پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 | Thursday 9 May 2024

مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر از بلاتکلیفی ۲۰ هزار کارت ملی هوشمند صادر شده در دفاتر پیشخوان و کاهش میزان وفات و طلاق در این استان خبر داد و گفت: بیشترین عامل مرگ و میر در استان بوشهر بیماری قلبی عروقی و تصادف است.

به گزارش دیارجنوب، اسکندر پاسالار روز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت ماه در نشست با خبرنگاران اظهار کرد: جوانی جمعیت یکی از مولفه های اساسی قدرت ملی در کشور است که همگی باید برای جوان شدن نیروی انسانی و افزایش نسل  با حساسیت بیشتری تلاش کنیم.
وی شماره ملی را یکی از پرکاربردترین شماره برای هر فرد در کشور عنوان کرد و گفت: از سال ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰صدور کارت هوشمند ملی متوقف شده بود که خوشبختانه از سال ۱۴۰۰ به بعد با پیگیری و تلاش های مداوم برای ۱۰ میلیون نفر از مردم این کارت صادر و در اختیار شان قرار گرفت.
پاسالار با بیان اینکه ۲۰ هزار کارت ملی برای مردم استان بوشهر صادر شده است، افزود: مردم استان باید هرچه سریعتر با مراجعه به دفاتر پیشخوان کارت ملی خود را دریافت کنند.
وی به راه اندازی سامانه سهیم (سامانه هویت یکتای ملی ایرانیان) در سال گذشته اشاره کرد و گفت: استان بوشهر از ابتدای فعالیت این سامانه با بارگزاری مدارک توانست رتبه اول در این بخش را کسب کند.
مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با بیان اینکه سامانه سهیم یک پنجره خدمات واحد است، افزود: تا کنون ۵۵ درصد اسناد استان بوشهر در این سامانه بارگزاری شده است.

