يكشنبه 30 ارديبهشت 1403 | Sunday 19 May 2024

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر گفت: سازه‌های آبخیزداری در بارندگی روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت بیش‌ از ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب روان آب را جمع‌آوری و استحصال کردند.

به گزارش دیارجنوب، عبدالحسین گرشاسبی دوشنبه شب در جمع خبرنگاران بیان کرد: یکی از اهداف اصلی و اساسی ساخت سازه‌های آبخیزداری، افزایش سطح ایستابی چاه‌های کشاورزی و غنی‌سازی سفره‌های آب زیرزمینی است.
وی کنترل سیلاب و پیشگیری از خسارت سیل را از دیگر اهداف ایجاد سازه‌های آبخیزداری عنوان کرد و افزود: بسیاری از شهرها و روستاها و اراضی کشاورزی و تأسیسات پایین دست در سال‌های گذشته با کوچک‌ترین بارندگی به زیر آب می‌رفت و به آنها خسارت وارد می‌شد، اما با ساخت سازه‌های آبخیزداری، سیلاب‌ها و روان‌آب‌ها کنترل و از ایجاد خسارت جلوگیری می‌شود.

abkhizdari b
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان بوشهر اظهار کرد: در اواخر هفته گذشته با وجود بارندگی‌های خوبی که در استان داشتیم و در برخی مناطق حتی بیش‌از ۸۰ میلیمتر بود، هیچ گزارشی از وقوع سیلاب نداشتیم که این از افتخارات حوزه آبخیزداری استان است.
وی بیان کرد: تا کنون افزون‌بر ۸۶۷ سازه آبخیزداری در استان اجرا شده که در بارندگی‌های مختلف در سال گذشته و امسال اثربخشی بسیار خوبی داشته است.
وی گفت: سازه‌های آبخیزداری در بارندگی روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت بیش‌از ۳۰ میلیون و ۸۰۰ هزار مترمکعب روان آب را جمع‌آوری و استحصال کردند.
گرشاسبی ادامه داد: در این بارندگی حوزه آبخیزداری شهرستان دشتستان با ۱۰ میلیون مترمکعب، شهرستان جم با ۴.۲ میلیون مترمکعب، شهرستان دیر با ۳.۷ میلیون مترمکعب و شهرستان دیلم با ۱.۵ میلیون مترمکعب بیشترین استحصال روان آب را در استان داشتند.
وی گفت: در زمان حاضر ۲۵۵ سازه آبخیزداری در شهرستان دشتستان داریم که در بارندگی اخیر ۱۰۰ درصد ظرفیت آنها تکمیل شد و در حوزه شهرستان جم با توجه به میزان بارندگی، ۳۶۱ مورد سازه آبخیزداری که پیش‌از این اجرا شده به طور کامل آبگیری شد و در سایر شهرستان‌ها از جمله تنگستان، دشتی و گناوه هم میزان آبگیری سازه‌ها اثربخشی خود در کنترل سیلاب و رسوبات و افزایش سطح سفره‌های زیرزمینی که از اهداف اجرای این طرح‌ها بوده را داشته است./ مهر
.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group