جمعه 14 ارديبهشت 1403 | Friday 3 May 2024

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر از اجرای بزرگترین پروژه لایروبی زهکش‌ها در نخلستان منطقه دشتستان خبر داد و گفت: در این طرح بیش از ۸۰ کیلومتر از زهکش‌های نخیلات شهرستان دشتستان با اعتبار ۸۵ میلیارد تومان لایروبی می‌شود.

به گزارش دیارجنوب ، علی محمدی یکی از رویکردهای وزارت نیرو را افزایش بهره‌وری آب در بخش‌های مختلف شرب، صنعت و کشاورزی دانست و اظهار داشت: این مهم در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای بوشهر قرار دارد.

وی افزایش راندمان مصرف آب در بخش کشاورزی شهرستان دشتستان و بهبود شرایط تأمین آب رودخانه و تالاب حله را مورد تأکید قرار داد و تصریح کرد: در این راستا شرکت آب منطقه‌ای بوشهر اقدام به اجرا طرح جامع ساماندهی رودخانه حله کرده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای بوشهر طرح جامع ساماندهی رودخانه حله را متشکل 3 بخش دانست و بیان کرد: این طرح شامل بخش اصلی لایروبی رودخانه حله به طول 61 کیلومتر، لایروبی زهکش‌های اراضی کشاورزی و نخیلات شهرستان دشتستان به 80 کیلومتر و احداث دو سازه مقسم بتنی بند بصری است.

محمدی با اشاره به اجرای لایروبی شبکه‌های آبیاری و زهکشی نخیلات شهرستان دشتستان گفت: اجرای این طرح یکی از مطالبات دیرینه مردم شهرستان دشتستان بوده و برای نخستین بار در بیش از 20 سال اخیر اجرایی شده است.

وی عمده روش آبیاری نخیلات این منطقه را به صورت غرقابی دانست و خاطرنشان کرد: این موضوع موجب افزایش زه‌آب در باغات خرما می‌شود و برای بهبود شرایط آبیاری و افزایش کیفیت محصولات باید این زه آب مازاد به وسیله شبکه‌های زهکشی خارج شود.

محمدی با بیان اینکه این عملیات اجرایی، بزرگترین پروژه لایروبی زهکش‌ها در نخلستان‌های استان بوشهر است تصریح کرد: در این طرح بیش از 80 کیلومتر از زهکش‌های اصلی نخیلات شهرستان دشتستان با اعتباری افزون بر 85 میلیارد تومان لایروبی می‌شوند. احداث سازه مقسم بند بصری بخش دیگر این طرح جامع است که سازه سنتی این بند، به یک سازه مدرن و بتنی تبدیل شده است.

وی با اشاره به لایروبی دو شاخه شمالی و جنوبی رودخانه حله به صورت فرادستگاهی خاطرنشان کرد: این فرآیند با همکاری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر، بسیج سازندگی سپاه امام صادق(ع) و اداره کل محیط زیست استان بوشهر انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای بوشهر از افتتاح لایروبی شاخه جنوبی رودخانه حله به طول 4 کیلومتر و اعتبار 8.5 میلیارد تومان خبر داد و عنوان کرد: بخش دیگر این پروژه، لایروبی شاخه شمالی رودخانه حله به طول 61 کیلومتر است که توسط سازمان بسیج سازندگی سپاه امام صادق(ع) استان بوشهر و با همکاری شرکت آب منطقه‌ای بوشهر انجام شده است. لایروبی شاخه جنوبی رودخانه حله در محل تالاب نیز توسط اداره کل محیط زیست استان بوشهر در حال انجام است تا حجم آب در دسترس با جریان بهتری وارد تالاب شود./تسنیم

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group