جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان بوشهر گفت: توسعه شهرک‌های صنعتی این استان حدود ۱۰ سال متوقف مانده بود اما از سال گذشته ۸۲ هکتار به شهرک برازجان الحاق، ناحیه صنعتی جم اجرایی و مصوبه‌های لازم برای ناحیه تخصصی متانول در شهرستان دیر نیز اخذ شده است.

به گزارش دیارجنوب، سید حسین حسینی روز سه‌شنبه اظهار کرد: امسال شرایط واگذاری زمین در اراضی الحاقی شهرک برازجان شهریور ماه فراهم می‌شود و امکان استقرار دست‌کم ۲۰۰ واحد تولیدی در این قطعه وجود دارد.
وی با بیان اینکه ظرفیت ۶۷ هکتاری شهرک برازجان تکمیل شده بود، یادآور شد: مصوبه توسعه این شهرک صنعتی از سال ۹۱ معطل مانده بود که با پیگیری‌های انجام شده، ۸۲ هکتار خریداری و الحاق شد تا اراضی صنعتی این شهرک ۱۲۰ درصد افزایش یابد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان بوشهر تصریح کرد: ۱۵۹ قرارداد واگذاری زمین در شهرک صنعتی برازجان بسته شده که ۸۵ فقره با اشتغال‌زایی یکهزار و ۲۶۰ نفر بهره‌برداری شده و ۱۵۹ واحد در دست اجرا است.
حسینی اضافه کرد: ناحیه صنعتی جم یکی دیگر از پروژه‌های شهرک‌سازی استان بوشهر است که سال گذشته عملیات اجرایی آن در ۱۴ هکتار با خاکبرداری ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تن در آن انجام شده و امید است تا پایان سال شرایط واگذاری به سرمایه‌گذاران طرح‌های صنعتی را پیدا کند.
وی ادامه داد: با توجه به بافت شهرستان جم و کمبود زمین اکنون ۲ نقطه دیگر نیز در این شهر شناسایی و برای توسعه به عنوان ناحیه صنعتی بررسی شده است.

