جمعه 14 ارديبهشت 1403 | Friday 3 May 2024

کشاورز اهل کاکی به هزینه کمباین‌های برداشت گندم اشاره کرد و می‌گوید: هزینه کمباین‌های بزرگ هر هکتاری ۸۷۰ هزار تومان، کمباین‌های ۱۱۶۵ هم ۷۵۰ هزار تومان و کمباین‌های کوچک نیز برای هر هکتار ۶۵۰ هزار تومان است. البته دست دلالان است و بعضی‌ها همان نرخ ۸۷۰ هزار تومانی را برای هر هکتار یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان از کشاورزان می‌گیرند و نرخ هکتاری ۶۵۰ هزار تومان هم ساعتی ۷۱۵ هزار تومان می‌گیرند و نرخ‌هایشان مختلف است.

به گزارش دیارجنوب به نقل از خبرگزاری فارس، شهرسان دشتی: هر سال در اردیبهشت‌ماه برای چیدن خوشه‌های بلند گندم به مزرعه پدرم می‌رفتم تا خوشه‌های بزرگتر و بلندتر را گلچین کرده و برای زیبایی اتاقم دسته کرده و در گلدان بگذارم. امسال نیز طبق روال همیشگی، یک روز اول صبح که هوا مطلوب بود روانه گندمزار شدم. نرسیده به گندمزارهای روستا متوجه صدای کمباین‌هایی شدم که در حال برداشت گندم بودند. وقتی به مزرعه خودمان رسیدم متوجه شدم پدرم و دیگر کشاورزان منطقه دور هم جمع شده‌اند و بحث آنان در مورد مشکلات برداشت گندم و آغاز زود هنگام برداشت محصول توسط کمباین‌داران گل کرده است.
عصر که برای تهیه نان به درب نانوایی شهر رفتم و همین‌طور پس از آن برای خرید مایحتاج خانه به هر مغازه‌ای که رفتم متوجه شدم همه جا صحبت از مشکلات برداشت گندم است و شهروندان و مردم منطقه از مشکلاتی که برای برداشت و نگهداری محصول گندمشان گریبان‌گیر آنان شده است، گلایه‌مند هستند. در این رابطه با چند تن از کشاورزان گندم‌کار منطقه کاکی به گفتگو نشستیم که در ادامه می‌خوانید.

bardasht gandom
ناصر مظفری یکی از گندم‌کاران منطقه کاکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس می‌گوید: من دیروز با بخشدار و رئیس جهاد کشاورزی کاکی تماس گرفتم، به فرماندار دشتی هم سه بار زنگ زدم که گوشی برنداشت (چون گندممان را بار زدیم و جلوی درب تعاونی روستایی کاکی آوردیم اما مدیر تعاونی روستایی کاکی درب باز نکرد.) سپس به روستای تلخو رفتیم که محصولمان تحویل آقای احمدی بدهیم، گفت ۴۰ درصد و ۳۵ درصد. (در کاکی تعاونی روستایی مسئول خرید گندم است و دیگری شخصی به نام آقای احمدی که با دلالان در ارتباط هستند و ایشان شخصی است.) امسال وضعیتی به وجود آورده‌اند که برای کشاورزان ترس ایجاد شده است.
محصول گندممان را با سه تا چهار میلیون تومان هزینه حمل، بار می‌زنیم و درب انبار آقای احمدی می‌آوریم می‌گوید ۴۰ درصد ۳۵ درصد. به بخشدار و مدیر جهاد گفتم گندم‌های من در خیابان در کوچه ریخته‌ام و کامیون داخل حیاطم نمی‌رود. گندم ما چه مشکلی دارد که تحویل نمی‌گیرید؟! مقداری از محصول را بردم کنار یک گله‌دانی ریختم که شاید دستگاه بوجاری پیدا کنیم و آن را بوجاری کنیم.
وی با تاکید بر اینکه تعاونی روستایی می‌گوید به ما دستور داده‌اند که اصلا گندم تحویل نگیرید، ادامه می‌دهد: مسئول تعاونی روستایی کاکی می‌گوید گندم گرفتم و فرستادم، چون برگشت داده‌اند ضرر کردم و دیگر تحویل نمی‌گیرم. با بخشدار تماس گرفتم، گفت جلسه گرفتیم و مشکل حل می‌کنیم. گفتم کامیون کرایه گرفتم الان در به در می‌گردم، تا جلسه شما تمام شود تصمیم گرفته شود، من باید چکار کنم؟! ناچارا گندم‌هایم را داخل کوچه ریختم. دیشب بین جمعیت زیر دست و پای عابران داخل کوچه ریختم. اگر الان بارانی بیاید این گندم دیگر به درد هیچ نمی‌خورد.
