جمعه 14 ارديبهشت 1403 | Friday 3 May 2024

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: همزمان با آغاز فصل زنده گیری غیرمجاز پرندگان شکاری، ۱۶ پرنده شکاری کمیاب از افراد مختلف در این استان کشف و ضبط شد.

به گزارش دیارجنوب، عبدالرحمن مرادزاده روز شنبه در گفت وگو با خبرنگاران اظهار کرد: این شمار پرنده در قالب ۲ محموله در شهرستان های دشتی و دشتستان از ۲ نفر متخلف کشف شده است.
وی افزود:جریمه ضرر و زیان وارده به محیط زیست در قبال زنده گیری هر بهله پرنده شکاری از خانواده شاهین سانان ۲ میلیارد ریال تعیین شده که پس از پیگیری‌های قضایی متخلفین موظف به پرداخت آن هستند.
مرادزاده یادآورشد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف با سامانه ۱۵۴۰ تماس گرفته و یا با مراجعه به پاسگاه‌های محیط بانی و ادارات حفاظت محیط زیست شهرستان گزارش خود به محیط بانان ارائه دهند.
وی گفت:پرندگان شکاری یکی از مهمترین گونه‌های پرندگان هستند که به واسطه اینکه در راس هرم‌های غذایی قرار دارند نقش مهمی در زنجیره‌های غذایی ایفا می‌کنند.

parande shekari
مراد زده اظهار کرد: پرندگان شکاری به واسطه اینکه در کنترل جمعیت بسیاری از گونه‌های موذی و از جمله حشرات و جوندگان نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند اهمیت بالایی از نظر زیست محیطی دارند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: با پایان سرشماری پستانداران شاخص منطقه حفاظت شده کوه "بیرمی" ( خاییز) نتایج بدست آمده بیانگر افزایش حداقل ۲۰ درصدی جمعیت وحوش دراین زیستگاه دارد.
وی افزود: جمعیت وحوش این منطقه با همت همه پرسنل خدوم محیط زیست و دوستداران محیط زیست روند افزایشی داشته، بنحوی که جمعیت وحوش پستاندار نشخوارکننده شاخص بخصوص کل و بز این زیستگاه به بیش از ۴۵۰ رأس رسیده است.
مراد زاده اضافه کرد:منطقه حفاظت شده خاییز با حدود ۲۲ هزار هکتار مساحت در فاصله ۷۰ کیلومتری شهر بوشهر و در شهرستان تنگستان قرار دارد و از چند سال پیش بعنوان منطقه حفاظت شده مصوب شد.
رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر نیز گفت: منطقه خاییز در رشته کوه های زاگرس محصور شده است که به دلیل ارتفاع نسبتا بالای آن از سطح دریا، آب و هوایی بهتر از سایر نقاط استان داشته و با دارا بودن تعداد زیادی چشمه و تنوع جانوری بالا و پـــوشش گیاهـی مطلوب از اهمیت زیستگاهی بسیار بالایی بر خوردار است .
خسرو درویشی گفت:جمعیت پستانداران شاخص کل و بز و قوچ و میش، گربه سانان بویژه پلنگ، گوشتخوارانی از جمله گرگ، کفتار، روباه، شغال ، انواع پرندگان خشکی زی و شکاری، انواع مارها و ماهیان و دو زیستان موجود در چشمه های منطقه قسمتی از تنوع زیستی ارزشمند جانوری این منطقه می باشند که با همکاری متقابل محیط زیست و جوامع محلی در وضعیت مطلوبی قرار دارند. / ایرنا

استان بوشهر

Template Design:Dima Group