دوشنبه 17 ارديبهشت 1403 | Monday 6 May 2024

کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: با اجرای کارزار بیماریابی فعال سل در مدت یک ماه، ۴۹ فرد مشکوک مبتلا به سل شناسایی شد.

به گزارش دیارجنوب ، فرزانه آئین با اشاره به اینکه این بیماریابی در طول بهمن‌ماه گذشته در سطح استان صورت گرفت افزود: گروه هدف این کارزار مهاجرین بالای ۱۲ سال و معتادان به مواد مخدر بود.

این کارشناس بهداشتی درباره نحوه اجرای این کارزار گفت: بیماریابی به صورت فعال، یعنی با حضور درب منازل و در کمپ‌های ترک اعتیاد انجام شد.

آئین با بیان اینکه این افراد در حال تکمیل مراحل شناسایی قطعی هستند افزود: در صورت شناسایی افراد مبتلا به سل تحت درمان رایگان قرارگرفته و تمام اطرافیان آنها نیز مورد بررسی قرار می‌گیرند.

کارشناس مبارزه با بیماری‌های واگیر اظهار کرد: این کارزار با توجه به افزایش تردد مرزی غیرقانونی مهاجرین و اتباع خارجی به کشور خصوصاَ از کشورهای همسایه‌ی با شاخص‌های بهداشتی پایین انجام گرفت.

وی خاطرنشان کرد: تشخیص و درمان زودهنگام بیماری سل در جلوگیری از پیشرفت بیماری بسیار مؤثر است.

شایع‌ترین علامت ابتلاء به بیماری سل، سرفه پایدار به مدت دو هفته و بیشتر است که معمولاً همراه خلط بوده و ممکن است با سایر علائم تنفسی نظیر تنگی نفس، درد قفسه سینه و خلط خونی همراه شود.

تب، کاهش اشتها و کاهش وزن، بیحالی، تعریق شبانه، خستگی زودرس و ضعف عمومی از دیگر علائم عمومی سل به شمار می‌روند

بیماری سل در صورت تشخیص به موقع و درمان مناسب یک بیماری کاملاً درمان پذیر است./مهر

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group