مظفری ادامه می‌دهد: الان حدود ۲۰ تن با التماس و ارتجاع تحویل مسئول تعاونی روستایی کاکی دادم که با ۱۰ درصد و ۱۵ درصد افت زده است، مقداری هم در حیاط گذاشتم، مقداری هم در روستای مسیله ریختم و بخشی دیگر هنوز سرپاست که جراتش ندارم کمباین بزنم. چرا اینطور سر کشاورز می‌آورند. گندم از ما تحویل بگیرند افت بزنند ایرادی ندارد، فقط از ما تحویل بگیرند. اما مسئول تعاونی روستایی کاکی می‌گوید ما دستور داریم اصلا تحویل نگیریم. آقای احمدی هم می‌گوید با ۴۵ درصد ۵۰ درصد افت، یعنی اگر ۱۰ تن گندم بار بزنیم و آنجا ببریم، از این ۱۰ تن ۴۰ درصد افت می‌زنند یعنی اگر ۱۰۰ میلیون تومان پولش باشد ۴۰ درصد کم می‌شود و ۶۰ درصد به کشاورز می‌رسد. ۵ میلیون تومان آن هزینه حمل می‌شود و ۱۰ میلیون تومان هم باید به کمباین داده شود و در این صورت چیزی به کشاورز نمی‌رسد.
ایجاد ترس در کشاورزان
وی که از فرهنگیان بازنشسته و فعال در تولید محصولات کشاورزی منطقه کاکی است، با تاکید بر اینکه ترسی در سطح شهرستان ایجاد شده است، عنوان می‌کند: نرخ گندم هم هنوز مشخص نیست، الان یک ماه است گندم تحویل تعاونی دادیم که یک ارگان است اما الان آقای احمدی به صورت شخصی تحویل می‌گیرند و مشخص نیست زیر نظر چه ارگانی فعالیت می‌کند، زیر نظر بخشداری است یا تعاونی روستایی یا تعاونی گندم‌کاران، همین‌طوری کشاورز یک بار گندم می‌برد می‌گوید با ۳۰ درصد افت بار گندم را خالی کن. کشاورز هم از خدا می‌خواهد، نه قیمت می‌پرسد و نه دنبال پول است تا ببینم کی خدا بخواهد پول گندم را بدهند، چون کشاورزان نه مکان مناسب و نه هیچ امکاناتی برای نگهداری گندم‌هایشان دارند. برای رفع مشکل کشاورزان جلسه می‌گیرند، اما سه تا کشاورز در جلسه‌شان راه نمی‌دهند. در سازمان غله و بخشداری جلسه گرفتند، بخشدار از درد کشاورز چه می‌داند؟! بخشدار یک شخص سیاسی است و کشاورز نیست باید از امثال من نوعی دعوت کنند. از سازمان غله و امام‌جمعه و بخشدار در جلسه بودند آیا نباید یک کشاورز دعوت کنند تا درد مردم و کشاورزان را بگوید؟!
مظفری ادامه می‌دهد: من الان راه ندارم از خانه‌ام بیرون بروم. باید ماشینم خانه همسایه بگذارم. گندم تمیز و پاک آوردم داخل حیاط خانه‌ام گذاشتم. بخدا از این کار کشاورزی پشیمان شدم. تقریبا ۲۰۰ هکتار در منطقه گزک در سه کیلومتری غرب شهر بادوله زیر کشت بردم. امسال چون بارندگی در بهمن‌ماه و اسفندماه کامل قطع شد، در ابتدا از لحاظ علوفه، گندم‌ها خوب بالا آمد اما از لحاظ برداشت ضعیف شد و هکتاری تقریبا ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلو برداشت داشتیم. هر هکتاری ۸۰ تا ۱۰۰ کیلو بذر ریخته بودیم که اگر بارندگی خوب بود باید هر هکتاری ۲ تن برداشت می‌کردیم. الان زمین مرغوب در کنار رودخانه دارم چون بارندگی نبوده هر هکتاری یک تن و نیم برداشت کردم. اما میانگین که بگیریم ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلو و حتی هکتاری ۲۰۰ کیلو هم داشتیم. گندم خوب، متوسط و ضعیف هم داشتیم.
