يكشنبه 9 ارديبهشت 1403 | Sunday 28 April 2024

رئیس شورای شهر وحدتیه گفت: از سال ۹۴ تاکنون شرکت نفت نرگسی وحدتیه در زمینه آلایندگی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان به مردم وحدتیه بدهکار است و این شرکت باید بدهی خود را بپردازد.

به گزارش دیارجنوب به نقل از خبرگزاری فارس - شهرستان دشتستان، مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها و سازمان‌های نفتی ابعاد بسیار گسترده‌ای دارد. امروزه در همه کشورها، یک شرکت یا سازمان نفتی در قبال آثار فعالیت‌هایش بر محیط زیست و جامعه، باید در توسعه پایدار ایفای نقش نماید.
هر صنعتی در هر نقطه و منطقه‌ای مستقر می‌شود، وظیفه دارد در قابل محیط پیرامون خود توجه و نگاه ویژه‌ای داشته باشد و زمینه را برای رشد زیر ساخت‌ها، توسعه و فرصت شغلی فراهم نماید.
در تیرماه سال جاری حسین ارشدی شهردار وحدتیه در یک نشست مدعی می‌شود، علی‌رغم پیگیری‌های صورت گرفته و دستور مستقیم وزیر سابق نفت مجموعه نفت نرگسی به‌ هیچ کدام از تعهدات خود درخصوص پروژه‌های پیشنهادی عمل نکرده است.
شهردار وحدتیه ادامه می‌دهد: درمانگاه ( بیمارستان محله‌ای)، سالن اجتماعات، جاده سلامت، پارک کوهستان و واحد بازیافت پنج پروژه پیشنهادی به نفت بوده که هیچ گونه اقدامی صورت نگرفته است.

