شنبه 29 ارديبهشت 1403 | Saturday 18 May 2024

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: طرح الگوی کشت در شهرستان‌های دشتی، تنگستان، دشتستان، دیر و جم با هدف جایگزین‌کردن محصولات اساسی با توجه به اقلیم استان اجرا می‌شود.

به گزارش دیارجنوب به نقل از ایرنا، نوذر منفرد روز دوشنبه در گردهمایی روسای مراکز جهاد کشاورزی و مروجین پهنه‌های تولیدی استان بوشهر، اظهار کرد: برنامه‌ریزی برای فصل کشت سال آینده که مهمترین مساله آن الگوی کشت و پس از آن تسهیلات کشاورزان و موضوع‌های مرتبط با بخش دام بررسی می‌شود.

وی افزود: زمین و آب ۲ موضوع مهم در الگوی کشت است، پس باید محصولات اساسی و راهبردی را با توجه به ظرفیت‌های بالقوه و شرایط موجود در هر منطقه در اولویت قرار داد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر تصریح کرد: در حوزه زراعت می توان از خشکسالی، کم بارشی و اصلاح خاک با توجه به اینکه خاک رو به شوری رفته و کمبود سرمایه گذاری بخش خصوصی به عنوان مهمترین مشکلات بخش کشاورزی در استان یاد کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: از سال گذشته الگوی کشت به ۱۹ استان ابلاغ شد که بوشهر جزو آن نبود، اما سازمان جهاد کشاورزی این طرح را در سطحی مشخص در شهرستان دشتستان آغاز کرد که در این طرح آب کنترل شد و موفقیت‌آمیز هم بود.

olgoo kesht

کبری توکلی افزود: امسال این طرح در شهرستان‌های دشتی، دشتستان، دیر و جم آغاز و شهرستان تنگستان نیز به گیاهان دارویی اختصاص داده شد.

وی هدف از اجرای طرح الگوی کشت را تعدیل کشت برخی محصولات و جایگزین کردن محصولات اساسی کشور با توجه به اقلیم استان بوشهر عنوان کرد.

توکلی اضافه کرد: کل سطح در نظرگرفته برای کشت گوجه فرنگی ۱۱ هزار و ۵۰۰ هکتار است که براساس برنامه‌ریزی انجام شده قرار است به ۹ هزار هکتار کاهش یابد؛ البته سطح جالیزی در شماری از شهرستان‌های استان صفر شده است.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر ادامه داد: همچنین در بخشی از شهرستان دشتستان که آب کنترل شده ممنوعیت کشت اعلام شده است و در شهرستان‌های دیر و دشتی هم کشت با برنامه‌ریزی انجام می‌شود.

وی با اشاره به این‌که سامانه پهنه‌بندی، توزیع کود بین کشاورزان را در کشور برعهده دارد و یارانه کود به کشاورزانی که تحت پوشش الگوی کشت قرار می‌گیرند تعلق می‌گیرد، افزود: الگوی کشت در استان محصولات باغی و زراعی و محصولاتی چون خرما، گیاهان دارویی و بخشی هم مرکبات را شامل می‌شود و در مناطقی هم که ممنوعیت مصرف آب وجود ندارد باتوجه به این‌که در آن مناطق محصولات بومی‌سازی شده، بیشتر محصولاتی کشت می‌شود که تضمین بازار آن وجود دارد.

توکلی عنوان کرد: تنوع بخشی محصولات از ملاک‌های سال زارعی پیش رو تعیین شده به گونه‌ای که قرار است برای نخستین بار دانه روغنی کامالینا به جای کلزا کشت می‌شود و برای کشت کنجد که زنجیره آن در استان بوشهر وجود دارد برای مقاوم سازی ارقام برنامه‌ریزی می‌شود.

وی ادامه داد: مارچوبه، بادام زمینی و حبوبات از دیگر محصولاتی است که به عنوان جایگزین کشت معرفی شده‌اند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: امسال حمایت‌ها برای خرید تضمینی شماری از محصولات پیگیری شده و برای عرضه و تقاضای محصولاتی چون گوجه فرنگی مقاومت کرده و تا لازم نباشد ورود نخواهیم کرد.

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group