جمعه 14 ارديبهشت 1403 | Friday 3 May 2024

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان بوشهر گفت: ۲۰ طرح مرمتی بناهای تاریخی در هفت شهرستان دیر، جم، دشتی، تنگستان، بوشهر، دشتستان و گناوه این استان عملیاتی شد.

به گزارش دیارجنوب به نقل از ایرنا، اسماعیل سجادی‌منش روز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح‌های یاد شده شامل ۲ بنای تاریخی مسجد جامع بردستان و قلعه بردستان در شهرستان دیر، ۴ طرح قلعه محمدخان دشتی، قلعه داراب‌خان شُنبه، کلات‌مند در روستای حیدری و امامزاده زین‌العابدین روستای زیارت در شهرستان دشتی، ۲ طرح قلعه زایر خضرخان اهرمی و موزه شهید رئیسعلی دلواری در شهرستان تنگستان است.

وی بیان کرد: سایر طرح ها نیز شامل پنج طرح کاروانسرای مشیرالملک برازجان، کاروانسرای دالکی، کاخ بردک سیاه در روستای درودگاه، گور دختر در روستای بُزپَر و پل مشیر در شهرستان دشتستان، طرح حسینیه‌خان در شهرستان گناوه، پنج طرح عمارت علوی، عمارت دهدشتی، گذر سنگ فرش و خانه‌های مجاور آن، کتابخانه مصلحیان و موزه منطقه‌ای خلیج‌فارس در شهرستان بوشهر و سازه آبی سد گلو کلات روستای قایدی در شهرستان جم است

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان بوشهر تصریح کرد: قدمت این بناها به دوره‌های هخامنشی، ایلخانی، ساسانی و قاجار بر می‌گردد و هر کدام شاخص‌های ویژه‌ای دارند که با توجه به برنامه‌ریزی پیش بینی شده در چند مرحله تا سال ۱۴۰۴، مرمت و احیای آن‌ها به اتمام برسد.

سجادی منش ادامه داد: بعضی از این بناها با اتمام کار مرمت و استحکام بخشی می‌توانند واگذار و با کاربری اقامتی، گردشگری و فرهنگی استفاده شوند.

وی افزود: عملیات مرمت کاروانسرای مشیرالملک برازجان، کاروانسرای دالکی و پل مشیر پس از ۱۰ سال توقف با پیگیری‌های مستمر و تامین اعتبار استانی و شهرستانی فعال شده و عملیات استحکام بخشی و مقاوم سازی آن‌ها در حال انجام است.

سجادی‌منش عنوان کرد: محدوده بافت تاریخی شهر بوشهر در آینده به یک محور گردشگری تبدیل می‌شود که این روند نقش موثری در توسعه و جذب سرمایه‌گذاری این بافت تاریخی دارد.

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group