وی با بیان اینکه متاسفانه بیمه هم نداشتیم اگر چه بیمه هم حمایت نمی‌کند، در اشاره به مشکل دریافت هزینه گندم‌هایشان از مراکز خرید می‌گوید: موقع دریافت پول گندم‌ها باید اینقدر التماس رئیس جهاد و مسئول تعاونی روستایی کنیم تا هکتاری ۲۰ تا ۲۵ کیلو به ما بدهند.

gandomkaran
بازی دلالان با نرخ کمباین‌های برداشت گندم
علی بردستانی دیگر کشاورز منطقه کاکی نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس می‌گوید: گندم ما گندم دیمی است و علف هرز دارد. تعاونی کاکی و کارخانه آرد خورموج گندم‌ها را از ما تحویل نمی‌گیرند و می‌گویند علف هرز دارد و دانه‌ آن ضعیف است. چون بارندگی کم بوده و کیفیت گندم‌ها خوب نیست، گندم‌هایمان روی دستمان مانده است و فعلا در بیابانی رها کردیم تا چه شود.
بردستانی که گندم‌هایش را در حاشیه رودخانه‌مند در شهرستان دشتی کشت کرده است، ادامه می‌دهد: ما نزدیک به ۱۰۰ هکتار کشت داشتیم اما برداشتی نداشته‌ایم. گندم‌ها را روستاهای مَنگیزار و شِعری کاشته بودیم. حدود ۱۰ تن گندم کاشته بودیم و الان نزدیک به ۴۰ تن برداشت داریم که به درد هم نمی‌خورد. چون هم علف هرز دارد و هم ضعیف است.
وی ادامه می‌دهد: نرخ گندم‌ها هنوز اعلام نشده است و فعلا همین جوری از بعضی از کشاورزان تحویل گرفته‌اند. گندم‌هایمان در محوطه باز ریخته شده و اگر باران بیاید کامل از بین می‌رود. دستگاه‌های بوجاری هم می‌گویند باید ساعتی ۵۰۰ هزار تومان بدهید تا تمیز کنند که در این صورت یعنی باید همه گندم‌ها را به خودشان داد.
بردستانی به هزینه کمباین‌های برداشت گندم اشاره کرد و اضافه می‌کند: هزینه کمباین‌های بزرگ هر هکتاری ۸۷۰ هزار تومان، کمباین‌های ۱۱۶۵ هم ۷۵۰ هزار تومان و کمباین‌های کوچک نیز برای هر هکتار ۶۵۰ هزار تومان است. البته دست دلالان است و بعضی‌ها همان نرخ ۸۷۰ هزار تومانی را برای هر هکتار یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان از کشاورزان می‌گیرند و نرخ هکتاری ۶۵۰ هزار تومان هم ساعتی ۷۱۵ هزار تومان می‌گیرند و نرخ‌هایشان مختلف است. با اینکه نرخ دولت برایشان تعیین شده اما توجهی ندارند و نرخ خودشان می‌زنند. چون مردم گندمشان روی دستشان می‌ماند و ناچارند، کمباین‌داران نیز هر کس برای خودش نرخ می‌زند.
این کشاورز فعال منطقه کاکی همچنین در اشاره به مساله هزینه حمل و نقل محصول گندم عنوان می‌کند: از سر زمین تا اینجا کرایه‌اش ۵۰۰ هزار تومان بوده و در حال حاضر ۷۰۰ هزار تومان شده است. در زمان کشت، برای حمل گندم‌ها به سر زمین هر سرویس نیسان ۴۰۰ هزار تومان بوده اما الان به خاطر کمبود وسیله حمل و نقل، ۸۰۰ هزار تومان شده است. ماشین‌های سنگین به دلیل اینکه کار برایشان زیاد است اصلا حاضر نیستند بار مردم را ببرند. کشاورز بیکار است، باید اصلا کشت نکند چون فقط دردسر و ضرر است. هزینه‌ای که موقع کشت کردیم، میزان برداشت ما اصلا جوابگوی هزینه آن نیست. میزان ۱۰ تن بذر گرفتم با هزینه تراکتور و کودشیمیایی و حمل و نقل که حساب می‌کنیم تا این محصولی که بخواهیم بفروشیم، هزینه کمباین خودش را هم در نمی‌آورد.
