پنجشنبه 20 ارديبهشت 1403 | Thursday 9 May 2024

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: با هدف ایجاد پشتوانه قانون حفاظتی پنج درخت کهنسال این استان بعنوان میراث طبیعی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسید.

به گزارش دیارجنوب، محمد حسین ارسطو زاده روز دوشنبه به رسانه‌ها اعلام کرد: این درختان کهنسال شامل درخت چش (بابل) کهنسال ریشهر قدیم ۱، واقع در استان بوشهر بخش مرکزی، شهر بوشهر، محله ریشهر، نزدیک مسجد امام حسن مجتبی (ع) به شماره ۷۰۶ بعنوان میراث طبیعی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
وی بیان کرد: قدمت این درخت کهنسال ۱۵۰ الی ۲۰۰ سال است.

photo derakht
ارسطو زاده اضافه کرد: درخت کهور کهنسال امامزاده شاهزاده ابراهیم استان بوشهر از جمله دیگر درختان کهنسال این استان است که بعنوان آثار طبیعی در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
وی ادامه داد: این درخت کهور کهنسال واقع در شهرستان دشتستان، بخش مرکزی، روستای ننیزک روبروی امامزاده شاهزاده ابراهیم به شمار ثبت ۷۰۷ با قدمت ۲۰۰ الی ۲۵۰ سال است.
ارسطو زاده گفت: درخت کنار (CONAR) کهنسال امزاده ضیاء واقع در شهرستان دشتستان، بخش بوشکان، دهستان بوشکان، روستای تنگ زرد به شماره ثبت ۷۰۸ از جمله دیگر درختان کهنسال استان بوشهر است که به ثبت آثار ملی رسیده است.
به گفته ارسطو زاده، قدمت این درخت کنار (CONAR) کهنسال ۳۰۰ الی ۳۵۰ سال است.
وی درخت کنار (CONAR) کهنسال امامزاده کل جبار واقع در شهرستان دشتستان، بخش بوشکان، دهستان بوشکان، روستای تنگ زرد به شماره ۷۱۰ ثبت با قدمت ۴۶۰ الی ۵۱۰ سال و درخت کنار(CONAR) کهنسال چهار دار واقع در شهرستان دشتستان، بخش شبانکاره، دهستان شبانکاره روستای بهر نیز با قدمت ۲۸۰ الی ۳۳۰ سال به شماره ۷۰۹ از جمله دیگر میراث طبیعی استان بوشهر است که در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر گفت: برای اساس، این آٍثار ضمن رعایت حقوق مالکانه زیر نظارت و حمایت این وزارتخانه و تدوین ضوابط حفاظتی و تعیین عرصه و حریم این اثر برعهده این وزارتخانه است هر گونه دخل و تصرف یا اقدام و عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر در اصالت اثر شود ممنوع است.
وی تاکید کرد: حفظ میراث طبیعی رسالتی است که بر دوش ما گذاشته شده‌است و باید به بهترین صورت این میراث را به آیندگان منتقل کرد و دشواری و سختی راه نباید ما را مایوس کند.
در زمان حاضر ۴۲۸ اثر شامل ۳۴۲ اثر غیر منقول، ۷۰ اثر ناملموس، هفت اثر طبیعی و ۹ اثر منقول در این استان به ثبت رسیده‌است./ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group