پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 | Thursday 2 May 2024

مدیرکل کتابخانه های استان بوشهر با بیان اینکه برای تکمیل پروژه ها به ۸ میلیارد تومان اعتبار نیاز است، گفت: "تنگستان" یکی از بهترین شهرستان ها در امر کتابخوانی است و ۱۵ شهر و روستای استان کمبود کتابخانه دارند.

 

به گزارش دیارجنوب ، حیدر راهب در نشست خبری دوشنبه 22 آبان ماه به مناسبت آغاز هفته کتاب و کتاب‌خوانی اظهار داشت : سی و یکمین دوره هفته کتاب از 23 الی 30 آبان شروع می‌شود.
وی اضافه کرد : هفته کتاب فرصتی برای معرفی بهتر دستاوردهای کتابخانه‌های عمومی به مردم است.
راهب بابیان اینکه از سال قبل تاکنون 5471 برنامه فرهنگی و ترویجی در استان اجراشده است ابراز داشت: از این تعداد برنامه رونمایی و نقد کتاب و یک هزار و 890 برنامه در حوزه کودکان برگزارشده است.
وی از برگزاری بیش از 450 برنامه در هفته کتاب خبر داد و بیان داشت: در این هفته از 23 الی 25 آبان ماه به‌صورت حضوری و آنلاین عضویت در کتابخانه‌ها به‌صورت رایگان انجام می‌شود.
مدیرکل کتابخانه‌های استان بوشهر بابیان اینکه 79 کتابخانه عمومی و مشارکتی در استان بوشهر وجود دارد تصریح کرد : از این تعداد کتابخانه 67 تا نهادی و 12 تا مشارکتی است.
وی تأکید کرد: 58 کتابخانه شهری و 21 کتابخانه در روستاهای استان وجود دارد.

nashast ketabkhane 1

راهب بابیان اینکه در این هفته جرائم دیرکرد بخشوده می‌شوند گفت : از 23 الی 30 آبان ماه جرائم عدم بازگشت کتاب به کتابخانه بخشیده می‌شوند.
وی از کلنگ زنی 4 کتابخانه جدید در استان بوشهر در این ایام خبر داد و ابراز داشت: بعد از گذشت 4 سال 3 کتابخانه به استان بوشهر اضافه شد و امسال هم 4 کتابخانه کلنگ زنی می‌شوند.
وی در تشریح کلنگ زنی کتابخانه‌های جدید گفت : یک کتابخانه در جم بااعتباری بالغ‌بر 10 میلیارد تومان توسط شهرداری و سه کتابخانه در شهرستان دشتستان در روستاهای درودگاه ، نظرآقا و بنداروز بااعتبار هرکدام 4 میلیارد تومان با مشارکت خیرین کلنگ زنی خواهد شد.
راهب در ادامه بیان داشت: تجلیل از کتاب داران و مروجین کتاب برتر ، اجرای کاروان دانایی و برگزاری کارگاه‌های آموزشی از دیگر برنامه‌های این هفته است.
وی در تشریح برنامه‌های هفته دولت در شهرستان‌ها گفت : اجرای نمایش کودک جنگل باصفا ، نشست مطالعاتی کتاب‌خوانی در چغادک ، مسابقه کتاب «کتاب من زنده‌ام » در تنگستان ، جمع خوانی کتاب بچه‌های فلسطین ، تقدیر از کودکان برتر در تنگستان ، جشن تقدیر از کودکان برتر و جشن روز کتاب در تنگستان برگزار می‌شود.
وی در ادامه گفت : برگزاری کارگاه آموزش شیوه صحیح مطالعه در دشتستان ، برگزاری اردوی جهادی و نشست تخصص کتاب در دشتی ، برپایی ایستگاه اهدای کتاب در عسلویه ، جلسات مطالعاتی در دیلم ، جشنواره قصه‌گویی در گناوه ، دورهمی خردسالان در بندر ریگ ، رونمایی کتاب و کارگاه آموزشی در کنگان برگزار می‌شود.