بردستانی با بیان اینکه در ماه‌های بهمن و اسفند اگر دو سه باران می‌آمد، کیفیت محصول بهتر بود، اضافه می‌کند: محصول ما بیمه نبوده و اگر هم بیمه بود جوابگو نیست. مسئولین ما فقط می‌گویند باید بشود اما هیچ کاری نمی‌کنند.

bazr gandom
گنجایش انبار تعاونی‌های روستایی کم است
بعد از شنیدن درد دل‌ها و گلایه‌مندی‌های کشاورزان منطقه کاکی پای صحبت تنی چند از مسئولین بخش نشستیم که در ابتدا احمدی، مسئول سازمان مردم‌نهاد خانه کشاورز در منطقه کاکی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس، با اشاره به اینکه ما در سازمان مردم‌نهاد خانه کشاورز، نماینده کشاورزان هستیم و وظیفه ما رسیدگی به مسائل و مشکلات کشاورزان است، بیان می‌کند: در رابطه با مشکلات کشاورزان، طی جلسه‌ای که در بخشداری داشتیم مشکلات را مطرح کردیم. اولین مشکلی که داریم در خصوص رطوبت است. استان‌های شمالی کشور که در حاشیه دریای خزر هستند رطوبت را برایشان ۱۴ لحاظ می‌کنند و ما که در استان بوشهر در کنار خلیج‌فارس هستیم رطوبت را مثل جاهای خشک برایمان ۱۲ حساب می‌کنند که به ضرر کشاورز است. خیلی از گندم‌هایی که تحویل می‌دهند رطوبت بالا است و تعاونی روستایی و انبار غله از ما تحویل نمی‌گیرد. درخواست ما این است که همان رطوبت ۱۴ را برایمان لحاظ کنند.
احمدی یکی دیگر از مشکلات گندمکاران در سال زراعی جاری را زیاد بودن علف هرز گندم‌ها می‌داند و تصریح می‌کند: تعاونی روستایی که می‌خواهد محصول را تحویل بگیرد افت را زیاد لحاظ می‌کند یعنی افت را ۵ درصد غیرمفید، و تا ۱۲ درصد مفید را می‌تواند تحویل بگیرد ولی متاسفانه کشاورزان که مراجعه می‌کنند افت غیرمفید را بیشتر از ۵ درصد برایشان محاسبه می‌کنند و وقتی افت غیرمفید بالاتر از ۵ رفت دیگر محصول گندم را از آن‌ها تحویل نمی‌گیرند. بحث فقط تعاونی روستایی نیست، مشکل از سازمان غله است. تعاونی روستایی گندمی که از کشاورزان تحویل می‌گیرد به سازمان غله تحویل می‌دهد. تعاون روستایی الان که محصول گندم را خرید می‌کند به صورت مباشر اداره غله است. یعنی برای اداره غله خرید می‌کند و اداره غله استان همکاری لازم را با تعاونی روستایی انجام نمی‌دهد.
وی ادامه می‌دهد: چندین ماشین، هم از تعاونی‌روستایی بخش شنبه و طسوج و هم از تعاونی‌روستایی بخش کاکی متاسفانه برگشت دادند، در صورتی که انتقاد تعاونی روستایی‌ها این است که این افت گندم‌ها به این صورت نبوده و افت غله را یک مقداری زیاد برایشان لحاظ می‌کند. متاسفانه گنجایش انبار تعاونی‌روستایی کم است و وقتی نتوانند محصول گندم را از تعاونی‌روستایی برای سازمان غله بارگیری کنند، دیگر نمی‌توانند از کشاورز تحویل بگیرند.
احمدی می‌گوید: در حال حاضر تعداد ۲ تعاونی‌روستایی در شهرستان دشتی داریم که محصول گندم را از کشاورزان تحویل می‌گیرند. یک تعاونی در بخش کاکی و دیگری در بخش شنبه و طسوج، و کارخانه آرد خورموج نیز غله را تحویل می‌گیرد اما هزینه حمل آن زیاد می‌شود. چون خیلی از کشاورزان منطقه خرده‌کار هستند و کشاورزانی هستند که برداشت آن‌ها بین ۴۰۰ کیلو تا ۱۰ تن است و کسانی که به این صورت باشد یک ماشین سایپا یا یک وانت می‌گیرند و می‌خواهند از زیر کمباین این هزینه را پرداخت کنند که بتوانند تا شهر کاکی برسانند، بنابراین دیگر نمی‌توانند هزینه حملی به خورموج یا چغادک یا برازجان داشته باشند که گندمشان را حمل کنند.
