جمعه 7 ارديبهشت 1403 | Friday 26 April 2024

به نظر می‌رسد مسئولین شهرستان و استان در مورد ورودی برازجان در هر دوره حرف‌های تکراری پشت سرهم می‌زنند که فقط از سر تکلیف بوده و باهم متناقض است. این ورودی که در نوع طراحی آن دسته‌گل مسئولین قدیمی به مردم با چاشنی بی‌خیالی مسئولین فعلی شده است.

ایمان خوشقدم-به گزارش دیارجنوب، ورودی هر شهر که نشانه فرهنگ آن شهر بوده تا جایی که در سفرنامه ناصرخسرو هم به آن اشاره‌شده و مردم در ورودی هر شهر بافرهنگ و مکان‌های مهم آن شهر آشنا می‌شوند، ولی در این چندساله که پل ورودی برازجان برای بهتر شدن ورود مردم به این شهر ساخته شد با حرف‌وحدیث و البته دومینوی حرف‌های مسئولین در مورد آن همراه بود، همان حرف‌هایی که پارادوکس عمل مسئولین را همراه داشت.
در سالیان اولیه احداث این پل که با خروج برازجان از مسیر مستقیم بزرگراه شیراز همراه شد هم گلایه‌ها و اعتراضات مردم شهر برازجان را در پی داشت و هم دکه‌داران فلکه گنجی دچار رکود شدند.
اما موضوعی که بعدازاین موضوعات خیلی مهم به نظر می‌رسید این بود که کمربندی قدیم برازجان به دلیل جاده باریکی که داشت در بیشتر اوقات سال مخصوصاً ایام تعطیلات نوروز شاهد تصادفات دل‌خراشی بود که کام خیلی از مسافران و گاها همشهریان برازجانی را تلخ می‌کرد و امیدوار بودیم که با احداث این پل شاهد چنین صحنه‌هایی نباشیم اما هرچند آمار مرگ‌ومیر را نسبت به قبل کاهش داد اما به دلیل پیچ خطرناک که در ورودی پل ایجادشده، آمار واژگونی خودروها را بالا برد تا جایی که می‌توان این‌چنین نوشت: «خوش‌آمد گویی به برازجان با طعم واژگونی»

vorodi bor 1

در این چندساله که بیش از یک دهه از آن می‌گذرد همواره مسئولین حرف‌های دومینویی پشت سرهمی را گفته‌اند که می‌توان به این نتیجه رسید که یا مسئولین توانایی انجام آن را ندارند و یا اگر توانایی انجام آن را داشته‌اند چرا تاکنون فکری به وضعیت اسفبار پل نکرده‌اند و نتیجه این‌همه بازدید از این پل در این سال‌ها به کجا رسید.
نمایندگان و استانداران و فرمانداران گذشته همگی از این پل و ورودی آن حرف زده و بازدید کرده و جلسات و نشست‌هایی گرفته‌اند ولی نتیجه‌ای در برنداشت و هر باریک مسئول از غیراستاندارد نبودن راه سخن گفت و دیگری ورودی را به قتلگاه تشبیه کرد و آن‌یکی مسئول بیان کرد راه باید اصلاح شود و همه جلسات و نشست‌های این مسئولان در همین حرف‌ها باقی‌مانده و انگار جان مردم برای این مسئولان ارزشی ندارد ولی همه این حرف‌ها دومینویی بود که در عمل فقط پارادوکس به همراه داشت.

vorodi bor 1

نکته جالب اینجاست که در هر شهری که گذر می‌کنیم برای عبور روی پل ابتدا از زیر پل عبور کرده و سپس روی پل می‌آیند ولی این پل که دست طراح آن درد نکند خودروها از بزرگراه مستقیماً با همان سرعت وارد ورودی پل می‌شوند که باعث واژگونی آن‌ها می‌شود و نکته جالب‌تر اینکه اگر نیوجرسی‌های روی پل نبود ماشین‌ها از روی پل سقوط می‌کردند و گاها یکی یا دو بار هم این اتفاق افتاده که اداره حمل‌ونقل جاده‌ای بعد از هر واژگونی زحمت بلند کردن نیوجرسی یا تعویض آن را می‌کشد به‌طور نمونه می‌توان به واژگونی خودرو در ورودی پل در مهرماه امسال اشاره کرد که باعث سقوط نیوجرسی بر روی پل شد و زمان زیادی طول کشید تا نیوجرسی‌ها برداشته شوند و از پرت شدن ماشین‌ها جلوگیری گردد.

