سه شنبه 25 ارديبهشت 1403 | Tuesday 14 May 2024

در شرایطی که هواشناسی نسبت به بارش باران در استان بوشهر طی روزهای آینده هشدار داده است، انتظار می‌رود اقدامات لازم برای پیشگیری از آبگرفتگی معابر انجام شود.

به گزارش دیارجنوب به نقل از خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: برای بوشهری‌ها، آب‌گرفتگی معابر یکی از صحنه‌های پرتکرار در روزهای بارانی بوده است و هر وقتی که پیش‌بینی بارندگی صورت می‌گیرد، مردم بیم جاری شدن سیل در خیابان‌های شهر را دارند.
تغییر اقلیم باعث شده تا بارندگی‌ها در استان بوشهر شکل جدیدی به خود بگیرد و همواره در مدت زمانی اندک، بارش‌های شدیدی رخ می‌دهد که این موضوع باعث تشدید آب‌گرفتگی معابر می‌شود.
البته طی سال‌های اخیر اقدامات بسیار خوبی برای مهار آب‌های سطحی صورت گرفته و با ایجاد زیرساخت‌های مناسب و اجرای کانال‌های دفع آب مشکلات آب‌گرفتگی در سطح استان کمتر از گذشته شده است ولی هنوز هم مشکلاتی در این زمینه وجود دارد.
در شرایطی که هواشناسی استان بوشهر از بارندگی طی روزهای آینده خبر داد و هشدارهایی نیز در این زمینه صادر شده است انتظار می‌رود اقدامات لازم برای پیشگیری از بروز آب‌گرفتگی در سطح شهر در دستور کار قرار گیرد.

barandegii
باران در راه است
کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان بوشهر در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با اشاره به هشدار سطح زرد هواشناسی در استان اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود از امروز شاهد ورود یک سامانه بارشی به استان بوشهر باشیم.
پیام مساعدی اضافه کرد: با نفوذ سامانه بارشی به استان و تداوم فعالیت آن تا پایان هفته، به تناوب ضمن افزایش پوشش ابر، وقوع بارش پراکنده باران، گاهی رگبار باران، رعدوبرق و وزش تندباد لحظه‌ای مورد انتظار است.
وی خاطرنشان کرد: تحلیل نقشه‌های هواشناسی نشان می‌دهد از امروز به تدریج شاهد نفوذ سامانه بارشی در ابتدا روی دریا و سپس در سطح استان خواهیم بود که به تناوب در برخی از ساعات بارش پراکنده باران گاهی همراه با وزش باد، رگبار باران همراه با رعد و برق، گاهی تندباد لحظه‌ای و در مناطق مستعد با احتمال ریزش تگرگ پیش بینی می‌شود.
کارشناس اداره‌کل هواشناسی استان بوشهر ادامه داد: روزهای سه شنبه تا پنجشنبه بارندگی‌ها تقویت و گسترده‌تر می‌شود.
احتمال آب‌گرفتگی معابر
مساعدی با اشاره به احتمال آب‌گرفتگی معابر عمومی و جاری شدن روان‌آب در برخی ساعات افزود: احتمال شکستن درختان و احتمال خسارت به سازه‌های سبک و ناپایدار به دلیل وزش باد وجود دارد.
وی با اشاره به احتمال ورود خسارت به محصولات کشاورزی حساس به بارش باران و تگرگ تصریح کرد: باید نسبت به جلوگیری از خسارات احتمالی در این زمینه اقدامات مورد نیاز انجام شود.
انجام اقدامات پیشگیرانه
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بوشهر در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: در راستای جلوگیری از بروز آب‌گرفتگی معابر، هدایت آب‌های سطحی و جریانات حاصل از بارندگی اقدامات خوبی صورت گرفته است.
فرشید کارمزد اظهار داشت: با توجه به ساحلی بودن بوشهر در زمان بارندگی و همزمان با مد دریا، دفع آب‌های سطحی در خیابان‌ها و معابر به کندی صورت می‌گیرد و سبب آب‌گرفتگی در شهر بوشهر می‌شود.
نوسازی تجهیزات لایروبی
وی خاطرنشان کرد: از این رو توجه به وضعیت کانالهای دفع آب‌های سطحی شهر و نوسازی تجهیزات جدید لایروبی در دستور کار سازمان پسماند قرار گرفت.
رئیس سازمان مدیریت پسماند شهرداری بوشهر بیان کرد: خودرو نوسازی شده به صورت تخصصی برای لایروبی مکانیزه، شستشو و پاکسازی کانال‌های شهری و مکش لای و لجن و پساب حاصله است. این خودرو از معدود دستگاه‌های تخصصی است که در شهر بوشهر و در اختیار سازمان پسماند است.
وی افزود: این دستگاه با استفاده از لوله ویبره، لوله گذاری و مکش تمام رسوبات و لجن‌های جمع شده در مسیرهای که امکان به‌کارگیری نیروی کارگری وجود ندارد تخلیه می‌کند.
لایروبی مستمر کانال‌ها
کارمزد اضافه کرد: نیروهای سازمان پسماند طبق برنامه ریزی صورت گرفته و اولویت بندی به طور مداوم و منظم اقدام به لایروبی کانال‌های سطح شهر می‌کنند تا شاهد کمترین مشکل آب گرفتگی در زمان بارندگی در سطح شهر باشیم.
رئیس سازمان پسماند اظهار داشت از شهروندان درخواست داریم با رعایت و پرهیز از رهاسازی زباله در معابر و کانال‌ها، مانع از انباشت زباله و انسداد کانال‌های آب‌های سطحی شوند.

 /

استان بوشهر

Template Design:Dima Group