قیمت خرید تضمینی گندم اعلام نشده است
وی با بیان اینکه همه این موارد در جلسه مطرح کردیم، ادامه می‌دهد: مشکل بعدی که برایمان پیش آمده این است که متاسفانه قیمت خرید تضمینی هنوز اعلام نشده و کشاورزان در آن مانده‌اند که با وجود افت مفید و غیرمفیدی که می‌زنند در نهایت چه قیمتی برایشان لحاظ می‌شود. در حال حاضر هیچ حرفی از پرداخت پول نیست، فقط گندم‌ها را از کشاورزان تحویل می‌گیرند و تنها رسیدی که به کشاورزان می‌دهند رسید افت و وزن است و هیچ پولی فعلا به کشاورز پرداخت نمی‌شود.
احمدی که خودش نیز از کشاورزان گندمکار منطقه است، می‌گوید: من به صورت دیم به میزان ۲۰۰ هکتار و به صورت آبی نیز حدود ۶۰ هکتار کشت گندم داشتم. در گندم دیم در هر هکتاری ۱۱۰ کیلو و گندم آبی نیز در هر هکتار ۲۵۰ کیلو بذر گندم کاشتم و فعلا فقط یک مقدار جزئی از گندم دیم برداشت کرده‌ام. در گندم دیم الان در منطقه از هر هکتار بین ۵۰ کیلو تا ۵۰۰ کیلو برداشت می‌شود. در بعضی زمین‌های خیلی خوب که در حاشیه رودخانه‌مند بودند و یک آب جزئی به آن‌ها خورده است شاید برداشت بالاتر باشد اما در کل اوضاع محصول کشت دیم امسال خوب نبوده است.
وی در پاسخ به اینکه آیا محصول شما بیمه بوده، تصریح می‌کند: بیمه نبود، چون بیمه فایده‌ای ندارد. سازمان بیمه عوامل خسارت‌زا را خشکسالی اعلام می‌کند و بیشتر روی مساله خشکسالی مانور می‌دهد، امسال هم خشکسالی نبوده و ترسالی بوده است. اما پراکندگی بارش (به صورت یکپارچه نبوده) یعنی باید بارندگی در ماه‌های متوالی باشد که متاسفانه از دهم بهمن‌ماه تا پایان اسفندماه بارندگی نداشتیم و این باعث شد که افت برداشت زیادی شامل کشاورز شود.

gandom
تولیدکنندگان روستایی حمایت شوند
حجت الاسلام حسین‌پور، امام‌جمعه بخش کاکی نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در شهرستان دشتی، خواستار ایفای نقش شرکت‌های تعاونی روستایی در رشد تولید و مهار تورم شد و اظهار داشت: انتظار می‌رود تعاونی‌های روستایی در مسیر رونق تولید و مهار تورم با انجام وظایف قانونی و ساختاری خود، تلاش و برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.
حجت‌الاسلام حسین حسین‌پور با تاکید بر پیگیری موضوع خرید تضمینی گندم روستائیان بخش کاکی، افزود: ضمن درخواست استقرار نماینده تام‌الاختیار اداره غله در تعاونی روستایی بخش کاکی، خواستار نظارت بر نحوه خرید و ارسال محصول گندم کشاورزان روستاهای بخش کاکی هستیم.
وی با اشاره به اینکه می‌بایست مردم‌محوری سرلوحه فعالیت‌های اقتصادی قرار گیرد، خاطرنشان کرد: در طول تاریخ مهم‌ترین دستاوردهای اقتصادی و اجتماعی حاصل مشارکت است و تعاونی‌های روستایی ظرفیت مناسبی برای توسعه اقتصادی منطقه به شمار می‌روند و نقش موثری در افزایش تولید، ارتقای سطح درآمد و مهار تورم و در نتیجه بهبود وضعیت فرهنگی و اجتماعی روستائیان را دارند که برای افزایش رضایت‌مندی و شفافیت عملکرد تعاونی روستایی نظارت بر نحوه خدمات‌دهی و فعالیت‌های شرکت‌های تعاونی روستایی در جهت ارتقای بهره‌وری در دستور کار مجموعه‌های متولی قرار گیرد تا با برنامه‌ریزی اجرای وظائف محوله، مردم بهتر بتوانند از ظرفیت و فرصت وجودی این تعاونی‌ها بهره‌مند شوند.