vorodi bor 1vorodi bor 1vorodi bor 1

به نظر می‌رسد جاده‌های دشتستان به‌جز جاده‌هایی که در مسیر کریدور اصلی قرارگرفته‌اند را مثل سالن شهید شاهینی برازجان شده‌اند که شاخ مار در آن شکسته شده بود تا کامل شود، راه‌های شهرستان دشتستان مثل جاده ننیزک به بهمرد، پل نمازگاه به تنگ ارم و حتی سراهی راهدار و پل ورودی برازجان و چند مسیر دیگر همگی باید منتظر آینده بمانند تا مرتب مسئولین از بررسی نقاط حادثه‌خیز بگویند و ببینیم کی این نقاط مرتفع می‌شوند.
در اینجا صحبت‌های مسئولین طی این چند سال تاکنون را برای یادآوری تکرار می‌کنیم تا یادمان باشد که همیشه حادثه به واژگونی نیست ...
ایوب پاپری مقدم نماینده سابق دشتستان در مجلس شورای اسلامی در تاریخ 6 مهر 1390 در گفتگو با فارس بابیان اینکه جاده ورودی برازجان از سمت شیراز استاندارد نیست، خاطرنشان کرد: «جاده ورودی شهر برازجان از طرف جاده شیراز ـ دالکی ـ برازجان منطبق بر اصول ایمنی و رعایت استانداردهای لازم نیست که باید مورد تجدیدنظر کلی قرار گیرد.
پاپری‌مقدم تصریح کرد: در ابتدای ورود به این مسیر، شاهد پیچی بسیار خطرناک هستیم که باید به‌طور کامل حذف و ابتدای ورودی به حداقل یک کیلومتر قبل از آن منتقل‌شده و به‌صورت یک مسیر مستقیم تبدیل شود، علاوه بر آن نصب علائم هشداردهنده و تابلوهای راهنما و تعیین مسیر با ابعاد بزرگ بر روی جاده در فاصله‌ای مناسب از ورودی بسیار ضروری است.
وی با تأکید بر لزوم نصب علائم هشداردهنده در این مسیر اضافه کرد: رانندگان به‌ویژه کسانی که نخستین بار در این مسیر تردد می‌کنند با نصب این علائم، متوجه موضوع شده و تصمیم درست را اتخاذ می‌کنند زیرا در برخی موارد رانندگان در آخرین لحظه به هنگام رسیدن به تقاطع اشتباهاً وارد جاده کمربندی که به سمت بوشهر می‌رود شده و بعداً با دنده‌عقب اقدام به برگشت به مسیر اصلی رادارند که حادثه‌آفرین است.»
علیرضا خرمی فرماندار سابق دشتستان تاریخ 19 آبان 1392 در بررسی مشکلات نقاط مختلف برازجان در گفت گو با ایرنا گفت: «ورودی جاده کمربندی برازجان از سمت دالکی به علت داشتن پیچ خطرناک و پررفت‌وآمد بودن حادثه‌آفرین است که باید اصلاح شود.»
موسوی نژاد نماینده سابق دشتستان در مجلس شورای اسلامی در تاریخ 12 آبان 1394 در گفتگو با فارس که دریکی از سایت‌های استان بوشهر بازنشر شده بود بابیان اینکه راه ورودی برازجان قتلگاه مردم شهرستان دشتستان است ابراز داشت: «به چه دلیل، راه‌های مواصلاتی و بزرگراه که باید از کنار برازجان عبور کند دورتر واقع‌شده و برازجان به انزوا رفته است، مسئولان باید اقدام عاجل کنند.»
