جمعه 14 ارديبهشت 1403 | Friday 3 May 2024

سوسک چوبخوار؛ آفتی که به طور گسترده در نخلستان‌های استان بوشهر شیوع پیدا کرده و و ماندگار شده است و همچون خوره شیره جان این درختان مقاوم را مکیده و آن‌ها را بی صدا از پای درمی‌آورد.

به گزارش دیارجنوب، به گفته معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر آفت چوبخوار خرما نه تنها نخیلات پیر و مسن بلکه نخیلات جوان را که می‌توانند سال‌ها هزینه زندگی خانوارهای زیادی را تامین کند به راحتی طعمه این آفت می کند.

مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان هم گرمای شدید و خشکسالی‌های مداوم را باعث محدود شدن آبیاری نخیلات به ۲ بار در سال شد بیان کرد و افزود: افزون براین کاهش کیفیت آب (شور شدن) و نبود امکان تغذیه اصولی نیز از جمله عوامل تشدید کننده فعالیت آفت‌های چوب‌خوار در نخیلات استان است.

احمد سبحانی می گوید: شدت آفت سوسک چوبخوار خرما در استان به علت شیوه آبیاری که بیشتر از طریق شبکه آبیاری است نسبت به سایر استان‌های خرما خیز از جمله خوزستان، کرمان و هرمزگان بیشتر است.

nakhlestan

وی از بین رفتن دشمنان طبیعی شامل پرندگان و زنبورها در محیط باغ و طبیعت را از دیگر عوامل تشدید کننده آفت چوبخوار خرما در استان بیان کرد و افزود: در گذشته بسیاری از دشمنان طبیعی از لارو این حشره‌ها استفاده می‌کردند و به نوعی جمعیت آفت کنترل و درحالت تعادل نگاه داشته می‌شد این درحالی است که در این چند سال به دلیل تغییر شرایط اقلیمی جمعیت این دشمنان طبیعی به صورت تدریجی کاهش و به نوعی از بین رفته و همین امر طغیانی شدن این آفت‌ را در نخیلات استان به دنبال داشته است.

به گفته مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی آفت سوسک چوبخوار در نخیلات استان به حدی پیش رفته که امروز ۱۸ هزار هکتار از نخیلات درجه ۲ استان بوشهر آمادگی و استعداد تبدیل به کانون بحران را دارند و اگر کنترل نشود احتمال افزایش نیز وجود دارد.

سبحانی افزود: افزون بر نوع کبکاب که به دلیل حساسیت بیشتر درگیر آفت سوسک چوبخوار شده گونه های مختلفی از جمله خاصویی و زاهدی که ارقامی تجاری هستند نیز درگیر این آفت شده اند.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر می‌گوید: یکی از راه‌های کاهش خسارت آفت چوبخوار انجام روش بهداشتی و زراعی (هرس و تکریب) است، باتوجه به اینکه محل زیست، فعالیت و به نوعی پناهگاه زندگی این آفت در قاعده دمبرگ‌ها است تلاش شده با هرس و سوزاندن ته دمبرگ‌ها بخشی از محل زندگی آفت از باغ حذف شود.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group