حجت‌الاسلام حسین‌پور در ادامه از سازمان جهاد کشاورزی خواست طبق وظایف محوله قانونی، ضمن پیگیری تجهیز و تقویت ساختار تعاونی‌های روستایی و رفع مشکلات و کاستی‌ها، آسیب‌شناسی نقاط ضعف تعاونی‌های روستایی بخش کاکی را به طور جدی در دستور کار خود قرار دهد.
امام‌جمعه بخش کاکی اضافه کرد: با هم‌افزایی لازم در سطح بخش کاکی، با توجه به پتانسیل موجود تولید در حوزه کشاورزی می‌بایست هدف‌گذاری بلندمدتی صورت گیرد تا به نحو شایسته تولیدکنندگان روستایی تقویت و حمایت شوند.
نابودی محصولات کشاورزی حاصل بی‌برنامه‌گی تعاونی‌های روستایی است
در ادامه پیگیری مشکلات گندم‌کاران شهرستان دشتی، نماینده تشکل‌های مردم‌نهاد شهرستان دشتی نیز در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس بیان داشت: به استناد ماده ۲ قانون تشکیل وزارت جهادکشاورزی مصوب ۱۳۷۹ وظایف تفصیلی وزارت جهادکشاورزی که در حوزه تقویت و حمایت بخش کشاورزی از طریق نظارت بر عملکرد تعاونی‌های روستایی می‌باشد، بر توزیع عادلانه فرصت‌ها از طریق ساماندهی و توانمندسازی و تجهیز تعاونی‌های روستایی برای پذیرش مسئولیت در عرصه توسعه اقتصادی روستاها و بخش کشاورزی و ساماندهی نظام توزیع روستایی بسیار تاکید شده است. عدم بازمهندسی، بازنگری، اصلاح و انطباق ساختار تعاونی‌های روستایی با روند تغییرات اقتصادی، اجتماعی و محیطی بخش، سبب شده است با بی‌توجهی به ظرفیت‌های مغفول مانده تعاونی روستایی ظرفیت ۴ تعاونی روستایی موجود در بخش کاکی به کلی غیرفعال شده یا به فروشگاه روستایی تبدیل شوند.
بهمن بهمنی افزود: متاسفانه نظارت، حسابرسی و ارزیابی مستمر عملکرد تعاونی‌ها و اتحادیه‌ها و شفاف‌سازی حرکت منابع مالی، محصولات کشاورزی و کالاها در متن تعاونی‌ها که روستائیان سهامدار آن هستند، وجود ندارد و این اتفاق مانع از انجام شرح وظایف حمایتی اساسنامه‌ای این مجموعه به جامعه هدف و نقش اساسی در حمایت و امنیت تولید و مهار تورم شده است. با توجه به شرح وظایف قانونی مجموعه تعاونی روستایی، بخش کاکی به عنوان یکی از مهم‌ترین نقاط تولیدکننده محصولات کشاورزی آبی و دیمی در کشور، با تولید سالانه میلیون‌ها تُن انواع محصولات با قابلیت صادرات، توان تامین سبد غذایی مصرف‌کنندگان داخلی و بعضاً کشورهای همسایه را دارا است که به دلیل‌عدم انجام وظایف قانونی تعاونی‌های روستایی و انحراف در عملکرد اساسنامه‌ ایشان و عدم نظارت بر اجرای قانون توسط مجلس و عدم پیگیری لازم درخواست‌های موجود و وعده‌های بی‌سرانجام در این زمینه، متاسفانه سالانه تولیدات کشاورزان، با ورشکستگی و نابودی مواجه می‌شود و طبیعتاً آثار مخرب این بی‌برنامه‌گی به حوزه اقتصادی این منطقه ختم نشده و سایر بخش‌های اجتماعی و فرهنگی نیز تحت‌الشعاع خود قرار خواهد داد.
بهمنی که خود از گندمکاران فعال بخش کاکی در حاشیه رودخانه‌مند است، در ادامه تاکید کرد: از مجموعه‌های متولی عاجزانه درخواست می‌کنیم طبق شرح وظایف ذاتی و با استناد به مواد ۹ و ۱۰ فصل سوم قانون سیاست‌های کلی اصل ۴۴ و در راستای تحقق اهداف سند چشم‌انداز ۲۰ ساله جمهوری اسلامی ایران و اسناد بالادستی توسعه بخش کشاورزی، جهادکشاورزی و شرکت‌های تعاونی‌روستایی بخش، در کنار سایر دستگاه‌های مربوطه در زمینه خرید، جمع‌آوری، نگهداری و فروش محصولات کشاورزی و همچنین ایجاد تاسیسات و نگهداری (انبار، سردخانه و…) صنایع تبدیلی و نمایشگاه‌های محصولات کشاورزی جهت حمایت و رفع مشکلات تولیدکنندگان بخش کاکی برنامه‌ریزی لازم را انجام دهند.
