سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 | Tuesday 7 May 2024

مشاور ارشد دبیر ستاد جمعیت کشور گفت: اکنون ۱۹ درصد خانواده‌ها تک فرزند هستند و ۳۸۵ هزار سقط در سال رخ می‌دهد که در صورت نبود این شرایط نرخ باروری بالای سطح جهانی قرار می‌گرفت.

به گزارش دیارجنوب ، مشاور ارشد دبیر ستاد جمعیت کشور در کنگره ملی جوانی جمعیت دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: هرم جمعیتی کشور احتیاج به برنامه‌ریزی مخصوص دارد.

محزون با اشاره به اینکه با برنامه‌های اجرا شده در مدت اخیر رغبت به فرزندآوری بیشتر شده افزود: فرصت جمعیتی کشور در دو دهه آینده بسته می‌شود و باید اقدامات لازم در این خصوص شتاب گیرد.

او از پیش بینی ۱۶ قانون برای آگاهی در زمینه لزوم افزایش جمعیت خبر داد و اضافه کرد: اکنون نیمی از جمعیت کشور میانسال است و دو سوم جمعیت نیز در سنین ۱۵ تا ۶۴ سال قرار دارند.

مشاور ارشد دبیر ستاد جمعیت کشور گفت: رهبر معظم انقلاب در ابلاغیه جوانی جمعیت، سیاست جمعیتی را مورد توجه قرار داده‌اند که از آن به عنوان فرصت پنجره جمعیتی یاد می‌شود.

محزون ادامه داد: شاخص توسعه انسانی ایران در حوزه کیفیت در سطح بالایی است و در چند دهه اخیر نرخ باسوادی از ۱۵ درصد به ۷۸ درصد رسیده است.

او سقط و ناباروری را از دلایل دیگر کاهش فرزندآوری دانست و افزود: اکنون ۱۹ درصد جمعیت کشور تک فرزند هستند و ۳۸۵ هزار سقط در سال رخ می‌دهد که اگر این میزان جنین امکان حیات پیدا می‌کرد، نرخ باروری بالای سطح جهانی قرار می‌گرفت.

در این مراسم نماینده ولی فقیه در استان مرکزی با بیان اینکه نرخ باروری در استان مرکزی نیم درصد است گفت: جمعیت کلید حل مشکلات و تضمین کننده پیشرفت کشور است که باید در رأس برنامه‌های مدیریتی کشور باشد.

امام جمعه اراک با اشاره به خطرآفرین بودن کاهش نرخ باروری تصریح کرد: با ادامه این روند نسل ایرانی از بین خواهد رفت و باید اداره امور کشور را به اجانب بدهیم.

او با هشدار به مسئولین و خانواده‌ها برای اهمیت دادن به موضوع فرزندآوری گفت: جمعیت کشور‌های اطراف در حال افزایش است به صورتی که آنها اکنون در حال مهاجرت به ایران هستند.

حکمت پور دبیر کنگره هم با اشاره به اینکه در طول سه ماه از شروع فراخوان همایش بیش از ۵۰ مقاله به دبیرخانه رسیده گفت: در دو روز برگزاری کنگره ۱۸ مقاله قرائت شده و ۱۹ مقاله به صورت پوستر ارائه می‌شود.

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group