جمعه 28 ارديبهشت 1403 | Friday 17 May 2024

عملیات اجرایی طرح "سبزواره پتروشیمی همت" به عنوان نخستین پروژه زیست محیطی صنعت پتروشیمی کشور روز سه شنبه در عسلویه آغاز شد.

به گزارش دیارجنوب، مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس در حاشیه این آیین در گفت و گو با ایرنا اظهار کرد: طرح همت در زمینه تولید اوره گرانول با استفاده از آمونیاک مازاد مجتمع های پتروشیمی داخل کشور و CO۲ مازاد حاصل از ونت‌های فرایندی مجتمع های پتروشیمی پارس، پارسیان سپهر و فرساشیمی در منطقه عسلویه فعال است.
غلامرضا جمشیدی افزود: برآورد سرمایه‌گذاری ثابت داخلی و خارجی این طرح ۳۰۰ میلیون یورو است که با پایان عملیات اجرایی و ورود به عرصه بهره‌برداری، حدود ۶۰۰ هزار تن آمونیاک مازاد از سایر مجتمع‌ها، ۸۳۰ هزار تن CO۲ مازاد از مجتمع های منطقه عسلویه به عنوان خوراک مصرف می کند و سه هزارو ۲۵۰ تن اوره گرانول در روز (معادل یک میلیون و ۷۵ هزار تن در سال) تولید می کند.

zistmohiti aslou
مدیرعامل شرکت پتروشیمی پردیس یاد آورشد: از ویژگی های منحصر به فرد پروژه می‌توان به احداث واحد اوره گرانول بدون احداث واحد آمونیاک اشاره کرد که برای اولین بار در ایران اجرا شده است و نمونه مشابه در کشور ندارد.
وی ادامه داد: جلوگیری از خام فروشی آمونیاک کشور و تبدیل به اوره از دیگر ویژگی های منحصر به فرد این پروژه به شمار می رود.
جمشیدی گفت: کاهش انتشار گازهای گلخانه ای co۲ در منطقه عسلویه به میزان ۸۳۰ هزار تن در سال، افزایش همکاری با نهادهای بین‌المللی در حفظ محیط زیست و ایجاد فرهنگ سازی و توانمندسازی منابع انسانی در ایجاد صنعت سیز پتروشیمی در کشور از مهمترین ویژگی ‌ای زیست محیطی این پروژه است.
وی عنوان کرد : در حوزه اقتصادی افزایش یک میلیون تن به ظرفیت تولید اوره کشور، جمع آوری گازهای CO۲ مازاد منطقه و تبدیل آن به فروارده با ارزش اوره و در حوزه اجتماعی پیش بینی حدود یکهزار نفر اشتغال در زمان اجرای پروژه و اشتغال دائمی بیش از ۱۰۰ نفر در زمان بهره برداری است.

/

استان بوشهر

Template Design:Dima Group