ارسلان زارع فرماندار سابق دشتستان در تاریخ 2 دی 1394 در مصاحبه با بامداد جنوب بارها بابیان این‌که «روستاهای زیادی در دشتستان از نعمت راه مطلوب برخوردار نیستند»، اذعان داشته که علاوه بر احداث و توسعه راه‌های روستایی باید ایمنی آن‌هم موردتوجه قرار گیرد.
وی با تأکید بر اینکه اصلاح، بهبود و توسعه راه‌های روستایی علاوه بر توسعه اقتصادی و رشد رفاه عمومی، کاهش تلفات رانندگی جاده‌ای را هم به همراه دارد، تأکید کرده که یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های توسعه‌یافتگی در هر منطقه، وجود شبکه حمل‌ونقل و جاده‌های ایمن و مناسب برای دسترسی و ارتباط با سایر مراکز است که روستاهای دشتستان در این خصوص نیاز به توجه بیشتر دارد.
موسوی نژاد نماینده سابق دشتستان همچنین در تاریخ 21 اردیبهشت 1395 در گفتگو با مهر که دریکی از سایت‌های استان بازنشر شده بود بابیان اینکه جاده‌های برازجان، اهرم و تنگ ارم قتل گاه مردم شده است، افزود: «وزارت راه و شهرسازی سریعاً راه تنگ ارم را بهسازی کند.»
ارسلان زارع در تاریخ 14 فروردین 1396 در گفتگو با ایرنا گفت: «13 میلیارد ریال اعتبار اولیه برای مرحله نخست پروژه اصلاح تقاطع غیرهمسطح ورودی برازجان از سمت شیراز تخصیص یافت.»
وی افزود: «این مسیر که به لحاظ مشکلات هندسی به یک نقطه حادثه‌خیز ترافیکی تبدیل‌شده است، اصلاح آن از درخواست‌های عمومی بود که این طرح در دستور کار قرار گرفت.»
وی اضافه کرد: پیمانکار این طرح مشخص و عملیات نقشه‌برداری توسط پیمانکار انجام‌شده و اواخر ماه جاری عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود. زارع بیان کرد: اصلاح این تقاطع غیرهمسطح با احداث پل، اصلاح به سمت آرامستان و تفکیک مسیر ارتباطی تالارها انجام خواهد شد.
فرزاد رستمی مدیرکل سابق راه و شهرسازی استان بوشهر در تاریخ 29 آبان 1399 در خبر دیدار با ساحل تنگستانی عضو سابق شورای شهر برازجان در یکی از رسانه های شهرستان گفت: «پل فعلی ورودی برازجان دارای ایرادات زیادی است ولی اگر تخریب شود تبعات و خسارات زیادی دارد که قابل انجام نیست و راه‌حل رفع این مشکل، ایجاد یک دوربرگردان بعد از پل فعلی به سمت شهر است تا با این کار، از خطرآفرینی این مسیر کاسته و مسیر ورودی آرامستان ایمن می‌شود.»
وی همچنین در تاریخ 5 آذر 1399 در گفتگو با یکی از نشریات استان بوشهر گفت: در خصوص ورودی فعلی برازجان مطالعاتی انجام‌شده است. فاز یک آن‌که بحث راه دسترسی به تالارها بود تکمیل و بحث روشنایی آن انجام‌شده است.
«فاز دوم بحث ایمن‌سازی ورودی شهر است که در برنامه سال جاری قرار دارد و باید تأمین اعتبار و مناقصه آن انجام شود تا راه دسترسی به آرامستان جدید برازجان آسان و ورودی این شهر جهت جلوگیری از تصادفات مکرر ایمن‌سازی شود.»

