جمعه 14 ارديبهشت 1403 | Friday 3 May 2024

سومین کتاب از سه گانه جنگ جهانی اول در بوشهر نوشته سید قاسم یاحسینی با عنوان "مدرنیته و جنگ جهانی اول در بوشهر" چاپ و به بازار عرضه شد.

به گزارش دیارجنوب ، این اثر پس از ۲ کتاب "سال آزارو" و "راه شاهی و راه آهن بوشهر-برازجان"، توسط این مورخ فرهنگی و پژوهشگر جنوب ایران نگاشته و از سوی انتشارات هامون نو در اسفندماه ۱۴۰۱ منتشر شده است.

این کتاب در ۱۰ فصل با عنوان‌های نگاه سینمایی یک مورخ به تاریخ (تاریخ و آکساسوار جنگ جهانی اول در بوشهر)، انگلیسی‌ها و خفقان مطبوعاتی و سانسور پُست بوشهر در جنگ جهانی اول، انگلیسی‌ها، فراماسونری و جنگ جهانی اول در بوشهر، تکاپوهای سیاسی آیت الله بلادی در جنگ جهانی اول در بوشهر و شیراز، روزنامۀ ندای حق واسموس در برازجان، واسموسِ عکاس، هواپیما و بمباران‌های هوایی انگلیسی‌ها در جنگ جهانی اول در بوشهر، گرامافون در جنگ جهانی اول در بوشهر ، «نفط دالکی» و انگلیسی‌ها در پایان جنگ جهانی اول و عکسی از حیات فرهنگی و هنری بوشهر پیش از جنگ جهانی اول تالیف شده است.

modernite

یاحسینی در مقدمه کتاب "مدرنیته و جنگ جهانی اول در بوشهر" نوشته است:

در جستارهای پراکندۀ دفتر حاضر، البته در برخی از آنها، با نگاه و نگرش نوینی به موضوع پرداخته و حرف های تازه مطرح کرده‌ام. در یکی از مقالات همین دفتر کوتاه، به اندازه کافی درباب این تجربه و نگاه تازه سخن رانده‌ام، و از این روی مکرر نمی کنم ...

برخی از مقالات و مطالب این دفتر حدود بیست سال پیش نوشته شده و برخی نیز همین هفته گذشته، نگارش آنها پایان یافته است. مقالات از نظر نگاه و نگرش، یک دست نیستند، اما همگی، وجوهی از وجوه مدرنیته و جنگ جهانی اول در بوشهر را کاویده و مورد بحث قرار داده اند که تا امروز کمتر مورد توجه مورخان محلی، ملی و خارجی بوده است. نوعی تاریخ اجتماعی و تکنولوژی با تکیه بر دستاوردهای مدرنیته و تکنولوژی غربی. چه در بُعد فنی و مادی و چه در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، سیاسی از قطار و هواپیما و گرامافون تا فراماسونری، طبع روزنامه محلی و ایپیدمی آنفلوانزای اسپانیایی!

درباره ابعاد مختلف امور اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و نظامی جنگ جهانی اول در بوشهر، مسائل و موضوعات ریز و درشت فراوانی وجود دارند که هنوز کاملاً دست نخورده باقی مانده و نیازمند کار و تحقیق همه‌جانبه هستند. اگر مورخی خُردبین با رویکرد «تاریخ خُرد»، «تاریخ از پائین»، «تاریخ رنگ»، «تاریخ پوشش»، «تاریخ پزشکی» و «تاریخ اشیاء» به سراغ این موضوعات برود، ده‌ها سوژه برای مطالعه و پژوهش خواهد یافت.

نویسنده در پایان این مقدمه ده‌ها سوژه بکر را برای مطالعه در ابعاد مختلف این رخداد تاریخی پیش روی محققان و پژوهشگران این حوزه قرار داده است.

کتاب "مدرنیته و جنگ جهانی اول در بوشهر" در ۲۳۲ صفحه قطع رقعی و با قیمت ۱۸۰هزارتومان منتشر و روانه بازار نشر شده است.

این کتاب به عنوان یکصدمین کتاب تالیفی سیدقاسم یاحسینی در طول سه دهه پژوهشگری و تاریخ پژوهی در اسفندماه ۱۴۰۱ منتشر شده است.

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group