پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 | Thursday 9 May 2024

انتخابات مجلس شورای اسلامی در ادوار مختلف همواره یکی از هیجان‌انگیزترین و مهم‌ترین رخدادهای سیاسی در استان بوشهر به شمار رفته اما در دشتستان که عنوان بزرگ‌ترین شهرستان استان را یدک می‌کشد رنگ و بویی ویژه داشته است.

به گزارش دیارجنوب، مهم‌ترین دلایل خاص بودن دشتستان در این رویداد را به‌اختصار در دو بُعد می‌توان چنین برشمرد: ۱- دشتستان تنها شهرستان استان است که مستقلاً یک نماینده راهی مجلس می‌کند و از این بابت حوزه انتخابیه خاص استان به شمار می‌رود. ۲- تعدد و تنوع کاندیداهای بومی این شهرستان سبب درگیر شدن طیف گسترده‌ای از طوایف از شهرها و بخش‌های شهرستان شده، انتخابات را از یک کنش صرفاً سیاسی به یک رویداد چندوجهی تبدیل می‌کند.

با این اوصاف، انتخابات بهارستان ۱۴۰۲ که استقبال گسترده‌ای را از سوی داوطلبان به همراه داشته این دوره را خاص‌تر از ادوار پیش نیز کرده است. بنا داریم از پس نگاهی بیندازیم به کنش‌های تبلیغاتی- انتخاباتی نامزدها و فضای انتخاباتی موجود در دشتستان
۱-ابراهیم رضایی:
ایشان در انتخابات گذشته در سپهر سیاسی دشتستان ظهور کرد و به مجلس شورای اسلامی راه یافت. گرچه ایشان یکی از کاندیداهای مهم انتخابات پیش رو به شمار می‌رود ولی طبق شنیده‌ها عدم توفیق در اجرای بعضی از وعده‌های ایشان باعث پاشنه آشیل برای ابراهیم رضایی گردیده است.
حامیان رضایی سعی فراوانی دارند تا ایشان را کاندیدی بدون رقیب نشان دهند و تمام تلاش خود را بر این مسئله استوار کرده‌اند ولی شنیده‌های دیارجنوب نشان می‌دهد احتمالاً واقعیت میدان این است که رضایی هم مثل سایر نمایندگان استان ریزش بی‌سابقه‌ای را تجربه می‌کند و با ادامه این روند محتمل می‌باشد در صورت وجود یک کاندید دارای مقبولیت ممکن است کرسی دشتستانی‌ها در بهارستان مستأجر جدیدی تجربه کند. ضمن آنکه تجربه تاریخی نشان می‌دهد در دشتستان هیچ کاندیدایی دو دوره متوالی مردم را جهت حضور در مجلس شورای اسلامی متقاعد نساخته است. آیا ایشان می‌تواند مردم را مجدداً متقاعد نماید؟
۲-محمدحسین ستوده:
ایشان مدیرکل بازرسی و حقوقی استانداری بوشهر بود که با استعفا جهت حضور در انتخابات دشتستان نخستین حضور خود را در عرصه انتخابات مجلس تجربه خواهد کرد. ایشان در چند مدت اخیر در بین مردم دارای مقبولیت و محبوبیت نسبی گردیده در ادامه فعالیت‌هایش حامیان خوبی را هم به دور خودگرد آورده و با توجه به تجربیات کاری موفق و حرکت جمعی از بدنه جریان انقلاب به سمت او و همراهی جریان سنتی شهرستان به‌واسطه گستردگی اقوامش در سراسر جغرافیای شهرستان و ویژگی‌های فردی این کاندید جوان، می‌تواند در ادامه شانس زیادی برای ادامه رقابت‌ها داشته باشد.
۳- امان‌الله شبانکاره:
شبانکاره دیگر کاندیدای انتخابات امسال است که تجربهٔ حضور ناموفق در کارزار انتخاباتی مجلس را در کارنامه دارد. وی که نیرویی نسبتاً جوان و از جریان نزدیک به تفکر اصلاح‌طلبی به شمار می‌رود تاکنون موفق نشده خود را به‌عنوان یکی از نامزدهای صاحب شانس در انتخابات مطرح کند. شبانکاره در کنار آراء خویشاوندی و منطقه‌ای روی رأی حامیان جریان اصلاح‌طلبی حساب ویژه‌ای بازکرده اما باید دید حضور دو کاندیدای دیگر نزدیک به اصلاح‌طلبان شانس خاصی برای او باقی خواهد گذاشت یا اتفاقات برخلاف میل او خواهد گذشت!
