شنبه 29 ارديبهشت 1403 | Saturday 18 May 2024

یکی از دورهمی های زیبایی که ایرانیان از دیرباز تا کنون برگزار می کنند، مربوط به شب یلداست که همزمان با آخرین شب پاییز و تاریک ترین و درازترین شب سال است. آیین ها و رسوم مختلفی که در این شب اجرا می شود، سنت دیرینه ای است که هنوز هم نزد ایرانیان جایگاه ویژه ای دارد.

دیارجنوب: چند ساعتی به شب یلدا و بلندترین شب سال یا به قول دانشمند بزرگ و تقویم شناس ابوریحان بیرونی که این شب را با نام میلاد اکبر و آن را میلاد خورشید یاد می کند نمانده است و شب یلدا با همه سردی ها در طی این چند سال متاسفانه سمت اشرافی گری و به اصطلاح لاکچری گام برداشته است که از سنت دیرینه و باستانی خود که صفا و صمیمت بوده فاصله گرفته است.
باید این نکته را فراموش نکنیم که سنت قدیمی شب یلدا تا جائیکه مستلزم احیای آموزه هایی چون؛ صله رحم، احترام به بزرگان، همدلی و سادگی و صمیمیت در خانواده، و...شود خوب و پسندیده است. سنت های شب یلدا در خانوادهای ایرانی شامل قصه خوانی و مثل گویی، فال حافظ و شاهنامه خوانی ، پذیرایی ساده است که به نزدیک شدن دل ها در آن شب خواهد شد.

shabe yaldaحسین روحی نژاد یکی از کارشناسان خانواده درباره این شب بیان داشت: برای اینکه در خانواده سرزندگی و نشاط ایجاد شود وجود دورهمی هایی نظیر شب یلدا بسیار مناسب و تاثیر گذار خواهد بود زیرا که سرزندگی و نشاط در خانواده بسیار اهمیت دارد .
وی همچنین در ادامه صحبت های خود به تاثیر گذاری دورهمی ها و با هم بودن خانواده ها اشاره کرد و خاطر نشان شد: کسی که در ظاهر و باطن شاد است، امیدواری و بسیاری از موارد مثبت دیگر در او فعال است و لذا وجود احساس مثبت در فرد باعث می شود تا در دل دیگران جا بگیرد و سر زندگی باعث می شود تا تصمیم گیری برایش آسان شود و بهتر بتواند با فکر و عقل به سوی اهداف خود گام بردارد .
روحی نژاد سادگی و صمیمت را یکی از نکات اساسی در این شب خواند و افزود: زمانی که خانواده در کنار یکدیگر جمع می شوند و احترام، محبت، مهربانی را نثار یکدیگر می کنند دیگر شلوغ کاری و پرمخارج بودن دورهمی ها معنایی ندارد و هر مقدار که سادگی و صمیمت بیشتر باشد سلامت روان در خانواده و افراد افزایش پیدا می کند.
خبرنگار دیارجنوب در گفتگو با یکی از فروشندگان شهر بوشهر بیان داشت: این روزها قدرت خرید مردم پایین آمده است ولی بازهم با این تفاسیر شاهد خرید از سوی خانواده هایی هستیم که برای خرید شب یلدای جود با وجود اینکه مشکل مالی دارند می گویند زشت است جلوی میهان چیز ساده بگذاریم، ولی متوجه آن نیستند که گرانی صمیمت و صفا را نمی آورد.
این فروشنده خاطر نشان شد: بنده در منزل خودم این شب را به سادگی تمام هر ساله برگزار می کنم چون زیبایی این شب به دور هم بودن و صله رحم آن است که به بهترین نحو این شب را برگزار می کنیم

استان بوشهر

Template Design:Dima Group