neshaste sab ahval 1
وی به ارائه ۱۹ خدمت از طریق این سامانه اشاره کرد و ابراز داشت: تغییر ثبت نشانی، فرایند صدور کارت ملی، انتخاب و تغییر نام، صدور گواهی تجرد، رونوشت ازدواج و طلاق، اطلاعات سببی و نسبی و پایگاه اطلاعات خانوار از خدمات این سامانه است که مردم میتوانند با مراجعه به آن درخواست های خود را ثبت و اطلاعات را مشاهده کنند.
مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر عنوان کرد: بیش از ۹۸ درصد واجدین شرایط معادل ۸۶۰ هزار نفر دراستان بوشهر کارت ملی هوشمند خود را دریافت کرده اند.
پاسالار بیان داشت: در استان بوشهر ۲۴ واحد اجاره ای، ۱۳ اداره، ۱۱ نمایندگی و ۲۷ دفتر پیشخوان شهری به مردم خدمات رسانی می کنند.
وی یکی از وظایف اصلی ثبت احوال را ساماندهی وضعیت افراد فاقد شناسنامه عنوان کرد و گفت: تاکنون ۴۶ نفر افراد فاقد شناسنامه در استان بوشهر شناسایی شدند و برای ۱۱ نفر از آنها شناسنامه صادر شده است که ۸ مورد در شهرستان دشتستان و سه مورد مربوط به شهرستان بوشهر بوده است.
وی به فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی بدون هویت مشخص اشاره کرد و افزود: با سرعت بخشی و پیگیری های مداوم تاکنون برای ۵۴۰ نفر از فرزندان ۲۲۲ مادر ایرانی ساکن در استان بوشهر شناسنامه صادر شده است.
مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر آخرین جمعیت استان بوشهر بر اساس داده ها ثبتی تا پایان سال گذشته را ۱۲۰۱۹۲۲ نفر عنوان کرد و گفت: ۲۸.۵ درصد از این جمعیت در روستاها و مابقی در شهرها سکونت دارند.
وی با بیان اینکه ۵۳ درصد جمعیت استان بوشهر را مردان و ۴۷ درصد را زنان تشکیل میدهند، بیان کرد: سال گذشته در هر شبانه روز ۳۷ واقعه تولد در استان بوشهر رخ داده که معادل ۱۱۲۸ ولادت در هر ماه است و بطورکلی ۱۳۵۳۶ واقعه تولد در استان به ثبت رسیده است.
مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر با بیان اینکه در سال گذشته به ازای هر ۱۰۰ دختر معادل ۱۰۹ پسر متولد شده است، افزود: طی سال گذشته ۲۱۲ دوقلو در استان متولد شدند که بیشترین تعداد در شهرستان بوشهر و کمترین آن در شهرستان کنگان بود.
وی عنوان کرد: از آغاز فعالیت ثبت احوال استان در سال ۱۳۰۷ تا کنون "محمد" بیشترین نام انتخابی بوشهریها برای فرزند پسر بوده و پس از آن حسین، علی و امیرعلی در اولویت است.
پاسالار ادامه داد: در دختران نیز "فاطمه" بیشترین نام انتخابی بوشهریها است و پس از آن زهرا، رستا، زینب و فاطمه زهرا در اولویت قرار دارد.
وی درخصوص سن باروری در استان بوشهر گفت: در سال گذشته شاهد تولد نوزادی از پیرترین مادر بوشهری با ۵۳ سال سن و فرزند دار شدن پیرترین پدر با ۷۳ سال در استان بودیم.
پاسالار میزان عمومی ولادت در استان بوشهر را ۱۱.۲ درصد عنوان کرد و گفت: بیشترین میزان عمومی ولادت در شهرستان دیر با ۱۳.۲ درصد و کمترین در شهرستان تنگستان با ۱۰.۱ درصد بوده است.
وی عنوان کرد: میانگین سن مادران استان بوشهر در ولادت اولین فرزند ۲۷ سال است که بیشتر میزان در بوشهر و کمترین در عسلویه به ثبت رسیده است.
پاسالار با بیان اینکه استان بوشهر کمترین میزان فوتی را در کشور دارد، افزود: میزان فوتی استان بوشهر در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن ۲۲ درصد کاهش یافته است.
مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر ابراز داشت: میانگین فوتی استان در سال گذشته ۱۳۱.۷ بوده و به ازای هر ۱۰۰ نفر زن ۱۳۱ مرد فوت کرده است.
وی میانگین سن فوتی در استان را ۶۴.۲ عنوان کرد و گفت: بیشترین گروه سنی فوت شده در استان بین ۷۰ تا ۷۴ سال هستند.
پاسالار درخصوص میزان واقعه ازدواج و طلاق در استان بیان داشت: در سال گذشته ۶۲۰۴ واقعه ازدواج در استان به ثبت رسیده که بیشترین میزان آن در شهرستان های تنگستان، جم و دشتستان بوده است.
وی با بیان اینکه در سال گذشته آمار ازدواج در کل کشور کاهشی بوده، افزود: بوشهر با ۶ درصد جزو استان های کم طلاق بوده و میزان ازدواج نیز ۴ درصد کاهش یافته است.
مدیرکل ثبت احوال استان بوشهر به میانگین سن ازدواج اشاره کرد و گفت: میانگین سن ازدواج مردان در استان ۲۸.۶ که بیشترین آن در شهرستان تنگستان و کمترین در کنگان به ثبت رسیده و در زنان نیز با ۲۴.۵ که بیشترین در شهرستان بوشهر و کمترین در عسلویه ثبت شده است.
وی میانگین سن طلاق در مردان را ۳۷.۶ و زنان را ۳۹.۲ عنوان کرد و گفت: بیشترین عامل مرگ و میر در استان بوشهر بیماری قلبی عروقی و تصادف است.

neshaste sab ahval 1neshaste sab ahval 1neshaste sab ahval 1neshaste sab ahval 1neshaste sab ahval 1 

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group