نماینده تشکل‌های مردم‌نهاد شهرستان دشتی در پایان با بیان اینکه تعاونی‌های روستایی روستاهای حسین‌زائری، کردوان، مسیله و کاکی همگی تعطیل یا تغییرکاربری و یا مخروبه شده‌اند، عنوان کرد: کشاورزان بخش کاکی از هم‌افزایی و تلاش‌های دلسوزانه امام‌جمعه جهادی و بخشدار انقلابی بخش در زمینه رفع نگرانی تولیدکنندگان گندم‌کار در راستای مطالبه استقرار نماینده تام‌الاختیار اداره غله استان در شرکت تعاونی روستایی بخش کاکی جهت نظارت بر حوزه خرید تضمینی گندم تشکر می‌نمایند.
تولید ۱۵۰ هزار تن گندم در استان بوشهر
زارعی، مدیرکل غله استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در رابطه با چرایی افت زیاد گندم‌ها اظهار داشت: ما برای دریافت گندم طبق دستورالعمل پژوهشکده غلات، تحویل گندم یک نُرمی دارد. یعنی شما هر گندمی را نمی‌توانید تحویل دهید. مثلا اگر علف هرز آن زیاد باشد، افت غیرمفید آن بالای ۵ درصد باشد یا افت رطوبت آن بالای ۱۲ درصد باشد شما نمی‌توانید تحویل دهید چون زمانی که این را با افت بالایی تحویل بگیریم افت غیرمفید آن، گندم کل استان را خراب می‌کند. یعنی فرض کنید گندمی خراب باشد در کنار گندم‌های استان قرار بدهیم بقیه گندم‌ها هم خراب می‌شود، در نتیجه وضعیت بحرانی شده و چیزی برای تبدیل گندم به آرد و سپس به نان نخواهیم داشت. پس ما طبق بخشنامه پژوهشکده غلات؛ خرید دستورالعمل دارد و این دستورالعمل تا ۵ درصد افت غیرمفید و بین ۲۰ تا ۱۲ درصد نیز افت رطوبی برای ما اجازه می‌دهد. اگر از این بالاتر بود قابل خرید نیست.
جمال زارعی افزود: به عنوان متولی و مجری نماینده دولت در خرید، تعداد ۲ مرکز ملکی شامل سیلوی برازجان و انبار چغادک داریم. من موظفم محصول گندم را درب مرکز تحویل بگیرم و طبق بخشنامه باید آنجا افتش را بزنم، بعد رطوبت و بعد وارد پروسه انبارم کنم. اما برای اینکه به کشاورز کمک شود چون از دورترین نقطه نمی‌رسد که به انبار چغادک بیاید، تعداد ۹ مرکز مباشر تعیین کردیم. زیرساخت استان ضعیف است. تعداد ۹ مرکز مباشر تشکیل دادیم، سه تا کارخانه و ۲ مرکز خودمان که در مجموع ۱۴ می‌شود تا هم کشاورز معطل نشود و هم صف کمتری داشته باشد. کشاورزی که واقعا دسترسی برایش سخت است، در صورتی که فقط یک یا چند تن دارد اصلا برایش به صرفه نیست که کرایه بدهد و درب سیلو تحویل دهد، کما اینکه ما کرایه‌اش را می‌دهیم مگر اینکه برگشت بخورد.
وی تصریح کرد: هر باری که می‌آید کرایه آن را دولت پرداخت می‌کند و کشاورز هیچ چیزی به عنوان کرایه حمل پرداخت نمی‌کند. همچنین به ازای هر تن گندم ۱۰۰ هزار تومان جایزه دریافت می‌کنند مگر اینکه بار آن‌ها برگشت بخورد و این هم طبیعی است. در استان بوشهر چند دلیل دارد؛ اولین دلیلش این است که چون زیرساخت ضعیف است و استان بوشهر کمباین ندارد و از فارس می‌آورد و امسال کمباین‌داران برای اینکه به خوزستان و خود فارس برسند سریع گندم استان بوشهر را درو می‌کنند و علت رطوبت گندم‌ها همین است چون هنوز گندم رطوبت دارد و کشاورز مجبور است کمباین بزند پس این دلیل برگشت بار است. دلیل دوم این است که امسال هیچ کشاورز دیم‌کاری سم نزده و معلوم است موقعی که سم نزنند علف هرز درصد بیشتری از گندم‌ها را تسخیر می‌کند و این هم جزو افت غیرمفیدی است که من نمی‌توانم تحویل بگیرم. اگر کسی درب سیلوی ما آمد و از این استاندارد خارج بود بار گندم او برگشت می‌خورد چون برای موجودی استان خطرناک است.