۴- فتح‌الله نوروزی:
فرماندار دولت روحانی در دشتستان که پس از ماجراهای پرتنش بحران آب به دشتستان آمد و توانست از بحران کرونا بگذرد دیگر کاندیدای جریان موسوم به اصلاح‌طلبی (یا تدبیر و امید) است که احتمالاً به‌واسطهٔ ارتباطات ساخته‌شده در دوران فعالیت سیاسی در دشتستان برای خود شانس خوبی قائل است اما هنوز نتوانسته خود را در کارزار انتخاباتی به‌عنوان یک گزینهٔ تأثیرگذار نزد افکار عمومی جا بیندازد. نوروزی که گناوه‌ای است امیدوار بود حوزهٔ انتخابیه گناوه و دیلم از حوزهٔ مرکز استان مستقل شود تا با خاطری آسوده در شهرستان خود کاندیدا شود اما با مسکوت ماندن آن طرح به دشتستان آمده تا شانس خود را اینجا آزمایش کند. باید منتظر ماند و دید فتح‌الله نوروزی می‌تواند از میان سه گزینه اصلی اصلاح‌طلبان خود را به‌عنوان گزینه نهایی معرفی کند یا اتفاقات دیگری رقم خواهد خورد.
۵- محمدرضا دهقانفرد:
دهقانفرد پس از چند دوره حضور ناموفق در انتخابات مجلس در حوزهٔ دشتستان یک‌بار دیگر شانس خود را به محک آزمایش خواهد گذاشت. مشاهدات میدانی و تحرکات انتخاباتی محافل سیاسی، اجتماعی و رسانه‌ای نشان می‌دهد دهقانفرد تاکنون اتفاق ویژه‌ای فراتر از تجارب ناموفق قبلی بروز نداده و با این روال احتمال اینکه برای دهقانفرد درروی همان پاشنه قبلی بچرخد زیاد است مگر اینکه او بتواند شرایط را تغییر دهد.
۶- جواد لقمان زاده:
لقمان زاده معاون سیاسی و سرپرست اسبق فرمانداری دشتستان دیگر کاندیدایی است که امیدوار است بتواند لیدرهای جریان اصلاح‌طلبی را ترغیب به حمایت علنی از خود کند. لقمان زاده نیز هنوز نتوانسته عملاً فعالیت شاخص و قابل‌توجهی در عرصهٔ تبلیغات انتخاباتی از خود بروز دهد و اتفاق خاصی رقم بزند. تلاش برای ایجاد شبکه‌ای از همشاگردی‌های قدیمی لقمان زاده در مدرسه راهنمایی باقرالعلوم برازجان که جلسه آن چند شب قبل دریکی از مدارس شهر برازجان برگزار شد شاید مهم‌ترین اقدام عملیاتی لقمان زاده و حامیان وی بوده که معلوم نیست پاسخ لازم را به نیازهای تبلیغاتی وی خواهد داد یا نه!
شاید بتوان گفت رقابت اصلی لقمان زاده، نوروزی و شبانکاره نه در عرصه جلب اعتماد عمومی برای راه‌یابی به مجلس بلکه درزمینهٔ جلب اعتماد حامیان سیاسی خود و لیدرهای جریان اصلاح‌طلبی خواهد بود!
۷-اسماعیل ضیاء:
ایشان از کاندیداهایی است که در ادوار گذشته سابقه یک‌بار حضور در انتخابات مجلس در حوزه دشتستان را دارد و در این دوره نیز نام‌نویسی کرده است باید منتظر ماند تا تحرکات جدی ایشان آغاز شود و آنگاه مورد تحلیل قرار گیرد. خانواده ضیا در شهر وحدتیه نفوذ خوبی دارند.
۸-جوانشیر کدخدا پور:
کدخدا پور دیگر کاندیدای پرتجربه حاضر در لیست اولیه نامزدهای انتخابات امسال است. او که یک‌بار تا آستانه پیروزی در انتخابات نیز پیش رفت اما دست‌آخر از روی رکاب اتوبوس مسافران بهارستان به پایین هدایت شد در چند دوره نیز نتوانست نظر مثبت مردم دشتستان را جلب کند. ایشان هنوز در دشتستان حضور نیافته و فعالیت خود را آغاز ننموده است.


.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group