جمعه 14 ارديبهشت 1403 | Friday 3 May 2024

رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر بابیان اینکه یک هزار و 650 نمونه سلول بنیاد خون‌بند ناف ذخیره‌شده است گفت : در برنامه هفتم توسعه مأموریت‌هایی تعریف‌شده که جهاد دانشگاهی در فصل دوازدهم برنامه یعنی توسعه اقتصاد دریا محور نقش محوری را می‌تواند ایفا نماید. 

به گزارش دیارجنوب ، علی احمدی زاده در نشست با اصحاب رسانه به مناسبت چهل و سومین سالروز تشکیل جهاد دانشگاهی ادامه داد: در سند اقتصادی دانش‌بنیان ۸ اولویت برای استان تعریف‌شده که جهاد دانشگاهی استان بوشهر توسعه فرهنگ کارآفرینی، طرح‌های شیلات و حوزه اقتصاد دریا محور و آموزش‌های مهارتی و تولید فناوری در حوزه صنعت نفت و گاز و ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری در یک برنامه ۴ ساله موردتوجه ویژه و هدف‌گذاری شده است.
وی افزود: در حوزه آبزی‌پروری طرح مجتمع آبزیان دریایی جهاد دانشگاهی بوشهر ازجمله طرح‌های مهم و زیرساختی در تأمین زنجیره پرورش ماهی در قفس است که ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر با اشاره به کمبود اعتبار برای اجرای این طرح، ادامه داد: طرح مجتمع آبزیان دریایی برای بهره‌برداری نیازمند ۶۰ میلیارد تومان اعتبار است که با توجه به نیاز مجموعه‌های فعال آبزی‌پروری در استان بوشهر به تولیدات این مجتمع، به سرانجام رساندن این مجموعه باید در اولویت کاری استان باشد.
رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر تصریح کرد: در اجرای طرح مجتمع آبزیان دریایی جهاد دانشگاهی بوشهر قرار بود ۵۰ درصد از محل اعتبارات این مجموعه و مابقی از محل اعتبارات استانی تأمین شود که در زمان حاضر ۱۵ میلیارد تومان از سوی مجموعه جهاد دانشگاهی تأمین‌شده و هنوز سهم استان در این بخش تأمین نشده است.
وی اضافه کرد: فاز دوم مجتمع آبزیان دریایی جهاد دانشگاهی بوشهر در سطح چهار هکتار در حال برنامه‌ریزی است که با رعایت قوانین با مشارکت بخش خصوصی انجام ‌شود که تولید ۱۰ میلیون قطعه بچه ماهی برای پرورش را می‌تواند فراهم ‌کند.
رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر بابیان اینکه اکنون مجوز فعالیت ۶۷ طرح پرورش ماهی در قفس صادرشده است گفت: در زمان حاضر طرح‌های پرورش ماهی نیاز به بچه ماهی هستند که راه‌اندازی مجتمع آبزیان دریایی جهاد دانشگاهی بوشهر به‌عنوان یک ضرورت در استان مطرح است.
وی گفت: با توجه به اهمیت پروژه مجتمع آبزیان دریایی جهاد دانشگاهی بوشهر برای پرورش‌دهندگان ماهی در قفس است انتظار می‌رود با همکاری استان این پروژه تا هفته دولت سال آینده مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

