شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر به بارش ۱۶۸ میلیمتری باران از مهر ماه سال جاری و نصب کنتور در ۶۰ درصد چاه های کشاورزی استان اشاره کرد و گفت: برداشت های غیرمجاز و فرونشست در دشتستان نگران کننده است.

به گزارش دیارجنوب، علی محمدی روز یکشنبه 18 دی ماه در نشست خبری با اشاره به وضعیت سه حوزه درجه 2 در استان بوشهر اظهار داشت: 53 درصد آبریز حله، 17 درصد از آبریز مند و 5 درصد آبریز کل مهران در حوزه  استان بوشهر قرار دارند.
وی به وضعیت بارشی سالانه در استان اشاره کرد و گفت: از ابتدای مهر ماه سالجاری میانگین آمار بارش در استان بوشهر 168 میلی متر بوده که 33 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر میزان تولیدی روان آب حاصل از بارندگی های اخیر در استان را 355 میلیون متر مکعب عنوان کرد و گفت: بخشی از این روان آب ها در استان ذخیره شده و نیمی دیگر در تالاب ها قرار گرفته است.
وی با اشاره به ذخیره 86 میلیون متر مکعب روان آب در سد رئیسعلی دلواری گفت: 105 میلیون متر مکعب بندهای انحرافی در استان داشتیم که در شبکه های آبیاری ذخیره شده است.

neshaste aab mantaghe b 1
محمدی، حجم سد رئیسعلی دلواری را 330 میلیون متر مکعب عنوان کرد و افزود: از این میزان حجم آب در سد رئیسعلی دلواری، 15 میلیون متر مکعب آن به وسیله سازه های مختلف ذخیره می شود و 70 میلیون متر مکعب دیگر نیز از ابتدای سالجاری در تالاب های استان پخش شده است.
وی به وضعیت منابع آب های زیرزمینی در استان بوشهر اشاره کرد و گفت: 16 محدوده مطالعاتی در استان وجود دارد که بجز 2 مورد همگی بحرانی و ممنوعه هستند و سالانه 1 متر افت سطح آب زیرزمینی داریم که ناشی از تدوام خشکسالی های اخیر است.
محمدی با اشاره به میزان بارشها در 15 سال اخیر بیان داشت: 12 سال از این سالها بارش در استان بوشهر زیر حد نرمال بوده و حتی در برخی سال ها حدود 130 روز بارندگی صورت نگرفته است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر عنوان کرد: بالغ بر ۶۲ درصد آب‌های تجدید پذیر استان بوشهر وابسته به استان‌های هم جوار است.
آخرین وضعیت سدهای در حال ساخت استان بوشهر
محمدی درخصوص سدهای قابل ساخت در استان بوشهر ابراز داشت: سد اخند عسلویه با حجم ذخیره آبی 2 میلیون متر مکعبی تاکنون 87 درصد پیشرفت فیزیکی داشته که برای تکمیل آن به60 میلیارد تومان سرمایه گزاری نیاز است.
وی به پیشرفت 30 درصدی سد دشت پلنگ اشاره کرد وگفت: این سد از محل فاینانس خارجی 325 میلیون یوان اعتبار پرداخت شده است.

