شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

لنج داران استان بوشهر در حالی آماده اولین سفر خود در سال جاری می‌شوند که تعداد اقلام مجاز وارداتی کاهش یافته است.

به گزارش دیارجنوب ، گروه استان‌ها: لنج داران استان بوشهر از ابتدای سال تاکنون منتظر صدور مجوز سفر اول خود برای واردات کالا بودند که حالا پس از هفت ماه مجوز مورد نیاز صادر شده است.

سفر امسال لنج‌داران به کشورهای حاشیه خلیج فارس با تغییرات جدیدی روبرو شده است و مسائلی از جمله تعداد اقلام مجاز برای واردات و همچنین حجم و وزن واردات با تغییراتی روبرو شده است.

لیست اقلام مجاز برای واردات کالا به لنج داران اعلام شده است و میزان واردات مجاز برای هر یک از لنج‌ها نیز مشخص شده است که لنج‌داران و ملوانان باید با رعایت این موارد اقدام به واردات کنند.

اولین سفر لنج داران استان بوشهر در سال جاری به زودی آغاز می‌شود و در شرایطی که تعداد اقلام مجاز وارداتی کاهش یافته، هر لنج مجاز به واردات ۶۰ تن کالا از لیست مد نظر است.

واردات ته‌لنجی در استان بوشهر از گذشته وجود داشته و بسیاری از اهالی استان بوشهر در عرصه واردات کالای همراه ملوان یا همان ته‌لنجی مشغول به فعالیت هستند.

طبق قانون «کالای ته لنجی» یا «ملوانی»، کالایی است که صاحبان لنج و خدمه مجاز به واردات آن هستند. در سال‌های اخیر واردات ته‌لنجی با چالش‌های جدی روبرو بوده است.

هفته گذشته، کارگروه ویژه مرز به ریاست وزیر کشور برگزار شد و بلافاصله وزیر کشور دستور پیگیری ابلاغ سفر لنج داران را صادر کرد که می‌تواند نقش مهمی در بهبود معیشت فعالان عرصه تجارت دریایی داشته باشد.

کاهش تعداد اقلام مجاز

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل تعاونی لنج داران بندر گناوه در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به اعلام شرایط جدید فعالیت‌های شناورها بیان کرد: مجوز سفر اول لنج‌داران صادر شده و لنج‌داران می‌توانند به گمرک و تعاونی‌های لنج داران مراجعه کنند.

سید علی موسوی گمارانی با اشاره به اضافه شدن ۲ مصوبه جدید به شرایط سفر لنج‌داران خاطرنشان کرد: در بازنگری، اقلام وارداتی و وزن بار مورد تاکید قرار گرفته است که باید توسط لنج‌داران رعایت شود.

وی با اشاره به اینکه تعداد اقلام مجاز برای واردات از ۹۷ قلم به ۵۹ قلم کالا تقلیل یافته است اضافه کرد: تعداد اقلام مجاز کاهش یافته است و لنج‌داران می‌توانند به تعاونی لنج‌داران مراجعه کرده و لیست اقلام را دریافت کنند.

تعیین ۶۰ تن واردات مجاز برای لنج‌ها

رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل تعاونی لنج داران بندر گناوه تاکید کرد: همچنین با بازنگری صورت گرفته، چیزی به اسم تعداد وانت وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: در سفرهای جدید، معیار برای میزان واردات، تعداد مد نظر نیست و تناژ در نظر گرفته شده است و هر شناور معادل ۶۰ تن ته لنجی می‌تواند حمل کند و بیشتر از آن را مجاز نیست.

موسوی گمارانی با اشاره به مجوز واردات ته‌لنجی افزود: در این نامه تاکید شده حمل هر گونه کالا خارج از ۵۹ قلم و مازاد بر ۶۰ تن خودداری شود.

لزوم تسهیل و تسریع در سفر لنج‌ها

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس اظهار داشت: با پیگیری که از طریق وزارت کشور و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز صورت گرفت و استفاده از فرصت‌هایی مانند تذکر به رئیس جمهور که قانون در اختیار وکیل مردم گذاشته، رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در تماسی اعلام کرد مجوز سفر لنج‌های تجاری استان بوشهر صادر شده است.

عبدالکریم جمیری افزود: طبق آنچه رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اعلام کرده این هفته مکاتبات و مقدمات لازم سفرها انجام می‌شود تا شاهد عملیاتی شدن این تصمیم باشیم.

جمیری بیان کرد: اصل موضوع سفر لنج‌های تجاری در استان بوشهر است که مجوز از طریق دستگاه‌های مربوط صادر شده و بر اساس قول داده شده این مجوز تا امروز عملیاتی می‌شود، امیدوارم بعد از این شاهد تأخیر دیگری نباشیم.

جمیری گفت: امیدوارم مسئولین محلی با اتحادیه لنجداران و ملوانان همکاری داشته باشند تا این سفر تسریع و تأخیر به‌وجود آمده جبران شود.

نماینده مردم بوشهر، گناوه و دیلم در مجلس از صبر و بردباری مردم دریادل و ساحل‌نشین در برابر تأخیر زیادی که در مجوز سفر تجاری لنج‌های استان رخ داد قدردانی کرد.

انتظار می‌رود با تلاش و پیگیری و همراهی همه مسئولان استانی و ملی زمینه برای تسریع و تسهیل در سفرهای لنج‌داران فراهم شود.

تسهیل واردات ته‌لنجی در تأمین نیازهای مردم در بازار، رونق بازارها در مناطق ساحلی و تقویت اشتغال در این مناطق و همچنین کاهش قیمت‌های کالاهای اساسی نقش مهمی را خواهد داشت.

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group