جمعه 28 ارديبهشت 1403 | Friday 17 May 2024

 مدیر عامل شرکت آب منطقه‌ای استان گفت: سد خائیز یکی از دستاورد‌های بزرگ صنعت آب در شهرستان تنگستان و بزرگترین طرح تامین آب این شهرستان است.

به گزارش دیارجنوب به نقل از خبرگزاری صدا و سیما مرکز بوشهر؛ علی محمدی افزود: عملیات اجرایی سد خائیز در سال ۱۳۹۷ آغاز شد و پارسال به مرحله آبگیری رسید.

وی بیان کرد: در بارندگی‌های زمستان پارسال، حجم مناسبی از آب (بیش از ۱۰ میلیون مترمکعب) در مخزن این سد ذخیره شد و با توجه به نیاز آبی شدید نخلستان‌های شبکه آبیاری اهرم، آب چهاردهم تیر پیش از فصل برداشت محصول رهاسازی شد.

محمدی ادامه داد: سد خاکی خائیز با حجم ۱۶ میلیون مترمکعب علاوه بر تامین بخشی از حقابه نخیلات، بهبود شرایط کشاورزی در شهرستان تنگستان را به همراه دارد.

وی افزود: اکنون تنها محل تامین آب نخلستان‌های اهرم منابع آب زیرزمینی و سیلاب‌های فصلی است، اما با بهره‌گیری از آب سد خاییز و ذخیره سازی و هدایت آب سرشاخه رودخانه شیرین (اهرم)، منبعی جدید برای آبیاری این نخلستان‌ها ایجاد می‌شود.

محمدی تاکید کرد: شبکه آبیاری اهرم با قدمتی بیش از ۱۴۰ سال، هزار و ۲۰۰ هکتار نخلستان‌ها را پوشش می‌دهد که تنها محل امرارمعاش ساکنان منطقه بوده و سد انحرافی و کانال‌های آبیاری اصلی و فرعی شبکه نیز بیش از ۲۰ سال قبل توسط وزرات نیرو ساخته شده است.

sad khaeiz 1sad khaeiz 1sad khaeiz 1sad khaeiz 1

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group