يكشنبه 23 ارديبهشت 1403 | Sunday 12 May 2024

قرارگاه اجتماعی زندان با هدف حمایت از زندانیان و خانواده آنان در آئینی با حضور مسوولان دادگستری در استان بوشهر راه‌اندازی شد.

به گزارش دیارجنوب، سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بوشهر گفت: قرارگاه اجتماعی زندان با هدف ارائه خدمات موثرتر، مفیدتر و هدفمندتر به زندانیان و خانواده آنان بعنوان بخش عظیمی از قشرهای آسیب‌پذیر جامعه تدارک دیده شده و مبتنی بر دستورالعمل مدون باید در همه استان‌ها عملیاتی و اجرایی شود.
مجید آرامی اظهار کرد: خدمات قابل ارائه به زندانیان و خانواده آنان متناسب با نیازمندی آنها در قرارگاه اجتماعی مشخص و مسئولیت همه مجموعه‌ها، سازمان و نهادهای مردمی در حوزه‌های مختلف در قالب ۶ کارگروه با ۱۳ ماموریت تعریف شده است.
وی افزود: این کارگروه‌ها شامل اشتغال و کارآفرینی با هدف توانمندسازی زندانیان و کارگروه خانواده که همه آسیب‌های قابل تصور، راهکارهای کاهش و ارتقای سطح منزلت اجتماعی آنها در آن تعریف شده است.
آرامی کارگروه بهداشت و درمان، فرهنگی و آموزشی، صلح و آزاد سازی زندانیان و معاضدت قضایی و مددکاری اجتماعی را از دیگر کارگروه‌های تعریف شده در قرارگاه اجتماعی زندان عنوان کرد.

gharargah z
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان بوشهر گفت: تلاش شده همه دستگاه‌های اجرایی موثر با رویکرد جهادی و بسیج همه امکانات در راستای کمک به زندانیان و خانواده آن‌ها گامی اساسی برداشته شود.
وی ادامه داد: دستگاه‌های مختلف پیش از این خدمات متفاوتی در راستای کمک به خانواده زندانیان ارائه می‌کردند اما تلاش شده با تشکیل این قرارگاه این خدمات به صورت منسجم و هدفمندتر به جامعه هدف ارائه شود.
آرامی یادآور شد: در طرح قرارگاه اجتماعی زندانیان برای حصول اطمینان از التزام عملی اعضا میثاق نامه‌ای تهیه و تدارک دیده شده که با امضای آن دستگاه‌های اجرایی عضو ضمن اعلام وفاداری ملزم به انجام کار جهادی، دقیق و عملیاتی می‌شوند.
وی تاکید کرد: تلاش می‌شود در قالب قرارگاه اجتماعی زندان تحول مهم و عظیمی در حوزه ارائه خدمات رسانی به زندانیان و خانواده آن‌ها ایجاد شود.
آرامی گفت: زندان و زندانی تنها مساله سازمان زندان‌ها و قوه قضاییه نیست و تمام ارکان جامعه در این خصوص مسوول هستند و باید ادای تکلیف کنند.
حمایت از یک هزار و ۳۰۰ خانواده زندانی در استان بوشهر
مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر گفت: انجمن‌های حمایت از زندانیان خدمات مالی شامل مستمری ماهیانه، کمک‌های معیشتی، کمک هزینه ودیعه و اجاره مسکن و کمک هزینه دارویی، بسته‌های آموزشی و نوشت افزاز به خانواده‌ها و همچنین کمک‌های معنوی شامل مددکاری ارائه می‌شود.
سید محتشم حسینی با اشاره به اینکه اعتبارات انجمن‌های حمایت زندانیان از طریق کمک خیران و نیکوکاران تامین می‌شود افزود: خیران بوشهری طی سه ماه اول امسال در قالب جشن نسیم مهر۱۴ میلیارد ریال جمع آوری و در قالب‌های مختلف در اختیار جامعه هدف قرار گرفت.
وی یادآور شد: خانواده زندانیان بعنوان قشر آسیب پذیر جامعه آسیب‌های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی مختلفی متوجه آنها است و رسیدگی به مشکلات آنها به همکاری و همیاری همه دستگاه‌های مرتبط، نهادها و گروه‌های مختلف مردمی نیاز است.
مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان بوشهر گفت: یک هزار و ۳۰۰ خانواده زندانی در این استان زیر پوشش خدمات انجمن‌های حمایتی زندانیان هستند.
وی یادآور شد: از اول سال تاکنون ۳۲ نفر از زندانیان جرائم غیرعمد از طریق ستاد دیه در استان بوشهر آزاد شده‌اند. / ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group