چهارشنبه 26 ارديبهشت 1403 | Wednesday 15 May 2024

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با اشاره به ضرورت اخذ کد شناسه برای همه محصولات زراعی و باغی گفت: تمام محصولات کشاورزی استان بوشهر دارای کد شناسه برای عرضه در بازار داخلی و خارجی می‌شوند.

به گزارش دیارجنوب، کبری توکلی روز سه شنبه از الزامی شدن اخذ کد شناسه محصول تا شهریور 1402 برای همه محصولات کشاورزی خبر داد و اظهار داشت: اخذ کد شناسه محصول فرآیندی است که تمامی اقدامات انجام شده از ابتدای تولید محصول تا برداشت در سامانه‌های تعریف شده وزارتخانه جهاد کشاورزی ثبت می‌شود.
وی با بیان اینکه در زمان برداشت هر محصول یک کد شناسه منحصر به فرد دارد تصریح کرد: با داشتن آن کد می‌توان محصول را در تمامی مراحل عرضه ردیابی و مشخص کرد که توسط کدام تولیدکننده و در چه منطقه‌ای و با چه سموم و کودهای شیمیایی تولید شده است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر با بیان اینکه این کد شناسنامه محصول محسوب می‌شود افزود: کد یاد شده پیش نیاز عرضه محصول به بازارهای داخل و خارج است.

keshavarzi kesht
توکلی از طراحی این فرایند در سامانه وزارت جهاد کشاورزی خبر داد و بیان کرد: فرایند ایجاد کد شناسه ویژه محصولات کشاورزی با ثبت‌نام متقاضی آغاز و به سامانه سانکا مربوط به سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی منتقل می‌شود.
وی با بیان اینکه پس از عقد قرارداد با مهندس ناظر تمامی فرایندها ثبت می‌شود گفت: همزمان با برداشت محصول و ثبت تمامی مراحل تولید به‌خصوص مصرف سموم و کودهای شیمیایی کد شناسه برای محصول تعریف و با این کد، محصول قابل ردیابی می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر اضافه کرد: این کد تاکنون برای بسیاری از محصولات کشاورزی تعریف شده و برای تولید محصولات کشاورزی الزامی است.
توکلی با بیان اینکه بدون این کد صادرات محصولات کشاورزی به کشورهای خارجی امکان‌پذیر نیست تصریح کرد: تمام محصولات کشاورزی استان بوشهر دارای کد شناسه برای عرضه در بازار داخلی و خارجی می‌شوند.
وی از تولیدکنندگان محصولات باغی و جالیزی، مزرعه و گلخانه‌ای استان خواست تا ‌محصولات را به منظور اخذ شناسه تولید محصول در سامانه سماک ثبت کنند تا برای صادرات محصول خود با مشکلی مواجه نشوند.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: تاکنون حدود 92 تولید کننده، محصولات کشاورزی خود را در این سامانه ثبت کرده‌اند که نیاز است هر چه سریعتر مابقی تولید کننده‌ها نیز نسبت به ثبت‌نام و اخذ این کد اقدام کنند./ تسنیم

 

استان بوشهر

Template Design:Dima Group