شنبه 8 ارديبهشت 1403 | Saturday 27 April 2024

مدیرکل هواشناسی استان بوشهر با اشاره به صدور هشدار سطح نارنجی در استان گفت: با ورود سامانه بارشی به استان بوشهر شاهد تشدید و تقویت ناپایداری‌ها خواهیم بود.

به گزارش دیارجنوب، فرج‌الله شکوهی‌پورروز سه شنبه 10 آبان ماه از ورود اولین سامانه بارشی پاییزی به استان خبر داد و اظهار داشت: بررسی نقشه‌های هواشناسی نشان دهنده تقویت ناپایداری‌ها و تشدید بارندگی‌ها طی روزهای پنج شنبه و جمعه هفته جاری است.
وی اضافه کرد: پیش بینی می‌شود طی این دو روز رگبار باران همراه با رعد و برق و وزش باد شدید غالب نقاط استان را در برگیرد و ریزش تگرگ در مناطق مستعد، وقوع صاعقه و طوفان تندری طی مدت فعالیت این سامانه مورد انتظار است.
مدیرکل هواشناسی استان بوشهر بیان کرد: از اثرات این سامانه می‌توان به رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید و تندبادهای لحظه‌ای، وقوع صاعقه، ریزش تگرگ در مناطق مستعد، وقوع طوفان تندری اشاره کرد.

barandegii
آب گرفتگی نسبتاً شدید در معابر عمومی
وی ادامه داد: منطقه اثر این سامانه در روز پنج شنبه در سطح استان بوشهر و روی دریا با تمرکز بر مناطق و سواحل شمالی و مرکزی استان و در روز جمعه در سطح استان بوشهر و روی دریا با تمرکز بر مناطق و سواحل مرکزی و جنوبی استان خواهد بود.
شکوهی‌پور با اشاره به مخاطرات این سامانه از احتمال آب گرفتگی نسبتاً شدید در معابر عمومی، لغزندگی جاده‌ها، سیلابی شدن و بالا آمدن سطح آب رودخانه‌های فصلی، وقوع صاعقه و رعد و برق شدید خبر داد.
وی از احتمال خطر آتش سوزی در تأسیسات برق شهری و تأسیسات و مخازن نفتی و گازی خبر داد و بیان کرد: وزش تندباد و شکستن درختان و خطر آسیب و خسارت به زیر ساخت‌های ساحلی و شهری، خسارت به مزارع و باغات کشاورزی، احتمال ریزش کوه و مسدود شدن برخی محورهای مواصلاتی، طوفانی شدن دریا و سواحل دور از انتظار نیست.
مدیرکل هواشناسی استان بوشهر خاطرنشان کرد: توصیه می‌شود که آمادگی دستگاه‌های امدادی و عملیاتی استان برای مقابله با خسارات احتمالی و اتخاذ راهکارهایی برای عبور سیلاب‌های احتمالی در دستور کار باشد.
اختلال در ترددهای دریایی
وی با تاکید بر لزوم اجتناب از چرای دام در دره‌ها و مناطق مستعد سیل و رعدوبرق، بر اجتناب از تردد و اسکان در حاشیه رودخانه‌ها و سواحل و اجتناب از صعود به ارتفاعات و فعالیت‌های کوهنوردی تاکید کرد.
شکوهی‌پور افزود: اجتناب از فعالیت‌ها و ترددهای دریایی، اجتناب از سفرهای غیرضروری و ترددهای جاده‌ای به علت لغزندگی و سیلابی شدن محورهای مواصلاتی، اتخاذ راهکارهایی برای محافظت از محصولات کشاورزی و پیشگیری از خسارات احتمالی نیز توصیه می‌شود.
مدیرکل هواشناسی استان بوشهر گفت: به دلیل شرایط سخت جوی و دریایی و اختلال در ترددهای دریایی، از ترددهای دریایی اکیداً اجتناب شود./ مهر

استان بوشهر

Template Design:Dima Group