nashast jahad daneshgahi 1

ذخیره ۱۶۵۰ نمونه سلول بنیاد خون‌بند ناف در استان بوشهر
احمدی زاده با اشاره به ذخیره ماهانه ۴۰ تا ۵۰ سلول بنیادی در بانک ذخیره‌سازی سلول بنیادی خون‌بند ناف گفت: در مدت پنج سال گذشته تاکنون یک هزار و ۶۵۰ نمونه سلول بنیادی در این بانک ذخیره‌شده است.
وی ادامه داد: امروز سلول‌های بنیادی در درمان بیماری‌های مختلف و سخت ازجمله سرطان‌های خون، تالاسمی، کم‌خونی‌ها و دیگر بیماری‌های مادرزادی نقش ویژه‌ای بر عهده‌دارند.
به گفته احمدی زاده تلاش می‌شود مجموعه جهاد دانشگاهی درزمینهٔ سلول درمانی نیز ورود کند.
رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر با اشاره به فعالیت آزمایشگاه ژنتیک در این استان گفت: این آزمایشگاه با ۹۰ میلیارد ریال اعتبار راه‌اندازی شده و امروز با ظرفیت روزانه حداقل ۴۰۰ تست با تعرفه دولتی در حال فعالیت است.
پیشنهاد فعال نمودن منطقه ویژه علم و فناوری استان
رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر گفت: در دیداری که با آیت‌الله صفایی بوشهری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه بوشهر اخیراً داشته‌ایم پیشنهاد شد با توجه به ظرفیت‌های جهاد دانشگاهی، این نهاد در فعال نمودن منطقه ویژه علم و فناوری نقش‌آفرینی نماید.
احمدی زاده تصریح کرد: منطقه ویژه علم و فناوری با اولویت صنعت نفت و گاز در منطقه پارس جنوبی با یک برنامه مدون می‌تواند آینده استان در علم و فناوری ایران را تأمین نماید و جهاد دانشگاهی بهترین انتخاب برای تحقق این کار بزرگ است.

nashast jahad daneshgahi 1


آموزش‌های مهارتی صنعت نفت و گاز از محل مسئولیت‌های اجتماعی
احمدی زاده افزود: جهاد دانشگاهی ظرفیت و شبکه بسیار علمی و مجربی جهت ایجاد آموزش‌های مهارتی صنعت نفت و گاز با توجه به نیازهای آن صنعت دارد و قبلاً سابقه تولید محتوا آموزشی و توانمندسازی نیروی انسانی در منطقه پارس جنوبی در کارنامه دارد و منطقه پارس جنوبی باید کمک بدهد از محل مسئولیت‌های اجتماعی یک مرکز با استانداردهای لازم جهت تأمین نیروی انسانی منطقه فعال شود و بهترین گزینه با توجه به شبکه بسیار خوب جهاد دانشگاهی باید در اولویت مدیران نفت و گاز باشد.
صنعت نفت و گاز به مجموعه علمی جهاد دانشگاهی در حوزه‌های علم و فناوری، سلامت و آموزش‌های تخصصی اعتماد کند
رئیس جهاد دانشگاهی استان بوشهر ادامه داد: امروز یکی از مجموعه‌های امیدآفرین در حوزه علم و فناوری جهاد دانشگاهی است که ایجاد منطقه ویژه علم و فناوری منطقه پارس جنوبی، مرکز پایش سلامت منطقه پارس جنوبی و مرکز آموزش‌های مهارتی توانمندی‌هایی است که در نهاد جهاد دانشگاهی وجود دارد و می‌طلبد صنعت نفت این اهتمام را جهت همکاری متقابل در اولویت قرار دهد.
پروژه‌های مهم و بزرگی در سال‌های متوالی فی‌مابین جهاد دانشگاهی و‌ وزارت نفت محقق به نتیجه شده است که توسط شبکه بزرگ جهاد دانشگاهی در کشور طراحی و تدوین و تولیدشده است.
احمدی زاده در پایان گفت: نمایشگاه توانمندی‌ها و دستاوردهای جهاد دانشگاهی استان بوشهر ۲۱ الی ۲۳ مردادماه ۱۴۰۲ در عمارت گلستان در حوزه‌های آبزی‌پروری، نفت و گاز، آموزشی و کارآفرینی و فرهنگی و اشتغال و تجاری‌سازی فناوری برگزار خواهد شد.

nashast jahad daneshgahi 1nashast jahad daneshgahi 1nashast jahad daneshgahi 1nashast jahad daneshgahi 1nashast jahad daneshgahi 1nashast jahad daneshgahi 1nashast jahad daneshgahi 1nashast jahad daneshgahi 1
/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group