پنجشنبه 13 ارديبهشت 1403 | Thursday 2 May 2024

مدیر کل عشایر استان بوشهر با اشاره به سرمایه‌گذاری ۴۹ میلیارد تومانی در مناطق عشایری استان گفت: در این راستا ۴۷ میلیارد تومان یارانه و ۹.۹ میلیارد تومان تسهیلات کم بهره بانکی در اختیار عشایر استان بوشهر قرار گرفته است.

به گزارش دیارجنوب به نقل از تسنیم، این استان در عرصه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری و تولیدی نقش مهمی دارد که در این زمینه در تولید محصولات کشاورزی، صنعتی، پتروشیمی، آبزیان، دام و طیور از جایگاه ممتاز و بالایی برخوردار است.
یکی از ظرفیت‌های مهم استان بوشهر جامعه عشایری است و عشایر در طول تاریخ در عرصه‌های مختلف از جمله در بخش اقتصادی نقش مهم و تاثیرگذاری ایفا کرده‌اند.
سکونت عشایر 7 ماه از سال در مناطق قشلاقی استان بوشهر
عشایر هرساله 7 ماه از سال را در مناطق قشلاقی استان بوشهر و 5 ماه در استان‌های ییلاقی سکونت دارند و ورود عشایر به مناطق قشلاقی از اوایل مهر و خروج آنان اواخر فروردین ماه هر سال انجام می‌شود.

ashayer sarmaye
شغل اصلی عشایر علاوه بر دامداری، کشاورزی و تولید صنایع دستی است که نقش بسیار مهمی در تولید و تکثیر ژنتیک دامی دارند و صنایع دستی آنها زبانزد عام و خاص است.
عشایر استان بوشهر با اینکه 2.5 درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد، اما با تولید گوشت قرمز مورد نیاز کشور نقش مهمی در رونق تولید دارند.
تعلیف دام عشایر استان بوشهر در 640 هزار هکتار مراتع
مدیرکل امور عشایر استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بوشهر تعداد خانوار عشایر این استان را شش هزار و 250 خانوار با 31 هزار نفر جمعیت دانست و اظهار داشت: عشایر در زمان قشلاقی در 8 شهرستان سکونت دارند و به جز کنگان و عسلویه، عشایر در 80 درصد شهرستان‌های استان بوشهر فعالیت می‌کنند.
عبدالمحمد امینی‌زاده مراتع قشلاقی دام عشایر استان بوشهر را 640 هزار هکتار دانست و خاطر نشان کرد: در فصل ییلاقی 550 هزار هکتار مرتع در مناطق عشایری اصفهان، فارس و چهار محال بختیاری در اختیار دام عشایر استان بوشهر قرار دارد.
وی با بیان اینکه 14 هزار هکتار اراضی زراعی در اختیار عشایر استان بوشهر است تصریح کرد: عشایر این استان 450 هزار راس دام در اختیار دارند که 45 درصد دام سبک استان بوشهر در اختیار عشایر است.
تولید 4 هزار و 500 تن گوشت قرمز
مدیرکل امور عشایر استان بوشهر تولید 4 هزار و 500 تن گوشت قرمز، 10 هزار تن شیر، 42 تن الیاف دامی، 15 هزار متر مربع صنایع دستی را از تولیدات جامعه عشایری استان بوشهر دانست و افزود: عشایر این استان در سال 95 هزار تن محصولات زراعی و باغی و 519 تن عسل تولید و به بازار عرضه می‌کنند.
امینی‌زاده ارزش تولید محصولات عشایری استان بوشهر را 1400 میلیارد تومان دانست و بیان کرد: عشایر استان بوشهر نقش و تأثیرگذاری در اقتصاد به‌ویژه حوزه تأمین مواد غذایی جامعه دارند.
وی اقدامات دولت سیزدهم از مرداد ماه سال گذشته تا بهمن ماه امسال را برشمرد و گفت: در این مدت یک‌هزار کیلومتر نسبت به مرمت و نگهداری راه‌های عشایری با اعتبار 4 میلیارد و 140 میلیون تومان انجام شده است.
مدیرکل امور عشایر استان بوشهر انجام عملیات 8 هزار و 884 سرویس آبرسانی را از دیگر اقدامات دانست و اضافه کرد: در این مدت بیش از 84 هزار مترمکعب آب در اختیار عشایر استان بوشهر قرار گرفته است.
احداث 34 مخزن ذخیره آب به ظرفیت 30 مترمکعب در نقاط عشایری
امینی‌زاده احداث 34 مخزن ذخیره آب به ظرفیت 30 مترمکعب در نقاط عشایری با سرمایه‌گذاری 4 میلیارد و 184 میلیون تومان را از دیگر فعالیت‌ها در مناطق عشایری استان بوشهر برشمرد.
وی ادامه داد: 35 سطوح صیقلی به مساحت 14 هزار متر مربع با اعتبار 4 میلیارد و 484 میلیون تومان در نقاط عشایری استان اجرا شده است.
سرمایه‌گذاری 49 میلیارد تومانی در مناطق عشایری استان
مدیر کل عشایر استان بوشهر با اشاره به سرمایه‌گذاری 49 میلیارد تومانی در مناطق عشایری استان گفت: در این راستا 47 میلیارد تومان یارانه و 9.9 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره بانکی در اختیار عشایر استان بوشهر قرار گرفته است.
امینی‌زاده افزود: خرید و توزیع انواع نهاده‌های دامی دارای یارانه به میزان 4500 تن و پرداخت 22 میلیارد تومان یارانه از دیگر خدمات ارائه شده به عشایر استان بوشهر است.

 /

استان بوشهر

Template Design:Dima Group