vorodi bor 1vorodi bor 1

«تصویر مربوط به واژگونی در آذرماه 1395 یکی از نشریات استان بوشهر»

در تاریخ 18 آبان 1401 در دیدار مدیر و اعضای پایگاه خبری دیارجنوب با احمد بنافی فرماندار کنونی دشتستان، مدیر سایت دیارجنوب اعلام کرد: «در چندین سال گذشته همه مسئولین راه ورودی برازجان را غیراستاندارد اعلام کردند ولی این موضوع در حد حرف ماند.»
احمد بنافی در پاسخ به این سؤال گفت: راه ورودی برازجان از نقاط حادثه‌خیز شهرستان و متعلق به راهداری است که امسال برنامه‌ریزی خاصی در این خصوص انجام‌نشده، ما برای ورودی برازجان به دنبال طرح و ایده‌ای هستیم.
وی اضافه کرد: شهرداری برازجان انگیزه دارد ولی باید ببینیم چقدر جدیت دارند در ابتدا به شهرداری گفتیم طرحتان را ارائه بدهید تا آن را ارزیابی کنیم؟
وی بابیان اینکه منابع مالی ما مثل قبل نیست و محدود است ابراز داشت: برای بازسازی و بهسازی ورودی برازجان مبلغ 60 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد و با توجه به هزینه‌های موجود باید به فکر اصلاح آن باشیم.
وی تأکید کرد: باید همه جوانب را طوری بررسی کرد که به شکل خوبی ساماندهی شود.
بنافی در پاسخ به پیشنهاد مدیر سایت دیارجنوب در خصوص این که خیلی از پل‌هایی که ساخته‌شده‌اند وسائل نقلیه ابتدا زیر پل عبور کرده و بعداً به حالت دوربرگردان روی پل می‌آیند گفت: «پیشنهاد خوبی است ولی باید ببینم اداره راه در این خصوص چه اقدامی انجام می‌دهد.»
در خصوص صحبت‌های فرماندار دشتستان در مورد طرح شهرداری به سراغ امرالله عباسی معاون عمرانی شهرداری برازجان رفتیم تا در این خصوص نظرش را جویا شویم وی در این مورد گفت: هفته گذشته در اواخر دی‌ماه 1401 جلسه‌ای به‌منظور بررسی طرح ورودی برازجان با راهداری، راه و شهرسازی و مشاور راه در فرمانداری برگزار شد که پس از بررسی‌ها این طرح تائید و چون این طرح اعتباری بالغ‌بر 200 میلیارد تومان نیاز دارد برای سفر ریاست جمهوری درخواست اعتبار داده شد.
وی اضافه کرد: در طرح جدید که خود نیز نظارت داشته‌ام این راه به‌صورت مستقیم به سمت برازجان بوده و به‌صورت تلفیقی از سوی شهرداری و مشاور راه طراحی‌شده است.
عباسی در ادامه بیان داشت: این طرح بسیار جامع بوده که پیچ ورودی یک لوپی خورده تا آرامستان و روگذر به سمت برازجان و زیرگذر به سمت بوشهر می‌رود.
وی تأکید کرد: اصلاح ورودی و خروجی شهر برازجان (راه ورودی تالارها) در مرحله اول این طرح اصلاح خواهد شد که با تملکش نیاز به اعتباری حدود 10 الی 15 میلیارد تومان دارد.
چند وقت پیش هم به دیدار خانم هوایی رئیس اداره راه و شهرسازی شهرستان دشتستان رفتیم تا نظر ایشان را هم جویا شویم و ایشان در این خصوص گفت: سازنده پل اداره راه بوده ولی ایمن‌سازی آن با اداره راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هست.
وی در خصوص طراحی پل ورودی گفت: طراحی این پل بر اساس مشخصات هندسی آیین‌نامه است، اعتبارات اداره راه کم است و با مشکلات زیادی دست‌وپنجه نرم می‌کنیم، این طراحی‌ها توسط پلیس راهور تائید و اجراشده است.
در پایان گزارش لازم است به اطلاع مخاطبان برسانیم که در خصوص رفع نقاط حادثه‌خیز در این سال‌ها اخباروانتقادات زیادی با تیترهای مختلفی در سایت‌ها و نشریات مکتوب شهرستان و استان درج‌شده است که با جستجو در اینترنت به همگی آن‌ها دسترسی پیدا خواهید کرد اما تاکنون مسئولین برای رفع این نقاط حادثه خیز و خطرناک در شهرستان قدمی موثری برنداشته‌اند.
به‌عنوان آخرین نکته باید عرض کنم که اگر راه ورودی به پل ، ابتدا وسائل نقلیه از زیر پل عبور کرده و از سمت دوربرگردان روی پل بیایند راه ورودی کنونی مسدود خواهد شد و در آینده اگر آرامستان  جدید برازجان احداث شود جاده خروجی روی پل به سمت آرامستان هم ایمن‌تر خواهد شد و با ماشین‌های ورودی تداخلی نخواهد داشت.

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group