چهارشنبه 12 ارديبهشت 1403 | Wednesday 1 May 2024

کتابخانه تخصصی مرکز تحقیقات آموزش و کشاورزی منابع طبیعی استان بوشهر با ۱۵ هزار و ۶۰ نسخه کتاب‌، نشریات و پایان‌نامه‌های علمی - تحقیقاتی مختلف در محله‌ خواجه‌های این شهر افتتاح شد.

به گزارش دیارجنوب به نقل از خبرگزاری فارس استان بوشهر، عصر امروز با حضور حسین جعفری معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور کتابخانه تخصصی کشاورزی بوشهر افتتاح شد.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: امروز گردهمایی رؤسای مراکز تحقیقات و کشاوزی استان‌های منطقه دو یعنی بوشهر، اصفهان فارس، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد در شهر بوشهر برگزار شد.

وی با اشاره به هدف برگزاری از این جلسه افزود: انتقال تجربیات استان‌های همجوار در حوزه‌های مختلف پژوهش و فناوری همچنین استفاده از ظرفیت‌های هم‌دیگر با تعریف پروژ‌ه‌های مشترک بین استانی از اهداف برگزاری این نشست بوده است.

جعفری در خصوص استان بوشهر توضیح داد: بوشهر در حوزه نخیلات از استان‌های مهم، در حوزه آبزی پروری و پرورش میگو و فعالیت‌های شیلاتی از استان‌های پیشرو است؛ ما در بوشهر علاوه‌بر مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی پژوهشکده میگو را نیز داریم که خود بیان‌گر اهمیت استان در حوزه کشاورزی است.

این مقام مسؤول عنوان کرد: هدف ما در سازمان این است که بخش کشاورزی با انتقال دانش و نفوذ بیشتر دانش در عرصه‌ها بهره‌ور را افزایش داده و از سوی دیگر کنند به افزایش درآمد کشاورزان کمک کند.

معاون پژوهش و فناوری سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی کشور در باره افتتاح کتابخانه تخصصی کشاورزی اظهار کرد: یکی از اهداف سفر به بوشهر افتتاح کتابخانه این استان با ۱۵ هزار عنوان کتاب و گزارش‌های تحقیقاتی بود؛ در همین رابطه این کتابخانه از بهترین کتابخانه‌های منطقه در حوزه کشاورزی است که علاقه‌مندان می‌توانند از آن استفاده کنند.

سند الگوی کشت کشور تدوین می‌شود

وی با اشاره به اقدامات سازمان تحقیقات و آموزش کشاورزی در سطح کشور تصریح کرد: ما در سازمان دو اقدام تدوین سند الگوی کشت کشور و عملیاتی کردن طرح ارتقاء بهره‌وری آب را به‌جد دنبال می‌کنیم.

جعفری ادامه داد: ما معتقد هستیم که اگر سند الگوی کشت کشور تدوبن شود بسیاری از مشکلات مصارف آب حل خواهد شد؛ طراحی این سند در سازمان صورت گرفته و معاونت‌های اجرایی وزارتخانه وظیفه اجرا دارند ما نیز پشتیبانی علمی آن را انجام خواهیم داد.

این‌ مقام مسؤول درباره طرح ارتقاء بهروری آب گفت: در این طرح کلان تعداد زیادی از محققین کشور و تمام صاحب‌نظران به نوعی دخیل هستند. هدف این طرح این است که بهره‌وری مصرف آب در حوزه کشاورزی را بالا ببریم؛ استفاده از گیاهان مقاوم و ... از اقداماتی است که در این بسته دانشی پیش‌بینی شده است.

جعفری خاطرنشان کرد: ما اگر می‌گوییم که کشاورزان بایستی آبیاری زیرسطحی انجام دهند به توان و بنیه مالی آنان نیز توجه داشته باشیم. توانمند کردن کشاورزان در کنار بسته‌ی علمی می‌تواند بسیاری از مشکلات حوزه کشاورزی را حل کند.

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group