جمعه 28 ارديبهشت 1403 | Friday 17 May 2024

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: خوشه‌ها عامل مهمی برای ایجاد اشتغال و توسعه واحدهای صنعتی و فضای کسب‌وکار است.

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، امروز محسن صالحی‌نیا در بازدید از کارگاه‌های خوشه جواهرات در شهرک صنعتی مشهد، اظهار کرد: فعالیت خوشه‌های صنعتی در بنگاه‌های کوچک و متوسط باعث افزایش صادرات شده و توسعه آن‌ها اثرات بیشتری، هم در بحث صادرات و هم نوآوری محصول خواهد داشت.
مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران به قابلیت‌های فراوان خوشه‌های صنعتی اشاره و تصریح کرد: خوشه‌های توانمند مولد تولید، اشتغال و الگویی موفق برای خوشه‌های جدید هستند که باید به نحو مطلوب از ظرفیت‌های بالقوه آن‌ها در راستای رشد و رونق اقتصادی استفاده کرد.

moaven vazir samt
وی یکی از مدل‌های توسعه‌ای سازمان صنایع کوچک را همین خوشه‌های صنعتی دانست و افزود: هم‌اکنون مطالعات امکان‌سنجی بالغ‌بر 170 خوشه انجام‌شده که از این تعداد 36 خوشه در مراحل مطالعات شناختی و یا پیاده‌سازی هستند.
صالحی‌نیا بیان کرد: همچنین فرآیند پیاده‌سازی مدل توسعه 99 خوشه خاتمه یافته و حمایت‌های سازمان از این خوشه‌ها همچنان ادامه دارد.
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح کرد: سیاست‌ها و حمایت‌های‌ دولت‌ سبب افزایش رقابت‌پذیری و توسعه واحدهای صنعتی کوچک و متوسط شده است.
وی این حمایت‌ها را سبب صادراتی شدن بیشتر تولیدات صنعتی کشور در بازارهای بین‌المللی ارزیابی کرد و ادامه داد: برای توسعه بیشتر اقتصادی واحدهای صنعتی و تولیدی در برنامه رسالت سازمان، چند رویکرد مهم را برنامه‌ریزی کردیم.
صالحی‌نیا بابیان اینکه یکی از مهم‌ترین این برنامه‌ها توجه به خوشه‌های صنعتی و استفاده از تمام ظرفیت آن‌ها برای صنایع کوچک و متوسط به‌منظور افزایش و ایجاد توانمندی در بنگاه‌های خُرد، کوچک و متوسط خواند.
توسعه بیشتر خوشه طلا و جواهر می‌تواند به اشتغال کمک کند
در ادامه این بازدید مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی خراسان رضوی گفت: ایجاد خوشه‌های صنعتی در استان زمینه‌های رشد و توانمندی بیشتر واحدها را فراهم آورده و توانسته کمک مطلوبی به حوزه صنعت کند.
مسعود مهدی‌زاده مقدم حمایت از این خوشه‌ها را زمینه‌ساز توسعه و افزایش صادرات غیرنفتی دانست و بیان کرد: خوشه جواهرات فعالیت‌های توسعه‌ای مناسبی داشته و الگوی موفق از خوشه‌های شهرک‌های صنعتی بوده که سبب تولید و اشتغال شده است.
وی تصریح کرد: توسعه بیشتر خوشه طلا و جواهر می‌تواند به تولید و اشتغال به‌ویژه کسب‌وکارهای خانگی و روستایی کمک کند.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group