شنبه 29 ارديبهشت 1403 | Saturday 18 May 2024

شهردار برازجان نسبت به حواشی عده‌ای در خصوص قطع درختان در پروژه‌های عمرانی بلوار سطح شهر واکنش نشان داد.

به گزارش دیارجنوب، مرتضی قدوسی در نشست تجلیل از برندگان مسابقه عکاسی پیاده‌روی ولایت دردشتستان ضمن تشکر از لطف شرکت‌کنندگان مسابقه در جلسه در خصوص اقدامات خوب شهرداری در زیباسازی سطح شهر گفت: اقدامات سطح شهر جزء وظایف شهرداری بوده و هر خدمتی باید هدفمند در راستای توسعه و عمران و آبادانی باشد.
وی بااینکه برنامه‌های عمرانی باید زیرساختی باشد اضافه کرد: همه پروژه‌ها با مشورت و فکر تدوین‌شده و سعی کردیم در کنار زیباسازی، توسعه زیرساخت‌های شهر مدنظر قرار گیرد.
وی بابیان اینکه در کنار پروژه‌های عمرانی به پیوست فرهنگی آن توجه شده گفت: سازه‌های میادین شهر فقط برای لذت بردن از زیباسازی آن نیست و در کنار آن حس رغبت و اشتیاق را برای شناختن اساطیر، اسطوره، مشاهیر و فرهیختگان در همشهریان برمی‌انگیزد تا نوجوانان و جوانان پی به فرهنگ و ادب و سبک ایرانی و اسلامی ببرند.
شهردار برازجان از همشهریان خواست تا در فضای مجازی عده‌ای از سر غرض حرفی می‌زنند آن‌ها را به انصاف و عدالت توصیه کنند و بیان داشت: برای آبادانی در سطح شهر تا جایی خراب نشود منطقه‌ای زیبا به وجود نخواهد آمد.
وی در خصوص درختان در سطح شهر تأکید کرد: یقین دارم در سایه سیاه‌کاری و سیاه نمایی بعضی از افراد در فضای مجازی این ذهنیت برای مردم به وجود آمده که ما به فضای سبز و درختکاری کمتر اهمیت می‌دهیم که این‌طور نیست.
وی تأکید کرد: درخت کنوکارپوس مضر بوده و با توجه به اینکه شهر ما کم آب است این درختان به لوهای آب و فاضلاب نفوذ کرده و تأسیسات آن‌ها را خراب می‌کند.
وی گفت: این درختان به زیرساخت‌های شهری خسارت وارد کرد و ما بجای آن‌ها هزاران درخت دیگر کاشتیم.

شهردار برازجان در خصوص قطع درختان نخل در پروژه بلوارهای سطح شهر بیان داشت: همه نخل‌هایی که از بلوارها درآمده‌اند بدون استثنا در فضای سبز دیگر کاشته شده‌اند.
وی با اشاره به اینکه در جاده سلامت 200 نخل توسط شهرداری کاشته شده ابراز داشت: 30 هزار اصله درخت در حاشیه خیابان‌ها کاشته شد و 10 هزار اصله نهال تا دو ماه آینده در معابر اصلی و جلوی درب مناز ل تحت عنوان هر خانه یک درخت کاشته می‌شود.
قدوسی خطاب به برگزیدگان مسابقه عکاسی حاضر در جلسه گفت: امروزه بیشتر مردم حتی ادارات تقاضای حذف این درخت از جلوی اداره دارند و آن‌وقت عده‌ای این موضوع را به‌عنوان عملکرد منفی شهرداری تلقی می‌کنند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: همه ما باید دست‌به‌دست هم بدهیم تا برنامه‌های توسعه‌ای در شهر به سرانجام رسیده و شاهد پیشرفت شهر باشیم.
بنا بر همین گزارش شهردار برازجان آبان ماه سال قبل هم از آغاز طرح نهضت سبز شهرداری برازجان و کاشت بیش از ۷۰ هزار نهال درخت متناسب با اقلیم شهر خبر داده بود که در این طرح بیش از ۷۰ هزار نهال درخت متناسب با اقلیم شهر برازجان، ازجمله نهال درخت ابریشم، سپستان، مشعل جنگلی، برهان گلی، ختمی و ...در نقاط مختلف این شهر کاشته می‌شود که این اقدام می‌تواند تحولی بزرگ در فضای سبز و سیمای شهر برازجان ایفا کند و خلأ ناشی از حذف درخت‌های آسیب‌زای کنوکارپوس را پوشش دهد.
گفتنی است شهردار برازجان در نشست خبری اردیبهشت سال قبل به بخش‌نامه‌ای در خصوص آسیب‌های درخت کنوکارپوس و حذف این‌گونه گیاهی در برازجان اشاره‌کرده بود.

konokarpes 1

عضو هیئت‌علمی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر ضمن اشاره به مطالعات صورت گرفته در دانشگاه علوم پزشکی بوشهر در خصوص درخت کنوکارپوس گفت: گردهٔ درخت کنوکارپوس مثل همهٔ درختانی که در دنیا وجود دارند، حساسیت‌زاست؛ بنابراین نکتهٔ موردنظر این است که گرده این درخت در استان بوشهر و سایر مناطق جنوبی کشور نسبت به سایر درختان بومی و سنتی استان بوشهر مثل نخل، کنار، کهور یا گل‌ابریشم به چه صورت است؟!

دکتر شکر اله فرخی تصریح کرد: بعد از حملات تنفسی به دنبال یک طوفان در خوزستان، فرضیات این شد که ممکن است گرده درخت کنوکارپوس منجر به افزایش حملات تنفسی و مراجعهٔ بیشتر به اورژانس شده باشد که بر همین اساس پروژه تحقیقاتی در دانشگاه جندی‌شاپور اهواز انجام و عصاره گردهٔ درخت کنوکارپوس بر روی تعدادی بیمار موردمطالعه قرار گرفت و مطالعات نشان داد، ۵۸ درصد این بیماران دچار حساسیت به گرده درخت کنوکارپوس می‌شوند.
متخصص ایمونولوژی بالینی بیان کرد: با مقایسه‌ای که نسبت به درخت نخل انجام شد، نتیجه این بود که حساسیت، ۵۶ درصد در درخت نخل نسبت به کنوکارپوس کمتر و در گل‌ابریشم، پرتقال و نارنج که در فصل بهار گرده‌افشانی می‌کنند، کنوکارپوس واقعاً حساسیت بالاتری دارد.

konokarpes 1

پیش‌ازاین نیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اهواز گفته بود با آزمایش عصاره گیاه کنوکارپوس از سوی تیم تحقیقاتی ثابت‌شده که این گیاه، عامل اصلی ایجاد بحران تنفسی در خوزستان است. / ایسنا
در مردادماه امسال روابط عمومی شهرداری برازجان در گفتگویی با یکی از پایگاه‌های خبری دشتستان در همین خصوص گفته بود: مجموعه مدیریت شهری نه‌تنها در شهر برازجان بلکه در سراسر کشور کارشناسان مربوطه به مضرات این‌گونه گیاهی پی برده و در حال حذف این درخت از سطح شهر هستند تا مجبور به بازسازی خسارت‌های ناشی از ریشه این درخت نشوند و هزینه بیت‌المال هدر نرود. ازاین‌رو جایگزینی تدریجی درختان دیگر به‌جای این‌گونه درختی در اولویت مجموعه مدیریت شهری است.
.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group