nashast ketabkhane 1

مدیرکل کتابخانه‌های استان بوشهر در تشریح عملکرد یک سال گذشته گفت : نسبت به سال گذشته در خصوص تعداد منابع 7/7 درصد رشد شاهد هستیم و در حال حاضر یک‌میلیون و دویست هزار نسخه کتاب در کتابخانه‌های عمومی استان بوشهر وجود دارد.
وی شاخص اصلی کتابخانه‌های استان را 4 عنصر منابع ، عضویت ، امانت و زیربنا عنوان کرد و بیان داشت: هم‌اکنون بیش از 49 هزار و 500 نفر عضویت کتابخانه‌های استان هستند که رشد 6/15 رشد را نشان می‌دهد.
وی بابیان اینکه هم‌اکنون 485 هزار و 128 نسخه کتاب امانت‌گرفته شده است گفت : نشان می‌دهد طیف وسیعی از مردم استان کتاب می‌خوانند که این موضوع در سرانه ورزش استان تأثیر بسزایی دارد.
وی از احداث 3 کتابخانه در استان بوشهر خبر داد و تأکید کرد : کتابخانه حسین چاه کوتاهی و 2 کتابخانه مشارکتی دانشگاه فرهنگیان واحد خواهران و برادران بود تاکنون افتتاح‌شده است.
وی در خصوص اقدامات انجام‌گرفته در مورد زیربنا گفت : 25 هزار و 725 مترمربع زیربنای کتابخانه‌های استان بود که هم‌اکنون به 26 هزار و 470 مترمربع رسیده‌ایم.
راهب سرانه کتاب به ازای هر 100 نفر در استان را 4/96 نسخه کتاب برشمرد و اذعان داشت: هر 100 نفر 1/4 عضو ، 50 کتاب امانت و 2/1 مترمربع زیربنای کتابخانه‌های استان است.

nashast ketabkhane 1

وی تنگستان را بهترین شهرستان‌ها در حوزه کتاب‌خوانی دانست و اذعان داشت: در تنگستان هر 100 نفر4/8 نفر عضو کتابخانه هستند و عسلویه و کنگان کمترین عضویت را دارد.
وی در خصوص امانت بیشترین آمار را به شهرستان تنگستان داد و بیان داشت : در خصوص تعداد امانت در شش‌ماهه امسال در شهرستان تنگستان به ازای هر صد نفر 93 کتاب امانت‌گرفته شده است.
وی فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی را در کنار زیباسازی و بازطراحی از اولویت‌های اساسی کتابخانه‌های استان عنوان کرد و گفت : کتابخانه خلیج‌فارس بوشهر با یک میلیارد تومان بازطراحی شد و کتابخانه چغادک با پانصد میلیون تومان بازطراحی شد که در هفته دولت امسال بازگشایی شد.
وی بیان داشت: کتابخانه چاه کوتاه بازطراحی شد و کتابخانه روستای آبطویل با 300 میلیون تومان که جزو اولین کتابخانه‌های روستایی استان بود بازطراحی شد.
وی تصریح کرد: کتابخانه روستاهای وحدتیه و دهقاید بازطراحی شد.
راهب بابیان اینکه 9 کتابخانه روستایی در استان بوشهر نیاز است گفت : در روستاهای بندرگاه ، شیف ، محمد عامری ، مال قاید ، پرک ، شیرینو و اخند ازجمله این روستاها هستند که جمعیتی بالغ‌بر 2 هزار و 500 نفر دارند.
وی همچنین گفت : 6 شهر بوشهر ، بوشکان ، بادوله ، دوراهک ، چاه مبارک ، دیر به کتابخانه نیاز دارند.
وی در تشریح پروژه‌های فعال کتابخانه گفت : هم‌اکنون 3 پروژه در شهرهای دوراهک ، آبدان و دویره وجود دارد که دوراهک با 65 درصد پیشرفت فیزیکی و 4میلیارد تومان تأمین اعتبارشده است.
وی بابیان اینکه درمجموع 8 میلیارد تومان برای تکمیل پروژه‌های کتابخانه‌های استان نیاز است تأکید کرد : کتابخانه آبدان با 70 درصد پیشرفت هنوز اعتباری به آن تخصیص نیافته و کتابخانه دویره با 60 درصد پیشرفت یک میلیارد تومان از طرف فرمانداری بوشهر تخصیص داده است.

nashast ketabkhane 1nashast ketabkhane 1nashast ketabkhane 1nashast ketabkhane 1nashast ketabkhane 1
.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group