sherkat naft
بدهی ۱۰۰ میلیاردی نفت نرگسی به مردم وحدتیه
هیبت اله سالاری رئیس شورای شهر وحدتیه در گفتگو با خبرنگار فارس می‌گوید: تاکنون هیچ گونه اقدامی از طرف شرکت نفت نرگسی وحدتیه برای این شهر صورت نگرفته است.
سالاری با اشاره به اینکه ۱۵ درصد تا حداکثر ۲۰ درصد نیروهای این شرکت از جوانان و مردم وحدتیه می‌باشد،گفت: این رقم با توجه به آثار و پیامدهای این شرکت قابل قبول نیست و از همین رقم نیز افراد یا در بخش خدمات یا حراست مشغول بکار هستند و در حوزه های تخصصی شرکت از جوانان تحصیل کرده این منطقه استفاده نمی‌شود.
رئیس شورای شهر وحدتیه اضافه می‌کند: از سال ۹۴ تاکنون شرکت نفت نرگسی وحدتیه در زمینه آلایندگی بالغ بر ۱۰۰ میلیارد تومان به مردم وحدتیه بدهکار است و این شرکت باید بدهی خود را بپردازد.
وی بیان داشت: به صراحت اعلام می‌کنم این شرکت در زمینه مسئولیت اجتماعی هیچ کاری برای این منطقه انجام نداده است و مردم نیز با توجه به آلایندگی، ضرر و زیان‌هایی که به محیط زیست، نخیلات و جامعه پیرامونی وارد می‌شود، انتظار دارند حداقل در حوزه بهداشت و درمان، استقرار امکانات ورزشی، ایجاد زیر ساخت جاده سلامت، افزایش باندهای ورودی مسیر وحدتیه و ایجاد سالن اجتماعات در دستور کار این شرکت قرار بگیرد.
۹۹ درصد خریدهای شرکت نفت نرگسی خارج از شهر وحدتیه صورت می‌گیرد
نرگس محمدیان عضو شورای شهر وحدتیه در گفتگو با خبرنگار فارس اظهار می‌کند: در دوره سوم شورای شهر مبلغ سه میلیارد تومان از عوارض آلایندگی سهم وحدتیه می‌شود که در آن مقطع با ۸۰۰ میلیون تومان ساختمان شهرداری کنونی ساخته می شود.
محمدیان اضافه می‌کند: در دوره چهارم نیز ۴۰ میلیارد تومان با تلاش شورای وقت آورده می‌شود که ۲۰ میلیارد تومان این اعتبار را استاندار وقت با توجه به اینکه حق قانونی مردم وحدتیه بوده است، میان شهرداری‌های شهرهای اطراف تقسیم می‌کند.
رئیس کمیسیون ورزشی و فرهنگی شورای شهر وحدتیه تصریح کرد: شرکت نفت نرگسی باید نسبت به تیم‌های ورزشی آقایان و بانوان نگاه ویژه‌ای داشته باشد و امکانات استادیوم شرکت نفت برای استفاده بهتر مورد توجه قرار بگیرد.
وی تصریح کرد: در زمینه بهداشت و درمان نیز انتظار داریم دستگاه‌های رادیولوژی و سونوگرافی به مرکز بهداشت این منطقه اختصاص داده شود.
محمدیان گفت: بنا بر صحبت‌های مدیرعامل شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران از ۶۹ نگهبان و نیرو خدماتی ۴۹ نفر، بومی منطقه و وحدتیه‌ای می‌باشند.
عضو شورای شهر وحدتیه افزود: در این شرکت تعدادی مهندس وحدتیه‌ای نیز فعالیت می‌کنند اما رئیس حراست و ۹۰ درصد مهندسین را غیر بومی ها تشکیل می‌دهد.
اما نماینده مردم دشتستان چه می‌گوید؟
ابراهیم رضایی نماینده مردم دشتستان در ماه‌های قبل در نشست با مدیران شرکت نفت و گاز گچساران در وحدتیه اظهار می‌کند: شرکت نفت نرگسی مشکلات فراوان زیست‌محیطی و اجتماعی برای محیط پیرامونی ایجاد کرده است و توقع داریم که با تعامل نزدیک میان شرکت نفت و مسئولان محلی، خسارت‌های وارده جبران شود.
نماینده دشتستان در مجلس شورای اسلامی احداث جاده سلامت، بکارگیری نیروهای بومی در صنایع نفتی و اجرای پروژه در منطقه را از جمله تعهدات نفت در سال جاری خواند.
رضایی خاطرنشان می‌کند: توجه به مسئولیت‌های اجتماعی یکی از خواسته‌های اصلی مردم این منطقه است و انتظار داریم که در دولت جدید کم‌کاری‌های گذشته جبران شود و نفت به تعهدات خود عمل کند.
در پرداخت عوارض آلایندگی عالی بودیم
مهرداد کاهکش مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران اظهار داشت: شرکت نفت و گاز گچساران در بین سایر شرکت‌های نفتی دارای ویژگی خاصی است که گستردگی آن در چهار استان جنوبی کشور می باشد که در همین راستا باعث شده است مسئولیت‌های ما دوچندان شود.
وی با بیان اینکه صنعت نفت همواره خود را در کنار مردم و خادم آنها می‌داند، افزود: در بحث جذب نیروی رسمی کار فقط از طریق آزمون صورت می‌گیرد، اما در کارهای پروژه‌ای جذب نیروی بومی رعایت می‌شود و در حال حاضر نیز از ۶۰ نیروی حراست مجتمع ۴۹ نفر آن بومی منطقه هستند.
مدیرعامل شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران ادامه داد: در خصوص خریدها این کار از طریق سامانه انجام می‌شود، اما در بحث خریدهای خدماتی این مهم را پیگیری خواهیم کرد.
کاهکش تصریح کرد: بدهی مالیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران صفر است و در پرداخت عوارض آلایندگی به شهرهای پیرامون نفت و مالیات بسیار عالی عمل کرده‌ایم.
وی خاطرنشان کرد: در تاسیسات نفت نرگسی با مشکل آنتن دهی تلفن همراه مواجه هستیم که انتظار می‌رود مسوولین شهرستان این مهم را پیگیری نمایند.
بنابر این گزارش، به طور کلی مسئولیت اجتماعی شرکت‌های نفت و گاز را می‌توان در سه بخش اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی خلاصه کرد و این شرکت‌ها اگر به دنبال آرامش در اجرای عملیات‌های صنعتی خود هستند باید در کنار آن به طور متوازن به توسعه پایدار مناطق پیرامونی نیز توجه داشته باشند.
حال بر اساس پیگیری‌های به عمل آمده توسط خبرنگار فارس، شرکت نفت نرگسی برای جاده سلامت مبلغ ۴۱ میلیارد تومان و برای احداث سالن اجتماعات ۹ میلیارد تومان مصوب کرده است و اعضای شورای شهر وحدتیه بر این باورند هزینه احداث جاده سلامت تقلیل یابد و با بخشی از این اعتبارات پروژه‌های مهمی در دستور کار قرار بگیرد.

 /

استان بوشهر

Template Design:Dima Group