جمعه 14 ارديبهشت 1403 | Friday 3 May 2024

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: برداشت ۶۰۰ هزار تن محصول گوجه فرنگی خارج از فصل از سطح ۱۱ هزار و ۴۰۰ هکتار ثمره مزارع این استان در سال زراعی جاری است.

به گزارش دیارجنوب، کبری توکلی روز دوشنبه در این ارتباط اظهار داشت: ۲۵۰ هزار تن از محصول گوجه فرنگی خارج از فصل تولیدی در استان بوشهر به کشورهای همسایه صادر و ۱۵۰ هزار تن نیز به کارخانه‌های فرآوری و تبدیلی ارسال و مابقی نیز به صورت تازه خوری در بازارهای داخلی مصرف شد.
وی بیان کرد: کشت گوجه‌فرنگی در استان بوشهر به‌صورت پاییزه و زمستانه انجام و برداشت محصول نیز از نیمه دوم آبان آغاز و تا اردیبهشت ادامه دارد و کمترین میزان برداشت مربوط به آبان ماه و بیشترین میزان برداشت در دی ماه است.
توکلی ادامه داد: از کل سطح زیر کشت محصول گوجه فرنگی استان بوشهر یکهزار و ۵۰۰ هکتار با ۸۰ هزار تن محصول مربوط به کشت پائیزه، ۹ هزار و ۷۰۰ هکتار با ۵۱۴ هزار تن محصول در کشت زمستانه و ۲۰۰ هکتار با تولید ۱۰ هزار تن در کشت بهاره برداشت شده است.

gojefarangi
به گفته توکلی ۱۰۰ درصد مزارع گوجه فرنگی در استان بوشهر از طریق کشت نشایی انجام شده و آبیاری همه مزارع در این استان به شیوه روش‌های نوین آبیاری ( آبیاری تیپ) انجام می‌شود.
توکلی یادآور شد: استان بوشهر در بحث گوجه فرنگی خارج از فصل نسبت به استان‌های هرمزگان، خوزستان، سیستان و بلوچستان و کرمان محصول پیش‌رس دارد و گوجه فرنگی آن زودتر از استان‌های دیگر برداشت می‌شود.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: با توجه به اینکه کشاورزان در چند هفته آینده نسبت به خرید بذر و تولید نشا برای سال جدید اقدام می‌کنند باید توجه کافی نسبت به خرید بذر سالم، انتخاب زمان کاشت مناسب، رعایت سطح کشت متناسب با بازارهای داخلی و میزان آب قابل استحصال دشت‌های مورد کشت داشته باشند.
توکلی با اشاره به کمبود منابع آب بر ضرورت رعایت سطوح الگوی ابلاغی و کاهش سطح کشت نسبت به سال قبل تاکید کرد و افزود: کشاورزان با استفاده از ارقام گوجه‌فرنگی با تولید بالاتر و مقاوم‌تر؛ کاهش سطح خود را جبران و در ارتقای بهره‌وری آب نیز سهم خود را ایفا کنند.
وی ادامه داد: با توجه به احتمال تداوم اعمال تعرفه در سال جدید بر محصولات گوجه فرنگی و جالیز تولید کنندگان و صادرکنندگان نسبت به انجام برنامه‌ریزی‌های لازم برای تنظیم تولید خود براساس دستورالعمل‌های ابلاغی الگوی کشت اقدام کنند تا از ضرر و زیان احتمالی جلوگیری به عمل آید و بازارهای داخلی نیز از ثبات قیمت بالاتری برخوردار شوند.
در مجموع سالانه بیش از یک میلیون تن انواع محصولات کشاورزی شامل سبزی و صیفی و جالیز در استان بوشهر تولید می‌شود./ ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group