مدیرکل غله استان بوشهر در اشاره به نرخ‌گذاری محصول گندم عنوان کرد: ما اگر گندمی را با یک درصد افت مفید و یک درصد افت غیرمفید فرض کنیم و همینطور فرض کنیم گندم دارای افت غیرمفید ۵ و رطوبت ۱۲، قیمت آن ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان باشد، یعنی اگر گندمی بیاورید که افت غیرمفید آن زیر ۵ و رطوبت آن زیر ۱۲ باشد قیمت آن ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان بگیرید، اگر کمی افت مفید آن کمتر بود براساس درصد ناپاکی که دارد قیمت‌ها حداقل آن ۹ هزار و ۷۵۰ تومان و حداکثر آن هم ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان است. گندم دو روم هم مثلا ۱۰ هزار و ۸۰۰ تومان می‌شود. البته امسال هنوز قیمت‌ها اعلام نشده و این طبق ابلاغ سال قبل است. دولت هنوز قیمت گندم را برای ما بخشنامه نکرده و منتظر ابلاغ هستیم که قیمت را اعلام کنیم.
زارعی با بیان اینکه در شهرستان دشتی یک مباشر در شهر شنبه، یک مباشر در روستای سنا و دیگری در شهر کاکی است که در مجموع سه مرکز در شهرستان دشتی داریم، اضافه کرد: تا کنون بیش از ۸۰ هزار تن محصول گندم از گندمکاران تحویل گرفتیم و در سطح شهرستان دشتی نیز حدود ۱۰ هزار تن تا کنون خرید کرده‌ایم که پیش‌بینی می‌شود حدود ۱۵ هزار تن در دشتی تحویل و خریداری شود.
وی با اشاره به اینکه برداشت گندم‌های آبی تازگی شروع شده و برداشت گندم‌های دیمی رو به پایان است، خاطرنشان کرد: تا تاریخ ۳۰ خردادماه مراکز خرید گندم در سطح استان باز است اما پیک خرید استان بوشهر تا تاریخ ۲۵ خردادماه است. در حال حاضر شهرستان‌هایی نظیر دشتستان در حال برداشت هستند چون بیشتر کشت آبی دارند و دیم هم کم و بیش برداشت آن‌ها باقی مانده است. دشتستان، گناوه و دیلم تقریبا کشت آبی آن‌ها بیشتر است.
مدیرکل غله استان بوشهر در پایان گفت: آنچه که جهاد کشاورزی استان برآورد کرده است، تولید گندم ۱۵۰ هزار تن در استان خواهیم داشت و اداره غله نیز برای خرید گندم ۱۲۰ هزار تن برآورد کرده‌است.
برداشت ۹۰ هزار تن گندم
به گزارش خبرگزاری فارس از بوشهر، طبق گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان بوشهر در جمع خبرنگاران، در سال زراعی جاری بیش از ۱۰۰ هزار هکتار اراضی استان بوشهر به کشت گندم اختصاص یافته است که ۱۵ هزار هکتار از اراضی زیر کشت گندم آبی قرار گرفته و ۸۵ هزار هکتار از اراضی نیز تحت پوشش گندم دیم قرار گرفته است که تاکنون بیش از ۹۰ هزار تن گندم از اراضی یاد شده برداشت و تحویل انبارهای مراکز خرید استان شده است.
با توجه به این میزان سطح تولید محصول گندم، می‌طلبد که مسئولین استان در راستای حمایت از کشاورزان و ترغیب آنان به تولید بیشتر و همچنین جهت تحقق شعار سال و فرمایش مقام معظم رهبری با جدیت و دغدغه‌مندی بیشتر در صدد رفع مشکلات کشاورزان برآمده و زمینه تولید بیشتر محصولات کشاورزی را فراهم آورند.

 /

استان بوشهر

Template Design:Dima Group