سه شنبه 18 ارديبهشت 1403 | Tuesday 7 May 2024

مسوول صنف سردخانه داران شهرستان دشتستان گفت: از مجموع ۱۰۰ هزار تن خرمای سال گذشته موجود در سردخانه های استان و همچنین برداشت محصول جدید، هنوز چهار هزار تن آن در سردخانه ها مانده است.

به گزارش دیارجنوب ، هادی ضیا روز سه شنبه افزود: تا زمان برداشت خرمای سال زراعی جاری در مجموع ۶ هزار تن خرمای پارسال در دشتستان فروش نرفته بود که ۲ هزار تن آن با قیمت های پایین توسط نخلداران فروخته شد.

وی افزود: هرچند در سفر رئیس تعاون روستایی کشور به دشتستان در شهریور ماه امسال مقرر شد که به مدت ۲ هفته خرمای مانده پارسال توسط تعاون روستایی خریداری و صادر شود اما با گذشت بیش از ۴۰ روز کماکان چهار هزار تن خرما تعیین تکلیف نشده است.

ضیا یادآورشد: پس از اینکه تعاون روستایی از خریداری خرما خودداری کرد اعلام شد تعیین تکلیف این موضوع از طریق ۲ مباشر برای خرید و صادرات خرمای پارسال نخلداران دشتستان فراهم می شود اما مباشر بدلیل اینکه نتوانست بازاریابی لازم را انجام دهد این امر نیز منتفی شد .

مسوول صنف سردخانه داران شهرستان دشتستان ادامه داد: در نهایت مقرر شد از طریق پرداخت ۴۰۰ میلیارد ریال تسهیلات کم بهره به پنج شرکت بسته بندی خرما در استان مقدار خرمای مانده از پارسال خریداری شود.

ضیا گفت: روند پرداخت تسهیلات مستلزم این است که نخلدار با مراجعه به جهاد کشاورزی و دریافت معرفی نامه مقدار خرمای مانده در سردخانه را به تعاون روستایی اعلام کند و پس از فروش ، پول خرما مستقیم به حساب نخلدار واریز شود.

وی اظهار کرد: قیمت تعیین شده برای خرید خرمای پارسال بستگی به کیفیت خرما بین هشت هزار تا ۲۰۰ هزار ریال برای هر کیلوگرم است که اکثر خرماها بین ۱۲۰ تا۱۴۰هزار ریال قیمت گذاری می شود.

مسوول صنف سردخانه داران شهرستان دشتستان گفت: برای این منظور بانک کشاورزی بعنوان بانک عامل معرفی شده است اما بدلیل کندی روند اداری تاکنون هیچ گونه تسهیلاتی پرداخت نشده است و مقدار چهار هزار تن خرما کماکان روی دست نخلداران مانده است./ایرنا

.

استان بوشهر

Template Design:Dima Group