداقل ۱۵۰ دقیقه پیاده‌روی در هفته، کنترل وزن و چاقی بخصوص چاقی شکمی، کنترل مصرف نمک، افزایش مصرف سبزیجات، میوه و پرهیز از دریافت کالری اضافی بخصوص مصرف بیش از حد نان و برنج که در ایرانیان شیوع دارد می تواند در کاهش این بیماری ها نقش به سزایی داشته باشد.

رضایی پس از این سفارش های تخصصی اظهار داشت: خادمیاران رضوی کانون سلامت استان بوشهر با هدف آگاه سازی مردم تا کنون با همکاری تعداد ۵ پزشک متخصص و عمومی در چند مرحله و در مکان های گوناگون نسب به اجرای این پویش در شهرستان بوشهر اقدام کرده اند.

وی در پایان ضمن قدردانی از همراهی دکتر علیرضا دریایی در این برنامه چهار شنبه امام رضایی گفت: این آمادگی وجود دارد که با ایجاد بستر مناسب توسط دبیران شهرستانی کانون‌های خدمت رضوی برنامه چهار شنبه های امام رضایی سلامت در دیگر شهرستان های استان بوشهر بویژه روستاهای دور افتاده اجرایی شود.

poyesh razavi salamat 1poyesh razavi salamat 1poyesh razavi salamat 1

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group