پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 | Thursday 2 May 2024

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر از ابلاغ طرح جهش تولید دانش‌بنیان در حمایت از شرکت‌های فناور خبر داد و گفت: در این راستا پرداخت تسهیلات لازم اعتباری و مالی برای حمایت از تولید و شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت قرار دارد.

به گزارش دیارجنوب ، علی باستین ظهر امروز در نشست قرارگاه توسعه اقتصاد دانش‌بنیان استان بوشهر قانون جهش تولید را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: قانون جهش تولید دانش‌بنیان بیش از 18 ماه از طریق مجلس به دولت برای حمایت از طرح‌های فناوری ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه این قانون با چند هدف مصوب شده است تصریح کرد: با توجه به محدودیت شدید منابع طبیعی دیگر مانند گذشته نمی‌توان به روش‌های سنتی کار شود و ضرورت دارد نسبت به ارتقا بهره‌وری در همه بخش‌های کشاورزی، صنعت، تولید و دیگر حوزه‌ها اقدام شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر با بیان اینکه قانون جهش تولید دانش‌بنیان در راستای کاهش وابستگی به خارج از کشور و خروج ارز از کشور مصوب شده است تصریح کرد: امنیت غذایی، دفاعی، سلامت، صنعت و امنیت کشور از مقوله‌های اصلی تدوین و تصویب این قانون است.

باستین تکمیل زنجیره ارزش تولید اقلام راهبردی و دارای اولویت کشور را از دیگر اهداف مهم تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان دانست و بیان کرد: افزایش تاب‌آوری اقتصادی کشور از موارد مهم این قانون است، با ارزیابی انجام شده استان بوشهر سال گذشته جایگاه خوبی در عرصه دانش‌بنیان نداشت.

وی با بیان اینکه استان بوشهر در شاخص‌های عمرانی و اقتصادی جایگاه خوبی در کشور کسب کرده است گفت: در حوزه دانش‌بنیان طرح‌های مهمی تدوین شده که با وجود ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های لازم امسال تحول مهمی در این عرصه ایجاد می‌شود.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار بوشهر حمایت از حوزه دانش‌بنیان را یکی از ضروریات دانست و از ابلاغ قانون جهش تولید دانش‌بنیان در حمایت از شرکت‌های فناور خبر داد و تأکید کرد: در این راستا پرداخت تسهیلات لازم اعتباری و مالی برای حمایت از تولید و شرکت‌های دانش‌بنیان در اولویت قرار دارد که امید می‌رود در این حوزه اقدامات مهم و موثر انجام شود.

استفاده حداکثری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید و طرح‌های سرمایه‌گذاری

مشاور معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری هم با بیان اینکه قانون جهش تولید دانش‌بنیان با هدف حمایت از تعمیق فناوری و استفاده حداکثری از توان شرکت‌های دانش‌بنیان مصوب شده است گفت: تکمیل زنجیره ارزش، تحقیق و توسعه برای تولید محصولات جدید، افزایش مقیاس و تجاری‌سازی، افزایش ظرفیت تولید محصولات دانش‌بنیان و توسعه زیست‌بوم علم و فناوری از راهکارهای سرمایه‌گذاری این مجموعه محسوب می‌شود.

ابوالفضل باقری با اشاره به حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: قانون جهش تولید دانش‌‌بنیان، در راستای استفاده از ظرفیت‌های جدید و رفع خلاء حوزه دانش‌بنیان کشور برای حمایت از فعالیت‌های این حوزه، چشم‌انداز روشنی در اقتصاد این حوزه رقم می‌زند.

وی به مزیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان اشاره و خاطرنشان کرد: حمایت‌های مالیاتی، مشوق‌های قانونی، تأمین مالی و جذب سرمایه، بازار سازی و جهت‌دهی منابع دولتی از مزیت‌های قانون جهش تولید دانش‌بنیان است.

مشاور معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری با اشاره به اینکه در مجموع قانون جهش تولید دانش‌بنیان فضا را برای ایفا نقش همه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور فراهم کرده است افزود: امیدواریم با اجرا آن شاهد یک تحول بزرگ در اقتصاد دانش‌بنیان باشیم.

باقری ادامه داد: در حال حاضر تفاهم‌نامه‌ای با استان‌ها برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان منعقد شده که بوشهر یکی از این استان‌ها است و بر اساس آن منابع به‌صورت مشترک در طرح‌های پیشران و توسعه زیست بوم هزینه می‌شود.

وی بیان کرد: شرکت‌ها و مؤسسات دانش‌بنیان و فناور، سازمان‌های توسعه‌ای، شرکت‌ها و صنایع بزرگ، دانشگاه‌ها، پارک‌های علم و فناوری و واحد‌های مستقر در آن از مخاطبان قانون جهش تولید دانش‌بنیان هستند.

مشاور معاون علمی فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری توسعه تعداد، فروش، اشتغال و صادرات محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان را مورد تأکید قرار داد و بیان کرد: صندوق نوآوری و شکوفایی به شرکت‌های دانش‌بنیان تسهیلات پرداخت می‌کند که امید می‌رود با افزایش سرمایه ظرفیت پرداخت تسهیلات این صندوق افزایش یابد.

انعقاد تفاهمنامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری

رئیس پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر نیز با اشاره به بررسی انعقاد تفاهمنامه با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: طی این تفاهم‌نامه، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از 10 استان منتخب حمایت ویژه می‌کند که پارک علم و فناوری خلیج فارس بوشهر از جمله آنها است.

رحمان دشتی افزود: در مرحله اول با حضور وزیر کشور و معاون علمی ریاست جمهوری تفاهم‌نامه 5 پارک علم و فناوری امضا شد و به‌زودی با حضور استاندار بوشهر، وزیر کشور و معاون علمی و فناوری و رئیس مجمع نمایندگان استان بوشهر تفاهمنامه منعقد می‌شود.

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group