neshaste aab mantaghe b 1
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر با بیان اینکه سد خائیز 5.4 میلیون متر مکعب آب ذخیره دارد، افزود: اعتبار این سد 260 میلیارد تومان است که تاکنون 160 میلیارد آن پرداخت شده و باتوجه به بارندگی های اخیر، پیش بینی افزایش آب در این سد را خواهیم داشت.
وی درخصوص سد دالکی دشتستان بیان کرد: سد دالکی با 42 درصد پیشرفت فیزیکی به 1600 میلیارد تومان برای تکمیل شدن نیاز دارد که تاکنون ۳۰۰ میلیارد هزینه شده است که پیش بینی می شود در انتهای سالجاری آبگیری آن آغاز شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اضافه کرد: در سفر قبلی ریاست جمهوری به سد دالکی دشتستان مصوب شد که 360 میلیارد تومان طی 3 سال از محل بودجه عمومی پرداخت شود که سالانه 120 میلیون تومان بود و دراین خصوص سال گذشته 80 میلیون و امسال 70 میلیارد تومان پرداخت شده که برای مابقی نیز از تهاتر نفت درحال پیگیری هستیم.
محمدی افزود: سد باهوش تنگستان نیز که در حال ساخت است و با پیشرفت فیزیکی 15 درصدی به 350 میلیارد تومان اعتبار برای سرمایه گزاری نیز دارد که در سال جاری80 میلیارد تومان اعتبار تخصیص یافت و پیش بینی می شود در انتهای سال 1403 به مرحله آبگیری برسد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر افزود: برای سد باغان 332 میلیون یوان اعتبار پرداخت شده که درحال حاظر 82 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
محمدی عنوان کرد: پیش بینی می شود پروژه های توسعه منابع آبی در استان بوشهر تا سال 1403 به مرحله آبگیری برسند.
وی درخصوص اقدامات صورت گرفته در شبکه آبیاری بیان کرد: شبکه پایاب سد رئیسعلی دلواری تکمیل شده و شبکه پایاب سد دالکی دشتستان نیز بیش از 95 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
محمدی درخصوص حفاظت و صیانت از منابع آب گفت: درخصوص بستر رودخانه ها مطالعات بسیاری انجام گرفت و با تکمیل آن به اداره ثبت و اسناد استان ارسال شد.

neshaste aab mantaghe b 1
وی با بیان اینکه کنتور بیش 60 از درصد چاه های کشاورزی در استان نصب شده، افزود: بیش از 90 درصد آب سدها توسط بخش کشاورزی مصرف می شود که با نصب این کنتورها میتوان مصرف آب در این بخش را کنترل و مدیریت کنیم.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر ابراز داشت: در سفری که رییس جمهور به استان دارد تاکید ما بر روی تکمیل پروژه های اصلی شامل سد دالکی، باهوش و دیگر سدهای در حال ساخت باشد.
وی افزود: در سالجاری از تهاتر نفت نیز مبلغ 75 میلیارد تومان نیز از این محل در سالجاری ابلاغ شده است و 172 میلیارد تومان از محل فاینانس نیز باید پرداخت شود.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر درخصوص حفر چاه‌های غیرمجاز در استان بیان کرد: چاه‌هایی که بعد از سال ۱۳۸۵ حفاری شده مجوز ندارند و تا کنون ۹۰۰ چاه غیر مجاز در استان بوشهر حفاری شده است که سالانه 150 مورد آن پر و مسدود می شود.
محمدی ادامه داد: از ابتدای سالجاری تاکنون 50 چاه غیرمجاز در استان بوشهر پر و مسدود شده و حدود 11 دستگاه غیر مجاز درحین حفاری جمع آوری و افرد متخلف دستگیر شده اند.
وی به معضل فرونشست در استان بوشهر اشاره کرد و گفت: افت سطح زیرزمینی که سالانه 1 متر است باعث بروز مشکلات زیادی شده و در بعضی از دشت‌های شهرستان دشتستان شامل طلحه، بوشکان و مقداری در بخش دالکی فرونشست اتفاق افتاده که بسیار نگران کننده است.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر درخصوص برداشت غیرمجاز منابع آب زیرزمینی عنوان کرد: بیشترین برداشت غیرمجاز منابع آب زیرزمینی در دشتستان و تنگستان اتفاق افتاده و کمترین میزان نیز در دشتی، دیر و گناوه است.
وی خاطر نشان کرد: در استان بوشهر 15400 چاه مجاز وجود دارد که تعدای دارای پروانه و برخی فاقد پروانه هستند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر درخصوص آزادسازی بستر و حریم رودخانه ها گفت: 216 هکتار آزادسازی بستر و حریم رودخانه ها در استان بوشهر انجام شده که در دو سال اخیر 50 هکتار آن آزادسازی شده است.

 /

استان بوشهر

Template Design:Dima Group