پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 | Thursday 2 May 2024

به منظور حفظ میراث طبیعی و احیاء پوشش جنگلی ارتفاعات شرقی وحدتیه،کاشت درخت در نخستین جنگل مردم کاشت شمال استان بوشهر آغاز شد.

به گزارش دیارجنوب، پوشش این عرصه که پس از سالها فعالیت های صنعتی و انسانی، دچار آسیب و تخریب فراوانی گردیده با پیگیری و فعالیت های گروهی از دوست داران طبیعت منطقه و پس از اخذ مجوزهای لازم از مدیریت منابع طبیعی استان بوشهر، با کاشت درختان بومی در حال ترمیم است.
مهندس علی حقرو رئیس کمیسیون کشاورزی و منابع طبیعی شورای اسلامی شهر وحدتیه در این باره گفت احیاء جنگل های آسیب دیده این شهر که میراث مشترک تخریب انسان و صنعت نفت ست، از دغدغه های مردم شریف این شهر بود که پس از چند سال پیگیری و اخذ مجوزات اولیه به صورت کاملا مردمی با کاشت درخت و نگهداری از آن هاآغاز گردیده است.
وی در ادامه افزود در گام نخست طرح،احیاء هفت هکتار جنگل، بوسیله کاشت گونه های گیاهی بومی مثل کنار،کهور ایرانی،بابل،استبرق،گون بادکنکی، کاپاریس و... در دستور کار قرار گرفته است.

kasht d vahdatiye 1
وی تاکید نمود با توجه به اینکه عرصه مد نظر مرتع و محل چرای دام بوده،ضمن قرق این محدوده توسط دامداران محترم منطقه،کاشت و نگهداری قسمتی از این عرصه نیز بوسیله خود دامداران صورت گرفته است.
آقای مرتضی مواهبی نماینده انجمن دوست داران طبیعت شهر وحدتیه نیز ضمن اشاره به جوانب فنی طرح افزود با همکاری استارتاپ کشاورزی رُستن،تکنیک تخصصی کاشت درخت در عرصه های بیابانی در این محدوده به کار گرفته شده تا علاوه بر کاهش چشمگیر نیاز آبی گیاه سرعت رشد و استقرار درخت در عرصه چندین برابر افزایش می یابد.
وی در توضیح افزود:روش منحصر به فرد کار گرفته شده در کاشت درختان این عرصه شامل کاشت نهال ریشه بلند با کود بیوکمپوست وآبیاری زیرسطحی ست که ضمن افزایش راندمان آبیاری،استقرار درختی مثل کنار در طبیعت را با رشد چند برابری تنها با شش ماه آبیاری زیر سطحی امکان پذیر نموده است.
وی ابراز امیدواری نمود این طرح مردمی و دانش پایه ظرف چند سال آینده به عنوان الگویی از همکاری و حضور مردم در حل مسائل اجتماع بر پایه دانش روز، به صورت الگوی ملی مطرح گردد تا مردم نقاط دیگر ایران عزیز نیز اقدام به صیانت و احیاء میراث طبیعی خود نمایند.
گفتنی است؛ مهندس حسین ارشدی شهردار شهر وحدتیه نیز در این برنامه همکاری لازم را بعمل آوردند.

kasht d vahdatiye 1kasht d vahdatiye 1kasht d vahdatiye 1kasht d vahdatiye 1kasht d vahdatiye 1

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group