hoseini sanaye k
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان بوشهر بیان کرد: ناحیه تخصصی متانول این استان یکی دیگر از این طرح‌ها است که سال‌ها متوقف مانده بود و سال گذشته اجرای فاز نخست آن در ۴۹ هکتار در شهرستان دیر مصوب شد که تا کنون مصوبه‌های قانونی آن گرفته شده و امید است امسال عملیات ایجاد زیرساخت‌های آن آغاز شود.
حسینی درباره این ناحیه تخصصی اظهار کرد: با توجه به استقرار حجم بالایی از صنایع پتروشیمی در جنوب استان بوشهر ایجاد ناحیه‌ای صنعتی برای صنایع مرتبط با این حوزه به شکل‌گیری و تکمیل زنجیره ارزش در این استان می‌انجامد.
وی گفت: شهرک‌سازی مهمترین شاخصی است که عملکرد شرکت شهرک‌های صنعتی با توجه به آن سنجیده می‌شود و استان بوشهر در این زمینه عملکرد خوبی داشته طوری‌که اعتبار هزینه شده برای این مهم در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال پیش از آن ۱۲۳ درصد افزایش یافته و در سال‌های آینده منجر به پذیرش سرمایه‌گذار می‌شود.
تداوم توسعه نواحی و شهرک‌های صنعتی استان بوشهر
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان بوشهر اعلام کرد: توسعه شهرک صنعتی شماره ۲ شهرستان بوشهر مصوب شده و ۴۰۰ هکتار زمین به آن افزوده می‌شود.
حسینی یادآور شد: ظرفیت واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی شهرستان بوشهر رو به پایان است و پیش‌بینی می‌شود تا ۲ سال آینده تکمیل شود.
وی ادامه داد: با توجه به اینکه ۵۰ هکتار از زمین‌های شهرک صنعتی دلوار تنگستان به شهرک زیست فناوری اختصاص یافت، قرار است ۱۵۰ هکتار نیز به این شهرک افزوده شود.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان بوشهر گفت: موافقت‌های اولیه برای الحاق این ۵۵۰ هکتار به شهرک‌های شماره ۲ بوشهر و دلوار گرفته شده و با این الحاق‌ها این ۲ منطقه تا ۱۰ سال آینده مشکلی در واگذاری زمین به سرمایه‌گذاران نخواهند داشت.
حسینی ادامه داد: ایجاد نواحی صنعتی جدید در استان بوشهر در دستور کار شرکت شهرک‌های صنعتی قرار دارد و در زمان حاضر چهار ناحیه جانمایی شده است.
وی عنوان کرد: یک ناحیه صنعتی در خورموج دشتی، ۲ ناحیه در دشتستان و یک ناحیه در بخش ریز شهرستان جم ایجاد خواهد شد.
مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی استان بوشهر درباره شهرک زیست‌فناوری دلوار نیز توضیح داد: مطالعات امکان سنجی این شهرک با همکاری دانشگاه خلیج فارس اسفندماه گذشته پایان یافته و به احتمال زیاد، هفته آینده به طور رسمی مجوز آن به عنوان شهرک فناوری صادر می‌شود تا یکی از اولین شهرک‌های فناوری و نخستین شهرک زیست‌فناوری کشور در استان بوشهر راه‌اندازی شود.
وی اظهار کرد: با صدور این مجوز دیگر مجوز زیست فناوری برای هیچ شهرکی در کشور صادر نمی‌شود و بوشهر به قطب و میزبان شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان این حوزه تبدیل می‌شود.
حسینی افزود: این شهرک فناوری ظرفیت بالای سرمایه‌گذاری برای جوانان این استان است و استقرار در این شرکت مزایا و حمایت‌های خوبی برای شرکت‌ها به همراه دارد.
عملکرد موفق بوشهر در آیینه آمارهای افزایشی شهرک‌های صنعتی
مدیرکل شهرک‌های صنعتی استان بوشهر گفت: با وجود تحریم‌ها، تنگناها و فشارهای اقتصادی اما روند جذب سرمایه‌گذاری در استان بوشهر روبه جلو بوده است.
وی اعلام کرد: در سال گذشته ۱۲۷ قرارداد واگذاری زمین در شهرک‌های صنعتی استان بوشهر بسته شده که ۱۲ درصد نسبت به سال پیش از آن بیشتر است.
حسینی عنوان کرد: این طرح‌های سرمایه‌گذاری با پیش بینی ۳۷ هزار و ۹۵۰ میلیارد ریال و اشتغال‌زایی برای ۲ هزار و ۶۰۹ نفر اجرا می‌شود که از نظر کارآفرینی و حجم سرمایه‌گذاری به ترتیب ۱۵ و ۴۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
مدیرکل شهرک‌های صنعتی استان بوشهر افزود: در این سال ۸۹ فقره مجوز ساخت در ۱۴.۵ هکتار زمین نیز صادر شده و به ۲۰ واحد تولیدی نیز مجوز پایان کار داده شده است.
وی ادامه داد: سال ۱۴۰۱، ۶۹ تولیدی در استان بوشهر بهره‌برداری شد که نسبت به سال پیش از آن ۱۰ مورد افزایش یافته است.
حسینی بیان کرد: حجم سرمایه‌گذاری این واحدها با افزایش چهار برابری نسبت به سال پیش از آن، ۹ هزار و ۱۵ میلیارد ریال بوده و برای ۸۱۳ نفر اشتغال‌زایی کرده است.
مدیرکل شرکت شهرک‌های صنعتی استان بوشهر همچنین از حل مشکل اسناد مالکیت برخی از اراضی صنعتی استان بوشهر مانند شهرستان دیلم خبر داد که بیش از ۱۰ سال حل نشده باقی مانده بود.

اجرای چهار پروژه زیرساختی منطقه ویژه اقتصادی شمال بوشهر پایان یافت
وی بیان کرد: در روند ساخت و تکمیل منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر، ۶ پروژه زیرساختی تعریف شده که تاکنون چهار پروژه تکمیل شده و ۲ پروژه نیز پیشرفت حدود ۷۰ درصدی دارد.
حسینی گفت: از ۲۰۰ میلیارد تومان مصوب سفر نخست رئیس جمهور به استان بوشهر، تا کنون بیش از ۹۵ درصد محقق شده است.
مدیرکل شرکت شهرک‌های صنعتی استان بوشهر اجرایی شدن پست ۲۳۰ کیلوولت از سوی وزارت نیرو، تکمیل چهار پروژه زیرساختی و اجرای ۱۰ کیلومتر دیوارکشی را گام‌های مهمی در آماده سازی منطقه ویژه اقتصادی شمال استان بوشهر عنوان و اعلام کرد: تامین خوراک نفت خام و متان واحدهای صنعتی این منطقه مصوب شده است.

 /

استان بوشهر

Template Design:Dima Group