جمعه 14 ارديبهشت 1403 | Friday 3 May 2024

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان بوشهر گفت: باتوجه به آلودگی نخیلات به آفت قرنطینه‌ای سوسک سرخرطومی حنایی؛ جابجایی پاجوش خرما از استان‌های خرماخیز و کشور‌های همسایه به استان ممنوع است.

به گزارش دیارجنوب به نقل از صدا و سیما مرکز بوشهر، کبری توکلی روز پنجشنبه با اشاره به آلودگی نخیلات برخی کشور‌های همسایه و استان‌های همجوار به آفت قرنطینه‌ای سوسک سرخرطومی حنایی خرما افزود: آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما مخصوص درخت نخل‌های بارور و زینتی است و بوسیله پاجوش‌های آلوده منتقل می‌شود.
وی اظهار داشت: باتوجه به اینکه ردیابی آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در مراحل اولیه فعالیت به دلیل پنهان بودن به راحتی انجام نمی‌شود و تا زمان بروز خسارت جدی قابل تشخیص نیست ریشه کنی آن بسیار سخت است.

pajooshe nakhl
توکلی افزود: یکی از راه‌های بسیار مطمئن برای انتقال و انتشار آلودگی از یک منطقه آلوده به منطقه سالم پاجوش نخل است و باتوجه به شدت آلودگی و خسارت خیلی شدیدی که آفت سوسک سرخرطومی حنایی به همراه دارد سازمان حفظ نباتات هرگونه جابه جایی نهال پاجوش از مناطق آلوده به مناطق سالم را ممنوع اعلام کرده است.
وی گفت: ممکن است پاجوش‌های وارد شده خرما حاوی لارو یا سوسک بالغ سرخرطومی حنایی باشد و در این جابه جایی‌ها باغدار متوجه وجود آفت نشود و بعد از مدتی که پاجوش آلوده در منطقه سالم کشت شد آن وقت آلودگی خود را نمایان می‌کند.
توکلی افزود: در زمان حاضر ردیابی آفت سوسک سرخرطومی حنایی خرما در باغات استان از طریق نصب تله‌های فرمونی، پایش از سوی کارشناسان شبکه‌های مراقبت و پیش آگاهی نخیلات و گروه ردیاب ماهر ملی انجام می‌گیرد.

 /

استان بوشهر

Template Design:Dima Group