شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

معاون بین‌الملل بانک صادرات ایران گفت: بانک صادرات ایران برای رفع دغدغه ارزی بازرگانان از طریق شبکه گسترده خود در خارج از کشور، راه‌‌حل مناسب دارد.

به گزارش دیارجنوب به نقل از روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، داود مهدیان با بیان این مطلب در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد در پانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه)، در خصوص تاثیر تحریم‌ها بر نظام بانکی افزود: تحریم‌های بین‌المللی تشدید شده از اوایل سال 1390، تاثیر قابل توجهی بر نقل و انتقالات پولی و ارزی کشور گذاشت. دغدغه صادرکننده کشور ما، این است که بتواند وجه حاصل از صادرات خود را دریافت کند و به چرخه اقتصادی کشور بازگرداند و رفع تعهد ارزی کند و از سوی دیگر دغدغه واردکننده این است که ارز مورد نیاز برای کالای وارداتی خود را تامین و از طریق کانال‌های مطمئن بانکی به دست فروشنده برساند تا کالای خود را وارد کشور کند و نظام بانکی برای پاسخگویی به این دغدغه‌ها راه حل مناسب دارد.

moaven bank
وی افزود: در طول سال‌های گذشته که اوج تحریم‌ها بوده، بانک مرکزی و بانک‌های تجاری تدابیر ویژه‌ایی در این زمینه اندیشیده‌ و راه‌کارهای مختلفی را در دستور کار قرار داده‌اند و بانک صادرات ایران هم در کنار شبکه بانکی کشور، با اتکا بر شبکه گسترده شعب خود در خارج از کشور، در منطقه خلیج فارس، اروپا و آسیای میانه توانسته خدمات لازم برای دریافت ارز حاصل از صادرات و بازگشت این ارزها به چرخه اقتصادی کشور و رفع تعهد صادراتی صادرکنندگان ارائه دهد.
مهدیان گفت: در حال حاضر این شبکه فعال است و صادرکنندگان ما در بخش‌های مختلف اقتصادی در بخش خرد یا کلان، می‌توانند مدیریت وجوه ارزی حاصل از صادرات خود را با عقد قرارداد در اختیار بانک صادرات ایران قرار داده و بدون ریسک نقل و انتقال وجوه ارزی خود را مدیریت کنند. در مقابل واردکنندگان نیز می‌توانند برای تامین ارز مورد نیاز خود به شعب ارزی بانک صادرات ایران مراجعه کنند و از ظرفیت‌های این شبکه استفاده کنند.
وی همچنین با اشاره به وجود برخی محدودیت‌ها در حوزه واردات، گفت: گاهی تامین ارز ثبت سفارش‌ها با تأخیر صورت می‌گیرد و انتظار این است که واردکننندگان نیز این مورد را با دقت بیشتری مد نظر قرار دهند. از وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز انتظار بر این است که در انجام ثبت سفارش‌ها نهایت دقت را با در نظر گرفتن میزان منابع ارزی در دسترس بانک مرکزی، بعمل آورند تا بتوان به تعادل مناسبی بین عرضه و تقاضا در زمینه ارز وارداتی و صادراتی رسید.
معاون بین‌الملل بانک صادرات ایران همچنین از ایجاد یک پلتفرم تسهیل نقل و انتقالات پولی خبر داد و افزود: این امکان در مرحله اول در حوزه نقل و انتقالات خرد فعال خواهد شد و در صورت موفقیت، نقل و انتقالات تجاری را در سطح کلان نیز کارسازی خواهد کرد.

 /

استان بوشهر

Template Design:Dima Group