جمعه 14 ارديبهشت 1403 | Friday 3 May 2024

سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: پایش لاک‌پشت منقار عقابی در زیستگاه‌های دریایی و ساحلی بوشهر آغاز شد.

به گزارش دیارجنوب، عبدالرحمن مرادزاده صبح جمعه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در خلیج فارس پنج گونه مهم لاک‌پشت‌های دریایی زیست می‌کنند که ۲ گونه آن شامل منقار عقابی و سبز در معرض خطر انقراض قرار دارند.
وی بیان کرد: بیرون آمدن بچه لاک‌پشت‌ها از تخم در سواحل و زیستگاه‌ها آغاز شده که اوج این مهم در مرداد ماه و فصل تابستان است که بچه لاک‌پشت‌ها پس از اینکه از تخم‌ها بیرون می‌آیند راهی دریا می‌شوند.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به تخم‌گذاری لاک‌پشت در مناطق حفاظت شده دریایی استان بوشهر اظهار داشت: تخم‌گذاری این لاک‌پشت‌ها از اواخر اسفند ماه آغاز شده و تا اوایل تیرماه ادامه دارد.

lakposht
وی با بیان اینکه هر لاک‌پشت ۸۰ تا ۱۲۰ عدد تخم‌گذاری می‌کند گفت: پارک ملی دریایی نایبند، جزایر پارک ملی دیر نخیلو و اثر طبیعی ملی خارکو محل تخم‌گذاری لاک‌پشت دریایی است.
مرادزاده از آغاز پایش این لاک‌پشت‌ها با مشارکت کارشناسان این سازمان خبر داد و بیان کرد: بر اساس بررسی‌ها تک‌گذاری ۵۰ درصد لاک‌پشت‌ها مربوط به سال‌های قبل است و مابقی امسال انجام می‌شود.
وی با بیان اینکه تک‌گذاری لاک‌پشت منقار عقابی در استان بوشهر نسبت به سال‌های گذشته افزایش یافته است خاطر نشان کرد: سال گذشته حدود ۳۵۰ لاک‌پشت منقار عقابی علامت‌گذاری شد که پیش‌بینی می‌شود امسال همین تعداد پایش شود.
سرپرست اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر از افزایش تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها خبر داد و افزود: در سال جاری با توجه به افزایش اقدامات پایشی و حفاظتی رکورد تخم‌گذاری و تعداد لانه‌های لاک‌پشت‌ها شکسته شده به گونه‌ای که در پارک ملی دریایی نایبند که بیشترین تعداد لانه‌های لاک‌پشت ثبت شده در سال‌های گذشته ۲۲ لانه بود و امسال به ۳۰ لانه افزایش یافته است.
وی افزود: این مهم نشان از تأثیر اقدامات انجام شده در راستای رفع تهدیدات و افزایش امنیت آن منطقه برای تخم‌گذاری لاک‌پشت‌ها بوده است./ مهر

استان بوشهر

Template Design:Dima Group