جمعه 14 ارديبهشت 1403 | Friday 3 May 2024

قطعه موسیقایی خیامی «خیام شبدیز» اثر گروه شبدیز در آیینی با حضور دوستداران فرهنگ و هنر در بوشهر رونمایی شد.

به گزارش دیارجنوب، سرپرست گروه موسیقی شبدیز روز جمعه در آیین یاد شده گفت: خیام خوانی ۲ سبک دارد که یکی در مقام شَکی و با نی‌جفتی است و سبک دیگر نیز در دستگاه عراق افشاری بنام خیام فلوتی معروف است که در اثر جدید گروه شبدیز بر اجرایی نو و جدید تمرکز شده است.
محسن حیدریه افزود: در ابتدا تصمیم بر رونمایی از قطعه "خیام شبدیز" برای ۲۸ اردیبهشت روز بزرگداشت حکیم خیام بود ولی از آنجا که هدف گروه تولید قطعه‌ای فاخر و با سبک جدید بود تولید و رونمایی اثر با تاخیری یک ماهه همراه شد.

shabdiz roonamaei
وی ادامه داد: نگاه حرفه‌ای تر به بحث خیام خوانی، اجرا یزله‌های کمتر شنیده شده و تنظیم جدیدتر منجر شده تا قطعه رونمایی شده بسیار متفاوت‌تر از سایر اثرهای خیام خوانی باشد.
سرپرست گروه موسیقی شبدیز اظهار کرد: قطعه "خیام شبدیز" با خوانندگی حیدر احمدی، نوازندگی نی جفتی توسط محسن حیدریه و سازهای ضربه‌ای آن با هنرمندی مهدی گلستان، رضا زنده‌بودی، محمد راستی، اسماعیل تنگسیری و محمد حسن کامرانی فر اجرا شده است.
وی ادامه داد: از عمده ویژگی اثر "خیام شبدیز" بهره‌گیری از رباعی‌های فاخر و برخوردار از مضمون شعری و وزن زییا است.
حیدریه اظهار کرد: در قطعه خیام شبدیز همچنین آوازهای متفاوتی استفاده شده که این رویه منجر به نوعی احیا و ایجاد خلاقیت در خیام خوانی شده است.
وی افزود: گروه موسیقی شبدیز تاکنون سه آلبوم "بندریانه" ، "گنج ناخدا" ، " عطر دریا" و قطعه "خیام شبدیز" ضبط و رونمایی کرده که ضبط و رونمایی از ۳۰ تا ۴۰ قطعه دیگر نیز در برنامه‌های آینده گروه شبدیز قرار دارد.
خواننده قطعه گروه موسیقی شبدیز نیز گفت: یکی از اهداف اصلی در ضبط قطعه "خیام شبدیز" اثبات قابلیت ایجاد تغییر در سبک خیام‌خوانی با بهره‌گیری از ۲ آواز متفاوت است.
حیدری احمدی اضافه کرد: در گروه شبدیز تلاش می‌شود با هدف تقویت روحیه شادی و نشاط اجتماعی هر چند ماه یکبار قطعه‌هایی در قالب موسیقی بندری و فولک بوشهری برای ایجاد ارتباط مستمر با مخاطبان ضبط و رونمایی شود.
وی در جواب به به ابهام ایجاد شده پیرامون کناره‌گیری وی از سبک شروه‌خوانی پاسخ داد: شروه جزیی از موسیقی بوده و از این سبک کناره‌گیری نکردم بلکه تصمیم دارم با تحقیق و پژوهش حرفه‌ای به ارتقا سبک و جایگاه شروه‌خوانی کمک کنم.
گروه موسیقی شبدیز با سرپرستی محسن حیدریه اکنون سابقه اجرا در ۵۰ کشور از جنله چین، هند، مالزی، پاکستان، قطر، عمان، امارات، اسکاندیناوی، نروژ و فنلاند در کارنامه خود دارد.
این گروه در قالب فستیوال، هفته‌های فرهنگی ایران و بوشهر و همچنین تک نوازی سرپرستی گروه موفق به حضور در کشورهای مختلف شده است./ ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group